Pierwsza pływająca elektrownia na gaz LNG podjęła pracę w HamburguDrukuj

Pierwsza pływająca elektrownia na gaz LNG podjęła pracę w HamburguNowość na miarę światową – hybrydowa barka “Hummel” (trzmiel) wyposażona w generatory prądotwórcze napędzane przez silniki zasilane skroplonym gazem ziemnym weszła oficjalnie do eksploatacji w porcie w Hamburgu. Tym samym Hamburg stał się pierwszym portem w Europie który zapewnia zewnętrzne, czyste ekologicznie zasilanie prądem oceanicznych wycieczkowców. Ostateczna, generalna próba odbyła się po podłączeniu ‘Hummla” do stojącej przy nabrzeżu “AIDYsol” 29 maja 2015. Przekazanie energii elektrycznej z barki na statek odbyło się bez najmniejszych problemów.

Na razie podczas postoju w Hamburgu z usług “Hummla” korzystać mogą tylko pasażery należące do AIDA Cruises z Rostocku. Ale opcji do szerokiego wykorzystania pływającej “czystej” elektrowni jest bez liku, a specjalnie powołane do tego celu Hybrid Port Energy GmbH na pewno nie będzie narzekał na brak zatrudnienia.

Cały pomysł projektu narodził się w roku 2012. Wtedy to hamburskie biuro techniczne Becker Marine Systems i AIDA Cruises postanowiły wspólnie zastanowić się jak zaradzić, aby wielkie wycieczkowce stojące w porcie nie wydychały trujących, brudnych spalin. Wiadomo ile energii elektrycznej zużywają te pływające miasta, która produkowana jest przez wielkie diesle pracujące z reguły na paliwo ciężkie. Mieszkańcy Hamburga narzekają, że w miarę zwiększania się ilości wizyt wycieczkowych gigantów powietrze w mieście staje się coraz brudniejsze i sadza sypie się za koszulę. Przede wszystkim dla terminalu pasażerskiego położonego w centrum Hamburga przy nowym Hafencity, musiało być znaleźone radykalne rozwiązanie.

Tak powstała idea wytwarzania czystej energii elektrycznej poprzez wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego (LNG, Liquefied Natural Gas) i bezpośredniego przekazywania jej na cumujące w porcie wielkie pasażery. W ten sposób mogą one na okres postoju wyłączyć swoje agregaty, zdając się całkowicie na energię produkowaną przy pomocy gazu LNG. W odróżnieniu od paskudnie zanieczyszczjącego powietrze spalania paliwa ciężkiego, skroplony gaz ziemny spala się całkowicie i nie wydziela prawie żadnych zanieczyszczeń. W ten sposób można uniknąć przedostawania się do atmosfery trujących tlenków siarki i cząstek sadzy, oraz w dużym stopniu ograniczyć ilość tlenku azotu i dwutlenku węgla.

Na nosiciela agregatów LNG zdecydowano się użycie specjalnej barki bez własnego napędu, LNG – Hybrid – Barge. Narodziła się na deskach konstrukcyjnych w biurze inżynierskim Schlüter Marine Salutions we Flensburgu.
Prawdziwe życie tej karkołomnej, nowatorskiej konstrukcji (nawiasem mówiąc pierwszy statek morski z technologią LNG pod niemiecką banderą), rozpoczęło się na stoczni SAM (Shipbuilbing and Machinery) w słowackim Komarnie nad Dunajem. Wodowanie nastąpiło 5 września 2014, a w tydzień później rozpoczęło się przeprowadzenie barki do Hamburga, jej przyszłego portu macierzystego. W zestawie pchanym sforsowano Dunaj i poprzez Kanał Men – Dunaj, Men i Ren zestaw dotarł do Rotterdamu. Mimo że na trasie było mnóstwo śluz i wąskich zakoli rejs przebiegł bez godnych odnotowania wydarzeń. Morski odcinek drogi z Rotterdamu do Hamburga odbył się w asyście holownika. Cała trasa liczyła 1500 km, a rejs trwał trzy tygodnie. Ostatnie prace wykończeniowe wykonała stocznia Blohm + Voss. Przeprowadziła także ostateczne próby całości w ramach wielopunktowego programu. W ten sposób Hamburg ma o jednego eleganckiego trzmiela więcej i do tego całego w bieli.

W drodze z Komarna do Hamburga. Wrzesień/październik 2014



Chrzest “Hummla” przy macierzystym nabrzeżu w porcie hamburskim, nieopodal terminalu dla oceanicznych wycieczkowców. 18 październik 2014



Na stoczni Blohm + Voss w Hamburgu. 15 grudzień 2014


Nieco szczegółów technicznych barki “Hummel”. Ma 76,7 m długości, 11,4 m szerokości i 1,7 m zanurzenia. W jej wnętrzu, pod pokładem mieszczą się pomieszczenia agregatów prądotwórczych i urządzeń pomocniczych, wloty powietrza i wody chłodzącej, pompy pożarowe i systemy przygotowania oleju smarnego no i oczywiście centrala kontrolno-pomiarowa. Cała maszynownia przedzielona jest środkowym korytarzem na trzy po prawej i trzy po lewej stronie dźwiękoszczelne przedziały. Mieszczą pięć agregatów prądotwórczych składających się z silnika gazowego Caterpillar typu G3516C o mocy 1550 KW i generatora prądu zmiennego 50/60 Hz o mocy 1500 KW. Łączna moc elektrowni “Hummla” wynosi więc 7,5 MW, która może być bezpośrednio przekazana na burtę potencjalnego odbiorcy.

“Hummel” tankuje trochę inaczej - ze specjalnych próżniowo izolowanych 40 stopowych kontenerów, dla których miejsce przewidziano na pokładzie rufowym. W każdym z nich mieści się 15 ton skroplonego gazu ziemnego o temperaturze - 163 st.C. Gaz jest skompresowany do jednej sześćsetnej swojej normalnej objętości i przed spaleniem w cylindrach musi być podgrzany.
Z uwagi na to że hamburski port nie posiada jeszcze własnej stacji zaopatrzeniowej w LNG (realizacja takiego terminalu przewidziana jest dopiero na przyszły rok), kontenery które regularnie napełniane są w belgijskim porcie Zeebrugge na terminalu LNG Fluxys, przywozi się ciężarówkami. Jako ładunek powrotny zabierane są puste pojemniki. W Hafencity statki pasażerskie AIDA nie są tak zaopatrywane w prąd z “Hummla” jak można byłoby sądzić. Otóż nie klasycznym sposobem burta w burtę tylko z ok. 200 metrów oddalonego, specjalnie dla barki przygotowanego miejsca postoju. Kable z “Hummla” biegną w podziemnym tunelu do przeciwległego nabrzeża przy którym cumują statki AIDY Cruises. Za pomocą wozu kablowego prąd przekazywany jest na statek. Oczywiście, wszystkie AIDY wyposażone zostały w odpowiednie urządzenia podłączeniowe.


Pierwszy transport gazu LNG dla “Hummla” z belgijskiego terminalu Fluxys w Zeebrugge. 17 grudzień 2014



Próby elektrowni “Hummla” przy pełnym obciążeniu


Latem silniki “Hummla” napędzane są gazem LNG z własnych kontenerów. Produkowany prąd o częstotliwości 60 Hz i napięciu 11 000 Volt przeznaczony jest na pokrycie zapotrzebowania wielkich statków pasażerskich, na razie tylko armatora AIDA Cruises. Zimą, barka przeholowana w zupełnie inny zakątek portu zasilana jest gazem ziemnym z miejskiej sieci gazowej i pracuje już nie tylko jako elektrownia, ale także jako ciepłownia! Wykorzystując ciepło wody chłodzącej silniki, a także ciepło spalin, barka może obok 7,5 MW energii elektrycznej produkować 8,8 MW energii termicznej. Prąd (teraz o częstotliwości 50 Hz) i ciepło, przekazywane są do miejskiej sieci energetycznej lub bezpośrednio do miejscowych zakładów przemysłowych.

Projekt LNG – Hybrid – Barge przewidziany jest nie tylko dla Hamburga czy innych portów morskich. Według konstruktorów barka doskonale nadaje się na rzeki. Tam gdzie na budowach hydrotechnicznych utrudnione jest zaopatrzenie w energię elektryczną z lądu, a z przyczyn ekologicznych nie można użyć agregatów z silnikami diesla, tam “Hummel” jest nieodzowny.

Z początkiem marca ubiegłego roku odbyły się próby techniczne barki zakończone całkowitym powodzeniem. Jeszcze w grudniu 2014 przeprowadzono próbne przekazanie prądu do jednego z wielkich hamburskich przedsiębiorstw przemysłowych – bezproblemowo. Na początku sezonu turystycznego w maju 2015 “Hummel” stał w pełni do dyspozycji AIDA Cruises.

I jeszcze na zakończenie. Królewska para holenderska Wilhelm Alexander i Maxima podczas wizyty w Hamburgu, żywo interesowali się tą egzotyczną, nietypową a jakże przyjazną dla środowiska elektrownią.

Mirek Rajski

Na podstawie “Köhlers Flotten Kalender 2016. Internationales Jahrbuch der Seefahrt”
Zdięcia j.w. + internet
#1 | koj dnia 06.06.2016 16:27
Kol. Mirek to się umie mścić na załodze.
Za to w Polsce ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (!!!) opracowano projekt - "Stworzenie platformy internetowej, która dostarczać będzie użytkownikom prognozy życia ich zwierząt domowych".
Projekt realizowany był przez firmę E-urope Sp. z o.o od 1 września 2012 r. do 28 lutego 2014 r. Umowa ze spółką została rozwiązana 1 września 2015 r.
Spółka dostała dofinansowanie w wysokości 467,5 tys. zł. Z kwoty tej 397 tys. zł to dofinansowanie unijne, resztę dołożyli polscy podatnicy.
Po prostu innowacyjna gospodarka.
#2 | Seehund dnia 07.06.2016 23:47
Po krakowsku- niepołomicku, znaczy, że Pan Mirek potrafi zrobić wrażenie na załodze.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest podatny na nowe inicjatywy, gdyż musi wykazać się "sensownym" wydatkowaniem unijnych pieniędzy. Można pozyskać dotację na ochronę myszy polnej przed wolno grasującymi kotami. Mam jeszcze kilka akceptowalnych pomysłów, które korzystnie sprzedam.
#3 | miroslaw rajski dnia 10.06.2016 14:13
No cóż moi kochani, co kraj to obyczaj...

Chciałbym jeszcze do artykułu dorzucić kilka szczegółów.
Propozycja użycia barki LNG jako pływającej, czystej elektrowni dla cumujących w Hamburgu oceanicznych wycieczkowców, przyjęta została w niemieckich mediach ze zrozumieniem i zadowoleniem. Sprawę utrudnia jedynie to, że statystycznie tylko 50 na 220 wielkich pasażerów posiada możliwość podłączenia z lądu. Za 10 lat może być ich 100.
Jest jeszcze jeden problem. "Hummel" produkuje co prawda czysty prąd, ale jest on podwójnie droższy niż ten produkowany przez "brudne" statkowe diesle. Koszty, koszty. koszty...
AIDA Cruises jest tutaj przykładem zdrowego podejścia do sprawy. "Dla nas ochrona środowiska warta jest każdej ceny" stwierdzil swego czasu Theite Krämer, przedstawiciel armatora z Rostocku.

Ktoś by jednak zapytał - a czemu nie podłączyć normalnie wycieczkowca do zasilania z lądu? Takie proste to absolutnie nie jest. Przestrojenie miejskiej częstotliwości 50 Hz na statkową 60 Hz to już karkołomne zadanie do wytlumaczenia tylko przez fachowca. Poza tym wachania napięcia w sieci miejskiej i ich skompensowanie to jeszcze jeden (drogi) problem. Ok. 10 do 12 milionów euro kosztowałaby jedna skrzynka podłaczeniowa z lądu, co wyklucza ekonomię przedsięwzięcia. Co innego na Florydzie, gdzie sezon trwa cały rok, ale w Europie tylko pół.

Wracając do chrztu barki ktory odbył się 18 października 2014. Matką chrzestną została Dr. Monika Griefahn, dyrektorka wydziału ochrony środowiska AIDA Cruises.
Chrzest "Hummla":

abload.de/img/nr8ympwh.jpg

Lądowa skrzynka podłączeniowa. Matka chrzestna "Hummla" pani Griefahn mocuje się z wtyczką, która jest tylko minimalnie większa od tych do którch jesteśmy przyzwyczajeni Smile

abload.de/img/nr9u8svr.jpg

A teraz prześledźmy drogę prądu z barki do wycieczkowca. Prąd przesyłany jest potężnymi kablami grubości przedramienia poprzez specjalny wysięgnik do skrzynki podłączeniowej na nabrzeżu, w miejscu stałego cumowania "Hummla". Wysięgnik potrzebny jest do zrekompensowania oddziałowania fali lub wahania poziomu wody w basenie. Dalej kable lecą podziemnym kanałem do przeciwległego nabrzeża gdzie cumują pasażery AIDY. Poprzez następną, podziemną skrzynkę podłączeniową wychodzą na powierzchnię. I tutaj kable przejmuje trochę pozaziemskie urządzenie, coś jakby wóz kablowy poruszający się wzdłuż kei. Za jego pomocą kable podawane są na wycieczkowca, niezależnie od dokładnego miejsca jego postoju.
Zaczynamy wyjściem kabli z rozdzielnicy na "Hummlu", a kończymy widokiem tablicy podłączeniowej na "Aidzie":

abload.de/img/nr10ehsb9.jpg

abload.de/img/nr119wzkd.jpg

abload.de/img/nr12rys58.jpg

abload.de/img/nr13jos9s.jpg

abload.de/img/nr1429sdi.jpg

abload.de/img/nr1583jl9.jpg

abload.de/img/nr16jvu4t.jpg
#4 | Seehund dnia 10.06.2016 20:07
Panie Mirku, znając niemiecką politykę gospodarczą, to po rozmnożeniu się "Hummeli" w portach niemieckich będzie wprowadzony zakaz używania własnych generatorów prądotwórczych, a wtedy wycieczkowce szybko przystosują się do wymogów zewnętrznego zasilania. Nie przypuszczam, aby zrezygnowały z wpływania do niemieckich portów.
Panie Mirku, ładna ilustracja fotograficzna, dzięki której dowiedziałem się, że moja suszarka do włosów ( mam ich jeszcze kilka ) ma taką samą! Mam na myśli kolor....

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL