Audyt i wnioski w sprawie żeglugi śródlądowej w latach 2007-15Drukuj

Audyt i wnioski w sprawie żeglugi śródlądowej w latach 2007-15W Sejmie odbyła się debata o stanie spraw publicznych i instytucji państwowych na dzień zakończenia rządów koalicji PO-PSL (2007-2015). Ministrowie prezentowali wyniki audytów sporządzonych przez poszczególne resorty.

- Rok 2008 i początek rządów PO-PSL to początek degradacji polskiej gospodarki morskiej – rozpoczął przemówienie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, odwołując się do raportu resortu.

Przypomniał, iż w 2008 r. zlikwidowano Ministerstwo Gospodarki Morskiej. W tym samym roku przyjęto ustawę likwidującą polskie stocznie. Bezkrytyczne wykonanie decyzji Komisji Europejskiej, od której się nie odwołano, z dnia na dzień skutkowało zwolnieniem około 9 tysięcy osób, bezpośrednio zaangażowanych w produkcję statków. Pośrednio likwidacji uległo około 63 tysięcy miejsc pracy (1 zlikwidowane miejsce pracy w stoczni skutkuje zniknięciem 7 miejsc pracy na rynku).

Szef MGMiŻŚ podkreślił, że zaniechanie produkcji statków, najbardziej zawansowanych technologicznie produktów polskiej gospodarki, spowodowało negatywne zmiany w przemyśle okołostoczniowym. Poszkodowane zostały huty, fabryki silników, wyposażenia i zakłady dostarczające podzespoły do produkcji statków (m.in. Zakłady Cegielskiego w Poznaniu, Huta Częstochowa, producent napędów okrętowych w Elblągu). Związki pracodawców szacują, że zniknęło około 60 % dotychczasowych kooperantów zakładów stoczniowych.

Minister przytoczył alarmujące dane Głównego Urzędu Statystycznego. W 2007 r. w polskich stoczniach zbudowano 30 statków (531 tys. ton stali), w 2014 r. jedynie 8 (26 tys. ton, a więc 20-krotne mniej!) Wycofując zlecenia na budowę statków z upadłych polskich stoczni, Polscy armatorzy zmuszeni zostali do składania zamówień w stoczniach zachodnich i azjatyckich. Nasza gospodarka straciła zamówienia wartości 6 mld zł! Likwidacja stoczni szczecińskiej doprowadziła do wywozu majątku stoczniowego na złom. W 2008 r., jedną decyzją rządu Platformy, przekreślono dorobek produkcyjny 653 statków. W 2014 r. na Pomorzu Zachodnim nie rozpoczęto ani jednej budowy nowego statku!

- Pomimo dynamicznie rosnącego rynku przewozów bałtyckich - kontynuował Marek Gróbarczyk - rząd PO-PSL zdecydował o prywatyzacji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej za wartość jednorocznego zysku tej spółki. Twarda postawa związków zawodowych i kilkukrotne skierowanie sprawy do prokuratury zahamowało proces prywatyzacji. Obecnie PŻB jest jedną z lepiej rokujących firm kontrolowanych przez Skarb Państwa.

Z raportu wynika, iż rząd PO-PSL doprowadził żeglugę śródlądową do katastrofalnej sytuacji. Według raportu NIK, nakłady inwestycyjne w latach 2007-2013 wyniosły zaledwie 0,44% funduszy przeznaczonych na projekty transportowe. W rezultacie, wiele budowli hydrotechnicznych znalazło się w katastrofalnym stanie. W 2015 r. zamknięto śluzę w Brzegu Dolnym, co zablokowało transport na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Zaniechano budowy stopni wodnych, a realizowane inwestycje nie uzyskały finansowania na kolejne lata. Straty sięgnęły kilkudziesięciu mln zł. Rząd PO-PSL podpisał z rządem niemieckim bardzo niekorzystną umowę o Odrze granicznej, blokującą użeglowienie Odry i rozwój polskich portów.

- W wyniku fatalnej polityki poprzedniego rządu ucierpiało też rybołówstwo – mówił minister - Brak reakcji rządu PO-PSL na zapaść zasobów dorsza na Morzu Bałtyckim oraz nieprawidłowości w wydatkowaniu funduszy UE na rybołówstwo, potwierdzone raportem NIK, spowodowały zagrożenie dla funkcjonowania polskiego rybołówstwa. W programie operacyjnym „Rybactwo i Morze” poprzedni rząd nie uwzględnił rekompensat za czasowe wyłączenia połowowe dla łodzi poniżej 12 metrów. Ponad 600 właścicieli jednostek (80% polskiej floty rybackiej na Bałtyku) pozostało bez wsparcia. Polskie rybołówstwo jest obecnie na krawędzi wytrzymałości finansowej i organizacyjnej.

źródło: mgm.gov.pl
foto: Janusz Fąfara
#1 | Seehund dnia 18.05.2016 19:36
To było, a co będzie?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL