Nowa strategia OT LogisticsDrukuj

Nowa strategia OT LogisticsRozwój portów w Polsce i Chorwacji, przeładunki towarów agro oraz poprawa marżowości żeglugi śródlądowej – takie są założenia nowej strategii rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics. Zarząd chce także wykorzystać potencjał zintegrowanej Grupy do zwiększania przychodów, a także rozwijać korytarz transportowy Północ-Południe.

Prezes Zarządu OT Logistics, Zbigniew Nowik zauważa, że okres ostatnich dwóch lat, to czas kiedy Grupa OT Logistics wyraźnie się wzmocniła. Stało się to dzięki realizacji kilku istotnych inwestycji. – Mamy umowę wieloletniej dzierżawy gruntu w Porcie Gdańsk, nabyliśmy pakiet akcji spółki operującej największym portem morskim w Chorwacji, a także kupiliśmy 100% udziałów przewoźnika kolejowego Landkol (obecnie OT Rail) – mówi Zbigniew Nowik. – Wspomniane inwestycje nie tylko otworzyły przed nami nowe rynkowe możliwości, ale i postawiły przed nami zupełnie nowe wyzwania. To dlatego dokonaliśmy rewizji naszej strategii. Jesteśmy przekonani, że możemy sięgać jeszcze dalej niż dotychczas – dodaje.

Miliard euro rocznie

Zdaniem prezesa dotychczasowe działania optymalizacyjne oraz nowe przedsięwzięcia powodują, że Grupa po roku 2021 może osiągać roczne przychody zbliżone do 1 mld euro. Zarząd zaprezentował nową strategię rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics. Zakłada ona plan na najbliższe 5 lat oparty na sześciu założeniach:
– Objęcie pozycji lidera w obsłudze produktów agro w basenie Morza Bałtyckiego (bez Rosji) oraz Morza Adriatyckiego. Udział w rynku przeładunków agro w polskich portach morskich na poziomie 50% (w 2015 r. było to 23 %),
– Podwojenie przeładunków w porcie Rijeka,
– Rozwijanie terminali portowych,
– Rozwój transportu śródlądowego i kolejowego poprzez zmianę profilu usług,
– Wejście do pierwszej dziesiątki spedytorów w Polsce oraz objęcie 5% udziału w kontenerowej spedycji morskiej. Obecność na rynku usług logistycznych w krajach korytarza Północ-Południe,
– Zbudowanie pozycji środkowoeuropejskiego operatora kolejowo-logistycznego poprzez wzrost organiczny i budowanie aliansów strategicznych.
– Skupiamy się na rozwoju przeładunków agro – mówi Zbigniew Nowik. Informuje, że OT Logistics wkrótce rozpocznie w Gdańsku prace przy budowie największego na południowym Bałtyku terminalu do przeładunku towarów rolnych. – Za 5 lat możemy mieć 50-proc. udział w przeładunkach agro na Bałtyku, nie licząc Rosji. Ta kategoria ładunków może być również przewożona przez inne nasze spółki np. koleją czy barkami. Na każdym etapie transportu towarów agro możemy uzyskiwać przychód – zaczynając na odbiorze od klienta, a kończąc na marży osiąganej na przeładunkach w portach. Ponadto możemy przewozić ładunki agro z północy Europy na południe, do portu w Rijece, i dalej do Północnej Afryki i na Bliski Wschód. To ważny element rozbudowy transportowego korytarza Północ-Południe – mówi prezes.

Kontrola nad chorwackim portem

OT Logistics jest największym branżowym udziałowcem operatora chorwackiego portu Luka Rijeka. Zamierza zwiększać zaangażowanie w tej spółce, tak by przejąć kontrolę nad portem w Rijece. – Prowadzimy rozmowy z akcjonariuszami Luka Rijeka. Celem jest osiągnięcie poziomu 50% plus jedna akcja – stwierdza Piotr Ambrozowicz, wiceprezes Zarządu OT Logistics, odpowiedzialny za finanse. W najbliższych latach w Porcie w Rijece mają być przeprowadzone inwestycje o wartości około 40 mln euro, co zwiększy potencjał portu i pozwoli na obsługę największych statków oceanicznych, także pływających na trasach przez Kanał Sueski.

Obecnie OT Logistics jest operatorem trzech portów morskich na Bałtyku: OT Port Świnoujście, OT Port Kołobrzeg i OT Port Gdynia. W perspektywie dwóch lat do użytku ma zostać włączony terminal w Gdańsku. – Każdy z naszych portów ma nieco inną specjalizację i możliwość zwiększenia przeładunków. Chcemy przekonać klientów, że transport barkami i koleją, a dalej statkiem, jest wielokrotnie tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy. Wierzymy, że to atrakcyjna oferta dla polskich producentów zbóż, towarów masowych, ale i przemysłowych, bo koszty transportu stanowią dużą część ostatecznej ceny tych produktów. Już teraz konkurujemy z portami w Rostocku i Hamburgu i zamierzamy dalej umacniać naszą pozycję na Bałtyku. Wierzymy, że zamiast jeździć do Niemiec, polscy wytwórcy mogą dostarczyć ładunki np. do Świnoujścia – mówi Zbigniew Nowik.

Transport multimodalny

Spółki z Grupy Kapitałowej OT Logistics wykorzystują obecnie blisko 800 jednostek żeglugi śródlądowej. Duża część z nich to barki przewożące ładunki masowe, natomiast kilkadziesiąt jednostek może świadczyć usługi, gdzie osiągana marża jest wyraźnie wyższa. – Nasze specjalistyczne jednostki z powodzeniem mogą brać udział w planowanych na dużą skalę pracach hydrotechnicznych. Rozwijamy też tzw. transport heavy cargo, czyli przewóz bardzo dużych i ciężkich ładunków, które nie mogą być dostarczone koleją czy samochodami. Na tej działalności notujemy wyższe marże i chcemy ją nadal rozwijać – dodaje Zbigniew Nowik.

- Wyższej marży poszukujemy również w prowadzonej działalności spedycyjnej rozwijając transport multimodalny i kontenerowy. Już teraz jesteśmy liczącym się podmiotem w tej branży w Polsce. W perspektywie 5 lat chcemy mieć 5-proc. udział w kontenerowej spedycji morskiej. Na rozproszonym rynku jest to możliwe, tym bardziej, że naszym atutem jest możliwość współpracy spółek w ramach Grupy. Wierzymy również, że uda nam się nawiązać współpracę z dużym regionalnym przewoźnikiem kolejowym, co dodatkowo zwiększy skalę naszej działalności – mówi Ryszard Warzocha, wiceprezes Zarządu OT Logistics, odpowiedzialny za działalność handlową i operacyjną Grupy.

źródło: OT Logistics
foto: Janusz Fąfara
#1 | darekv dnia 22.04.2016 13:50
Miło słuchać że firma idzie w górę , że sukcesy zagraniczne ale mało informacji o rozwoju floty czy też samej żeglugdze. Wspomnę tutaj przy okazji że te 800 jednostek o których mówi prezes to stare wysłużone zdekapitalizowane jednoski które
powoli powine pójść na złom.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL