Na Kongresie Morskim o żegludze śródlądowejDrukuj

Na Kongresie Morskim o żegludze śródlądowejPrezentacja polityki związanej z polską gospodarką morską i żeglugą śródlądową były głównym elementem wystąpień Premier Beaty Szydło i Ministra Marka Gróbarczyka podczas drugiego dnia Kongresu Morskiego w Szczecinie. Następnie publiczne podpisano list intencyjny w sprawie budowy polskiego promu, pod którym podpisali się przedstawiciele rządu oraz przedsiębiorstw odpowiedzialnych za realizację tego przedsięwzięcia.

- Dzisiaj chcielibyśmy przedstawić Państwu konkret w postaci listu intencyjnego w sprawie budowy polskiego promu. Jest to przedsięwzięcie, którego podwaliny stworzyliśmy w rządzie i które spina się gospodarczo zarówno od strony inwestycyjnej jak i wykonawczej. Na tym rola rządu się kończy, reszta w rękach biznesu - mówił minister Marek Gróbarczyk.

Premier Beata Szydło podczas wykładu inauguracyjnego podsumowała dotychczasowe działania rządu, które już teraz świadczą o jego zaangażowaniu w rozwój tej gałęzi gospodarki. „Polska gospodarka morska wraca na polskie wybrzeże” zapewniała premier Szydło. Podczas wystąpienia wskazała również, że procedowana obecnie przez Sejm ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej nie jest jedynym planowanym przez rząd krokiem związanym z wsparciem przemysłu stoczniowego, a program poprawy żeglowności polskich rzek zostanie zrealizowany.

- Tutaj, na polskim wybrzeżu, drzemie ogromny potencjał, również produkcyjny. Polskie stocznie mogą być liderami produkcji statków, a nasze rozwiązania to kompleksowe wsparcie dla stoczni. To nie tylko ułatwienia podatkowe, kredyty technologiczne czy specjalne strefy ekonomiczne - powiedziała Premier.

Obecność Premier, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a także Ministra Infrastruktury i Budownictwa, Andrzeja Adamczyka zostały przyjęte przez obecnych na Kongresie przedstawicieli branży morskich, jako zapowiedź rzeczywistych zmian i przyspieszonego rozwoju w zakresie transportu morskiego i śródlądowego.

Premier wspomniała o rozpoczętych pracach dotyczących przekopu Mierzei Wiślanej.

- To jest ogromnie istotna inwestycja, nie tylko ze względu na to, że powstanie kolejny ważny polski port morski w Elblągu, ale jest to inwestycja o wymiarze strategicznym - podkreśliła.

Ze strony przedstawicieli rządu padły też mocne deklaracje dotyczące możliwości konkurowania portu Szczecin-Świnoujście z portem w Rostocku, a Paweł Brzezicki, Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, stwierdził wręcz, że kto w tym momencie nie zainwestuje w gospodarkę morską już za dwa – trzy lata będzie żałował straconych zysków.

Wiceminister Brzezicki był też jedną z osób podpisujących się pod listem intencyjnym w sprawie budowy polskiego promu. Podmiotem zamawiającym tę jednostkę jest Polska Żegluga Bałtycka, a finansować jego budowę będą Polski Fundusz Rozwoju oraz PKO BP, zaś jego realizację odpowiadają Gdańska Stocznia Remontowa, Stocznie Gryfia i Nauta oraz Szczeciński Park Przemysłowy.

Podczas odbywającej się następnie debaty plenarnej „Żegluga śródlądowa w Europie – powrót na rzeki”, podkreślano między innymi, że za udrożnieniem polskich wodnych dróg śródlądowych przemawia rachunek ekonomiczny (zmniejszenie kosztów transportu), a także potencjał strategicznej współpracy Czechami i Węgrami. Dla przedstawicieli branży branży morskiej nie ulega wprawdzie wątpliwości, że sięgające lat 70. ubiegłego wieku zaniedbania żeglowności Wisły i Odry nie sprzyjają rozwojowi konkurencyjnego transportu, dziś jednak tym samym głosem mówią także przedstawiciele rządu.

W dalszej części dnia goście Kongresu uczestniczyli w specjalistycznych panelach tematycznych, podczas których poruszano zarówno tematy o dużym znaczeniu strategicznym z punktów widzenia gospodarki morskiej (omawiano między innymi rolę portów w stymulowaniu rozwoju innych gałęzi przemysłu, transport surowców drogą morską ze szczególnym uwzględnieniem terminalu gazowego w Świnoujściu, możliwości rozwoju współpracy z krajami skandynawskimi na przykładzie branży offshore i zrównoważonej eksploatacji bałtyckich zasobów rybnych), jak i kwestie niszowe takie jak analiza możliwości odzysku metali z konkrecji oceanicznych, pokrycie ubezpieczeniowe P&I szkód powstałych w wyniku działalności piratów morskich czy naukowe i praktyczne nazewnictwo ryb na polskim rynku.

Niektóre programy pilotażowe, zidentyfikowane problemy oraz propozycje rozwiązań technologicznych zaproponowane podczas Kongresu, z pewnością powrócą echem na innych konferencjach morskich.

gospodarkamorska.pl
#1 | Seehund dnia 10.06.2016 21:47
Zastanawiam się, czy mógłbym liczyć na podpisanie listu intencyjnego na zbudowanie polskiego , pasażerskiego statku na Odrzańską Drogę Wodną. Zależałoby mi na gospodarczym spięciu strony inwestycyjnej, gdyż z wykonawczą, dając pracę polskim stoczniom rzecznym, poradziłbym sobie sam. Mam gotowy projekt i wizję obsady personalnej. (Koledzy załoganci, proszę do mnie nie dzwonić, gdyż pierwszym telefonem, który odbiorę będzie od Pani Premier)
#2 | Szaflik dnia 11.06.2016 08:37
Jako,że Oberprezes obiecał bilion peelenów na gospodarkę,trzeba poczekać na program "Barka plus".Cierpliwości.Może będzie opcja wyboru barki,pchacza,bądź pasażerki.A może jakiś niezainteresowany żeglugą minister w świetle reflektorów przekaże swoja barkę komuś potrzebującemu...Jak śpiewał Panasewicz,"wszystko się może zdarzyć".Bo że żyjemy w marchewkowym polu,to akurat pewne Smile

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL