Jerzy Materna: Za pół roku Polska dołączy do Konwencji AGNDrukuj

Jerzy Materna: Za pół roku Polska dołączy do Konwencji AGN– Chcemy zrealizować inwestycje dotyczące dróg wodnych E30, E40 i E70. Otworzyć drogę do działania może nam podpisanie Konwencji AGN – mówi Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Według planów Polska ma dołączyć do Konwencji AGN w ciągu sześciu miesięcy. Czy Konwencja AGN pozwoli zrealizować wyższe cele?

Podpisana w 2015 roku umowa ze stroną niemiecką pozwala Polsce na osiągnięcie III klasy żeglowności na Odrze. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej deklaruje jednak, że to za mało i chce dążyć do zrealizowania bardziej ambitnych celów.

– Ta umowa jest dla nas szkodliwa. Chcemy podpisać Konwencję AGN, która będzie miała wyższy priorytet, co pozwoli nam na negocjowanie umowy z Niemcami – mówił podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna. – Następnie chcemy utworzyć międzynarodową komisję aby wspomóc nasz drogi wodne. Miały by do niej dołączyć Słowacja, Czechy i Niemcy – mówi Jerzy Materna.

Jak podaje ministerstwo działania, które mają na celu doprowadzić do popisania Konwencji AGN są już w toku. Zależy to od wielu czynników. Szacuje się, że w ciągu sześciu miesięcy Polska dołączy do 30 krajów, które popisały dokument. Dodatkowo resort zaprasza do współpracy lokalne samorządy oraz firmy energetyczne oraz armatorów. To właśnie dzięki nie tylko między narodowej, ale także krajowej współpracy Odra ma podwyższyć swoje standardy.

Pierwsze inwestycje

– Pierwsze inwestycje mają dotyczyć Odry między Raciborzem a granicą państwa, to będzie kosztować ok. 2,3 mld zł, oraz Kanału Śląskiego, na to potrzeba ok. 11 mld zł – mówi wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – Będziemy zabiegać o finansowanie z funduszu „Łącząc Europę” – dodaje.

Wcześniejsze umowy przewidywały pomoc w finansowaniu m.in. z środków Banku Światowego. Jeśli chcemy doprowadzić od razu do IV stopnia żeglowności to konieczne są odpowiednie negocjacje aby nie utracić dofinansowań. – Te rozmowy nie są jednak łatwe – mówią zgodnie przedstawiciele resortów Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Środowiska.

Mniejsze kroki

Podczas posiedzenia Komisji poseł Misiło apelował aby nie dążyć jedynie do IV stopnia żeglowności na Odrze.

– Obecnie Odrzańska Droga Wodna jest w bardzo złym stanie i powinniśmy dążyć chociaż do tego III stopnia. Oczywiście cel jakim jest osiągnięcie IV stopnia żeglowności jest niezbędne, ale koszty tego będą ogromne. Powinniśmy dążyć do tego małymi kroczkami. Pomyślmy najpierw o III stopniu żeglowności – proponował poseł Nowoczesnej.

Jednak zdaniem ministra takie działanie to marnowanie pieniędzy.

– Nie chcemy półśrodków. IV klasa żeglowności i III klasa żeglowności to zupełnie inne inwestycje i wymagają innych działań. Planujemy stopnie wodne w IV klasie, w niektórych miejscach. W innych Odra będzie miała w tym czasie nawet II stopień – komentuje Jerzy Materna. – Chodzi o to żeby uruchomić tą żeglugę. Nasz plan przewiduje osiągnięcie IV klasy żeglowności w ciągu 15 lat. Czy to się uda zależy od bardzo wielu czynników, ale naszym celem jest IV stopień żeglowności do 2030 roku – dodaje.

Czesi wychodzą naprzeciw

W sprawie Odry, będącej w między narodowym korytarzu TEN-T, bardzo ważna jest współpraca z naszymi sąsiadami.

– Czesi zapewnili opracowanie studium wykonalności dla całego odcinka na swoim terenie i aż do Raciborza. Prowadzimy rozmowy. Ta współpraca zapewni połączenie Odry z Dunajem – komentuje wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – To studium ma być wykonane w ciągu 18 miesięcy – dodaje.

Niewyobrażalne korzyści

Na podniesienie klasy żeglowności Odry będziemy musieli poczekać. Ministerstwo jednak już zaznacza jak duże korzyści będziemy czerpać z tej inwestycji. Zdaniem resortu to nie tylko bardziej ekologiczny transport niż drogowy. Dodatkowe oszczędności płyną chociażby z braku wypadków oraz możliwości przewozu dużej ilości towarów za jednym razem. Resort szacuje, że rocznie może to zatrzymać ok. 40 mld zł.

rynekinfrastruktury.p
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL