Sejm RP przyjął uchwałę o ratyfikacji AGNDrukuj

Sejm RP przyjął uchwałę o ratyfikacji AGNSejm RP przyjął uchwałę o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Polska jako członek porozumienia zobowiązuje się do zapewnienia na objętych nim drogach wodnych warunków nawigacyjnych spełniających kryteria zapewniające im znaczenie międzynarodowe, tzw. klasę „E” odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności. Na liście tej znajdują się ważne dla Lubuskiego drogi wodne E70 i E30.

Wskazane w porozumieniu drogi wodne, w tym także Droga Wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem oraz Droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie, ), po uzyskaniu przez nie standardu określonego przez AGN, mogą i powinny stać się docelowo elementami sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Obecnie poza 97,3 kilometrowym fragmentem w dolnym odcinku Odry polskie śródlądowe drogi wodne nie są elementem europejskiej sieci transportowej TEN-T. Przed kolejną rewizją sieci TEN-T w 2023 r. Polska powinna mieć gotowe i przyjęte programy przebudowy dróg wodnych, wskazanych do wpisania do sieci.

Przystąpienie Polski do Porozumienia AGN będzie zatem krokiem w kierunku realizacji postanowień Białej Księgi – Planu utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu (czyli strategii Unii Europejskiej dotyczącej rozwoju transportu), zgodnie z którą:

- do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu,

- do 2030 r. stworzona będzie w pełni funkcjonalna ogólnounijna multimodalna sieć bazowa TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej), zaś do 2050 r. nastąpi osiągnięcie wysokiej jakości i przepustowości tej sieci, jak również stworzenie odpowiednich usług informacyjnych.

Realizacja postanowień Konwecji AGN pozwoli Polsce także w pełniejszy sposób wdrażać unijny Program NAIADES II, który skupia się na wprowadzaniu długofalowych zmian strukturalnych w sektorze śródlądowego transportu wodnego w celu umożliwienia mu pełnego włączenia się w strategię „Europa 2020”.

http://www.rtvlub...ernizowane
 
1251
<
#1 | Seehund dnia 25.11.2016 21:53
Cieszymy się?
2434
<
#2 | kolo dnia 26.11.2016 13:11

Cytat

Cieszymy się?


Podpisani konwencji AGN to przy obecnej prożeglugowej polityce rządu nie jest szczyt marzeń tylko podstawa dalszych działań. Mamy dziesięciolecia zapóźnień w gospodarce wodnej i żegludze śródlądowej winni są przede wszystkim decydenci średniego szczebla, którzy wmawiali, że deklaracja jaką jest AGN jest dla Polski zbyt droga (deklaracje nie kosztują nic). Z tego amoku skorzystali bogaci i wpływowi zieloni, którzy finansowo przekonywali wpływowych urzędników oraz polityków zajmujących się środowiskiem, żeby ci nie tykali się gospodarki wodnej. Obecnie jesteśmy skansenem gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej. Podpisanie umowy AGN to informacja dla Europy, że Polska dołączyła do Europy i też chce posiadać nowoczesne korytarze transportowe, które pozwolą na gospodarczy rozwój naszego kraju. AGN to ważna ale dalej tylko deklaracja. Cieszymy się?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?


Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL