Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Barki z kontenerami popłyną do portów?Drukuj

  • mkrakowiak74
  • 16.04.2016 07:31:51
  • 2218 czytań
  •  1 komentarz
Barki z kontenerami popłyną do portów?Rządowy program użeglowienia głównych szlaków wodnych w Polsce przewiduje modernizację m.in. dolnego odcinka Wisły z Warszawy do Gdańska. To szansa nie tylko na rozwój turystyki wodnej, ale przede wszystkim na lepsze prosperowanie portów morskich.

W poniedziałek we Wrocławiu Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ogłosił, że rząd planuje gigantyczną inwestycję w stworzenie wodnych autostrad w ramach Programu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych do 2020 r., z perspektywą do 2030. Chodzi o użeglowienie polskich części trzech szlaków międzynarodowych, które określa ONZ-owska Konwencja AGN. Zgodnie z unijnymi dyrektywami, za 15 lat co trzecia tona towaru ma być transportowana drogą wodną lub koleją.

Pierwsza z tras (E-30) łączy Morze Bałtyckie z Dunajem i na terenie Polski obejmuje rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami. Druga trasa, która ma szczególne znaczenie dla regionu Pomorza, to E-40. Łączy Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i biegnie przez Kijów, Nową Kachowkę, Chersoń, aż do Morza Czarnego. W naszym kraju szlak obejmuje Wisłę od Gdańska do Warszawy, Narew i Bug do Brześcia. Trzecia z tras (E-70) łączy Holandię z Rosją i Litwą. W Polsce prowadzi przez Odrę od ujścia kanału Odra-Havela do ujścia Warty w Kostrzynie, łączy drogę wodną Wisła-Odra i od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.

Jerzy Materna, wiceminister GMiŻŚ zapowiedział, że realizacja tego planu ma potrwać ok. 15 lat.

- Przede wszystkim chodzi o dostosowanie tych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności - mówi minister Gróbarczyk.

Oznacza to, że trasy będą dostępne dla jednostek o długości 85 metrów, szerokości 9,5 metra, zanurzeniu od 2,5 do 4,5 metrów i nośności 1250-2500 ton. Plan zakłada, aby najważniejsze porty bałtyckie (Gdańsk, Gdynia, Elbląg) miały funkcjonalne połączenie z drogami transportu wodnego śródlądowego. Obecnie w Polsce udział żeglugi śródlądowej w przewozach wszystkimi gałęziami transportu jest znikomy w porównaniu do innych krajów europejskich i wynosi poniżej 1 proc. Dla porównania w Holandii jest to 42 proc., Belgii 15 proc., Bułgarii 14 proc., a Niemczech 12 proc.

Pierwsza Odra, potem Wisła

W pierwszej kolejności rząd planuje użeglowić szlak Odry pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem.

- Odrzańska Droga Wodna stanowi tutaj centrum zainteresowania i jest realnym czteroletnim zadaniem, który da się zrealizować - zapowiedział minister Gróbarczyk.

Nie oznacza to jednak od razu wprowadzenia czwartej klasy nawigacyjnej. Użeglowienie zakłada w pierwszej kolejności likwidację wąskich gardeł w korycie rzeki, budowę połączenia Dunaj-Odra-Łaba i budowę Kanału Śląskiego.

Drugim priorytetem w realizacji programu jest poprawa warunków nawigacyjnych na Wiśle, na co składa się budowa kaskady środkowego i dolnego odcinka Wisły od Warszawy do Gdańska. Warto przypomnieć, że ten szlak w XVII w. był najważniejszą gospodarczą wodną drogą nie tylko w Polsce, ale w Europie, biorąc pod uwagę liczbę ton przeładowanego w gdańskim porcie towaru.

Zyskają porty morskie

Obecnie droga wodna Wisły, w zależności od odcinka, posiada różne klasy nawigacyjne, uniemożliwiające większym jednostkom pokonanie całego szlaku.

- Na całej długości Wisły pomiędzy Warszawą a Gdańskiem międzynarodowe parametry żeglugowe (min. klasa IV) spełnia jedynie odcinek pomiędzy Płockiem a Włocławkiem oraz Martwa Wisła - mówi Rafał Wasil, koordynator zespołu ds. dróg wodnych z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - Przywrócenie żeglowności jest bardzo istotne z perspektywy funkcjonowania portów morskich. Przy obecnych planach rozbudowy terminalu DCT, w niedalekiej przyszłości przewóz ładunku drogami kolejową i drogową może być problematyczny i transport wodny jest świetną alternatywą. Przy drodze wodnej powstałyby centra logistyczne podobne do tych, które funkcjonują w krajach zachodnich, np. na rzece Ren, gdzie przeładowywane są kontenery płynące do Rotterdamu czy Antwerpii. Wisła ma ten sam potencjał - mówi Wasil.

Jedna barka to 30 ciężarówek

Przy IV klasie żeglugowej jedna barka jest w stanie zabrać ok. 200 kontenerów. Średniej wielkości barka typu "Europa" długości 80 metrów przewiezie ładunek mieszczący się w 30 ciężarówkach. Według rządowych ekspertów już po pierwszym etapie modernizacji regulacyjnej dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków żeglugą śródlądową mogą wynosić ok. 7,8 mln ton, w relacji z portami morskimi.

Użeglugowienie rzeki będzie polegało na stworzeniu budowli regulacyjnych. Obecnie na Wiśle większość ostróg kierunkujących bieg rzeki jest zniszczonych.

- Dlatego rzeka płynie meandrami i nie jest ukierunkowana na środku koryta. Przez to tworzą się łachy, które powodują spłycenia, tworząc bariery w żegludze. Jednym z rządowych wariantów programu jest kaskadyzacja rzeki, czyli budowa co 20-30 km stopni wodnych i zbiorników, oraz pogłębianie koryta - wyjaśnia Wasil.

Kolejną korzyścią z inwestycji dla Pomorza będzie rozwój turystyki wodnej. - Obecnie nie może ona funkcjonować w pełnym wydaniu, choć sukcesywnie się rozwija. Użeglowienie rzeki przełoży się na rozwój sieci portów i przystani żeglarskich - mówi Wasil.

Transport wodny przekłada się także na poprawę ochrony przeciwpowodziowej. Przeważa także pod względem proekologicznym nad transportem drogowym (kilkukrotnie mniejsza emisja dwutlenku węgla do atmosfery) i kolejowym.

Popłyną miliardy złotych

Szacunkowe koszty modernizacji szlaków wodnych są zróżnicowane w zależności od przyjętych wariantów regulacyjnych. Odrzańska Droga Wodna wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra-Dunaj ma wynieść od 16,5 do 22,6 mln zł. Środkowy i dolny odcinek Wisły od Warszawy do Gdańska może pochłonąć ok. 31,5 mld złotych, Kanał Śląski ok. 11 mld zł, a droga wodna Warszawa-Brześć od 8 do 25,5 mld zł.

Inwestycja finansowana ma być m.in. z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.

źródło: http://trojmiasto...ortow.html
#1 | Marek Odra dnia 16.04.2016 15:44
Czy to nie stąd są te dwa programy dla Ody i Wisły: http://ungc.org.pl/wp-content/uploads...tation.pdf
Wisła:
http://ungc.org.pl/wp-content/uploads...adowki.pdf
Odra ma być wydana w 2016 roku.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL