Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Niemcy blokują polski terminal ?Drukuj

Niemcy blokują polski terminal ?Zarząd Portu Szczecin Świnoujście planuje wybudowanie terminalu, który przeładowałby 1,5 mln kontenerów rocznie. Inwestycja warta 2 mld zł stworzy w Świnoujściu około tysiąca miejsc pracy, a przede wszystkim jest inwestycją strategiczną dla polskiej gospodarki. Obecne władze miasta z SLD robią wszystko, aby inwestycję opóźnić. – Taka inwestycja godzi w interesy Niemców, a w Świnoujściu mamy klasyczny przykład kondominium rosyjsko-niemieckiego – uważa Stanisław Możejko, były prezydent Świnoujścia i legendarny opozycjonista antykomunistyczny.

Budowa terminalu kontenerowego planowana jest na lata 2022–2027. Przeładowywanych byłoby w nim od 1 do 1,5 mln kontenerów rocznie. Obsługiwałby znaczną część kraju, a także Czechy i Słowację. Obecnie polscy przewoźnicy i przedsiębiorcy zmuszeni są do korzystania m.in. z terminalu kontenerowego w Hamburgu. Zdaniem wojewody zachodniopomorskiego dr. Krzysztofa Kozłowskiego terminal kontenerowy jest polską racją stanu.

– W tej chwili tego typu terminale stają się podstawową formułą przeładowywania towarów – mówi „Codziennej” wojewoda zachodniopomorski. – Polska stoi przed historyczną szansą wzmocnienia swojej pozycji nad Morzem Bałtyckim. Planowany w Świnoujściu terminal kontenerowy ma szansę wzmocnić rolę gospodarczą Polski, ale również ma szansę stać się terminalem przeładunkowym dla sąsiadów, czyli dla Czechów i Słowaków. W sposób oczywisty będzie on konkurencją dla portów niemieckich. Ale dlaczego Polska nie może mieć swoich suwerennych ambicji? I dlaczego Polska nie miałaby konkurować ze stroną niemiecką?

Nasza suwerenność gospodarcza

Jak twierdzi wojewoda Kozłowski, zbudowanie terminalu kontenerowego w Świnoujściu wpisuje się w korytarz transportowy Bałtyk–Adriatyk i pozwoli na transportowanie towarów na osi północ-południe Europy. – Powstanie takiego terminalu w znacznie większym stopniu uniezależnia naszą gospodarkę od portów na zachodzie Europy. Polski terminal kontenerowy w Świnoujściu to nasza suwerenność gospodarcza. Musimy na to patrzeć także z punktu widzenia interesów Grupy Wyszehradzkiej. Polska ma dzisiaj dziejową szansę bycia liderem tej grupy. A żeby była liderem, musi być silna gospodarczo i ten terminal się w to wpisuje.

Terminal kontenerowy powstałby w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego już terminalu gazowego LNG. Aby prace nad jego budową mogły się rozpocząć, Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście już wystąpił do Lasów Państwowych o przekazanie 530 ha gruntów znajdujących się przy dwukilometrowym odcinku plaży we wschodniej części Świnoujścia, gdzie znajdują się port i stocznia remontowa. Jedną z formalności, jaką trzeba załatwić, jest opinia Rady Miejskiej w Świnoujściu w sprawie przekazania gruntów Zarządowi Portu. I tu zaczął się problem.

Przeszkodami turystyka i ekologia

Obecne władze miasta wywodzące się z SLD są przeciwne inwestycji i już zaczynają robić obstrukcje w podjęciu uchwały opiniującej inwestycję. Na ostatniej sesji nie udało się jej przegłosować. Prezydent Janusz Żmurkiewicz mówi o referendum w tej sprawie, co jeszcze bardziej odsunie w czasie przegłosowanie potrzebnej uchwały.

– Jest to dla mnie nie do zaakceptowania – powiedziała dla „Głosu Szczecińskiego” Joanna Agatowska (SLD), przewodnicząca Rady Miejskiej w Świnoujściu, na temat planowanej inwestycji.

więcej: Gazeta Polska
#1 | Seehund dnia 20.11.2016 16:15
Tytuł artykułu ma nikły związek z jego treścią. Nie dowiedziałem się z niego w jaki sposób Niemcy blokują terminal. Wynika z niego, że Niemcy to SLD, a w tym kontekście tego skrótu nie potrafię rozszyfrować. Może załoganci mają jakąś wiedzę na ten temat. Proszę się podzielić!
#2 | Apis dnia 21.11.2016 08:04
Artykuł nie jest pełen. Treść całości (jeszcze ponad połowa) jest w podanym źródle.

Jak już kiedyś napisałem - daję tu bardzo różne treści z podaniem źródła. Nie jest to automatycznie tożsame z moimi poglądami. Terminal kontenerowy w Świnoujściu czy Szczecinie mógłby dać impuls rozwojowi żeglugi na Odrze i tylko to jest istotne. Choć tytuł jest oryginalny - dodałem teraz znak zapytania.
#3 | Seehund dnia 21.11.2016 12:34
Źródło nie wniosło wiele nowego, ale ja się nie czepiam. Po prostu w tekście nie znalazłem tego, co anonsował tytuł.
Faktem jest, że każdy nowy port kontenerowy jest konkurencją dla już istniejących, tak dla niemieckich, jak i polskich. Niemcy ciężko przełknęli fakt powstania portu kontenerowego w Gdańsku. Przyznali, że to nad czym Oni debatowali 20 lat, Polska zrobiła. Port Szczecin/Świnoujście byłby ( i mam nadzieję, że będzie) kołem napędowym przywrócenia i rozwoju żeglugi na Odrze.
To musi powstać.
Kapitanie, przy okazji, pozdrawiam.
#4 | miroslaw rajski dnia 21.11.2016 13:25
Ja się też nie czepiam, ale gdzie chociażby słowo o tej blokadzie? I czy jakakolwiek blokada między państwami Unii Europejskiej jest wogóle możliwa?
Nie sądzę żeby ten projektowany, stosunkowo mały terminal kontenerowy w Świnoujściu był jakąś poważną konkurencją dla Hamburga. Naturalnie, jakąś tam będzie...
Spojrzałem do źródeł - port w Hamburgu przeładowuje rocznie 9 milionów kontenerów i napewno z powodu tego terminalu nie splajtuje, o co tak bardzo martwią się "proniemieccy" politycy ze Świnoujścia.
A co znaczy to kondominium rosyjsko - niemieckie? Muszę przyznać że to określenie jest śmiechu warte. Dobrze chociaż że Austriacy nie mieszają się do rządów w Świnoujściu, bo groziłby nam może nowy rozbiór Polski Smile
#5 | Apis dnia 23.11.2016 07:32
Dzieki - Reńska Foko - za pozdrowienia. Dodałem kolejnego newsa związanego z projektem terminalu kontenerowego w Szczecinie. Jak nie wiadomo o co chodzi....

A Hamburgowi spadły wyniki nieznacznie: http://www.gospod...ortow.html

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL