Odra oknem na świat dla ŚląskaDrukuj

Odra oknem na świat dla Śląska Odra z Kanałem Gliwickim była dla nas oknem na świat i zachód – powiedział Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego. Podczas panelu poświęconemu Odrze na VI Kongresie Małej i Średniej Przedsiębiorczości uczestnicy mówili o tym jak ważna jest rzeka dla rozwoju terenów przez, które przebiega oraz całej Zachodniej Polski. Zaprezentowane zostały także założenia do rządowego planu rozwoju żeglugi śródlądowej.
Odra dla Śląska

Jednym z najbardziej zainteresowanych, w rozmowie o rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, jest Śląski. Władze tego regionu dobrze wiedzą jakie korzyści mogłoby przynieść utworzenie nowoczesnego korytarza transportowego o odpowiednich parametrach żeglowności.

– Odra z Kanałem Gliwickim była dla nas oknem na świat i zachód. Żeglowność Odry można osiągnąć w stosunkowo krótkim czasie, ale by nabrała ono międzynarodowego kontekstu, potrzebne jest połączenie z Czechami. Wpięcie w drogę wodną Ostrawy jest absolutnie możliwe i niezbyt skomplikowane. Z Odry naturalna droga wodna wiedzie Łabą do portu w Hamburgu, a droga odrzańska nabiera wówczas ogromnego sensu. Jako samorząd województwa jesteśmy wysoce zainteresowani takimi planami i cieszymy się ,że jest on priorytetem rządu – powiedział Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego.

Podczas spotkania obecny był także Marcin Białek z Ministerstwa Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zaprezentował on najważniejsze założenia rządowej strategii rozwoju żeglugi śródlądowej. Plany, które zakładają doprowadzenie ODW do klasy żeglowności Va są bardzo korzystne dla Śląska. Do 2030 r. w Odrzańską Drogę Wodną i budowę Kanału Śląskiego zainwestowane ma być ponad 30 mld zł. Sama Odra w ciągu czterech lat powinna być w pełni żeglowna na całej długości.

Realne plany

–Uważam, że plany udrożnienia Odry są realne i w tym kierunku powinniśmy zmierzać. Dla województwa drogi wodne są sprawą kluczową, a województwo śląskie jest początkiem drogi odrzańskiej, łącznikiem we wszystkich kierunkach. Rozwój korytarzy transportowych nie jest zrównoważony, ponieważ kiedyś postawiono na budowy autostrad i zbyt dużo transportujemy drogami. Autostrady są ważne, ale nie dają nam szczególnie wiele pod względem potencjału gospodarczego. Nie możemy zapominać także o znaczeniu ekologicznym – transport wodny jest pod względem sprzyjania środowisku naturalnemu najkorzystniejszy” – mówił Henryk Mercik.

W panelu uczestniczyli także Józef Tobola, doradca czeskich instytucji rządowych i pozarządowych w transporcie, szczególnie dotyczącym śródlądowych dróg wodnych, Sven Erichson, przedstawiciel Izby Przemysłowo-Handlowej w Magdeburgu oraz dr Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Wszyscy poparli głos przedstawiciela województwa śląskiego.

Chińskie zagrożenie

Rozmówcy zauważyli, że zagrożeniem dla ponownego ożywienia transportu na Odrze i Łabie mogą być chińskie zamiary budowy nowego szlaku jedwabnego. Miałby on być oparty głównie o transport kolejowy, a jego tor kończyłby się w Łodzi. Chińczycy planują także transport swoich towarów poprzez porty Morza Czarnego drogą wodną Dunaju.

Inne rzeki

Rządowy plan zakłada, że drogi wodne w Polsce zostaną dostosowane do parametrów co najmniej czwartej klasy żeglowności. Drugim priorytetowym zadaniem, zaraz po Odrze, będzie droga wodna rzeki Wisły (tzw. E-40). Do 2030 r. w dolnym odcinku tej rzeki pomiędzy Gdańskiem a Warszawą wybudowanych zostanie 9 stopni wodnych z elektrowniami oraz stopień wodny w Niepołomicach na górnej Wiśle. Kolejnymi inwestycjami w ramach strategii będą: droga E-70, łącząca Kostrzyn nad Odrą z Wisłą oraz droga E-40 pomiędzy Warszawą a Brześciem.
#1 | drawa dnia 15.10.2016 07:51
Stopień wodny Niepołomice powinien powstać jako OSTATNI W KASKADZIE CAŁEJ WISŁY . Wybudowany wcześniej przejmie tylko obowiązki stopnia Przewóz czyli koniec żeglugi na tym odcinku górnej Wisły.
#2 | agron77 dnia 17.10.2016 08:27
Na tej mapce Zielona Góra umiejscowiona jest nad Odrą.
Czy to oznacza że bieg rzeki,po realizacji wielkich planów, przesunie się o ok. 20 km ?
#3 | sepbeder dnia 19.10.2016 16:59
Polska jako bogaty kraj może sobie pozwolić na ciągłe przebudowy i przetargi na modernizację wczorajszych budów. Skąd ta mantra pana Ministra o IV klasie, czy wie co zeznaje? To ma być Va bo na dziadostwo nas nie stać

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL