10 projektów, którymi PiS chce zmienić PolskęDrukuj

10 projektów, którymi PiS chce zmienić PolskęEkipa Beaty Szydło nie próżnuje. Oprócz wymiany kadr i fiskalno-socjalnych spraw, które wywołują najwięcej emocji, rząd ruszył z wieloma projektami, które mogą istotnie zmienić nasz kraj.

Chodzi o budowę korytarzy transportowych - wodnych, kolejowych, drogowych, gazociągów oraz nowego dużego portu morskiego. Oto najciekawsze pomysły rządu. Jakie są szanse na ich realizację? Czas pokaże, a tymczasem zobaczmy, jak PiS chce zmienić Polskę.

Przedstawiamy fragmenty programu, wiążące się ściśle z żeglugą śródlądową. O wszystkich projektach można przeczytać klikając link na końcu.

Polska wodną potęgą

Ekipa rządząca ostro wzięła się za inwestycje w korytarze transportowe. Dla projektów w zakresie transportu wodnego powstał nawet specjalny resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, którym kieruje Marek Gróbarczyk. Wśród priorytetowych projektów ministerstwa jest Programu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych, który ma uczynić z naszego kraju wodną potęgę.

Resort chce odbudować polskie części trzech międzynarodowych szlaków wodnych E30 (łączący Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie przez Szczecin i Wrocław), E40 (łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym) i E70 (łączący Atlantyk z Bałtykiem).

Oznacza to olbrzymie inwestycje w poprawę czy nawet w przywrócenie żeglowności na niektórych odcinkach polskich rzek. W ciągu czterech najbliższych lat resort chce przywrócić żeglowność na Odrze pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem.

Przywrócić żeglowność Odry

Do priorytetów resort gospodarki morskiej zaliczył przywrócenie żeglowności Odry na całym odcinku i wpisanie jej w europejski korytarz transportowy Dunaj-Odra-Łaba

Została już uruchomiona procedura ratyfikacji ONZ-owskiej Konwencji AGN, która ma wprowadzić nasze rzeki do strategicznej sieci europejskich wodnych dróg transportowych.

Konwencja AGN to jednocześnie zobowiązanie do zapewnienia drogom wodnym co najmniej IV klasy żeglowności. Ratyfikacja powinna nastąpić jeszcze w tym roku, co otworzy dostęp do ogromnych funduszy unijnych na rozwój europejskich korytarzy transportowych.

A inwestycja w przywrócenie żeglowności Odry będzie kosztowna. Ma pochłonąć 1/3 zakładanych środków na udrożnienie polskich rzek.

Przywrócić żeglowność na Wiśle

Projektem o dużym rozmachu jest też przywrócenie żeglowności na Wiśle między stolicą a Gdańskiem w ramach korytarza E40.

Koszt budowy dziewięciu nowych stopni między Warszawą a Gdańskiem wraz ze stopniem Warszawa Północ szacowany jest na 31,5 mld zł. A to jedynie część programu udrożnienia Wisły.

Połączyć Wisłę z Odrą

W ramach programu udrażniania polskich rzek rząd powrócił do projektu sprzed 25 lat. Chodzi o Kanał Śląski, który jest element korytarza wodnego E30.

Projekt, który ma połączyć nasze główne rzeki - Wisłę z Odrą - może pochłonąć nawet ponad 10 mld zł, dlatego zaangażowane mają zostać unijne środki i inwestorzy prywatni.

Kanał, który według najnowszego wariantu miałby przebiegać przez Rybnicki Okręg Węglowy, ma mieć 93 km i mógłby się okazać ratunkiem dla górnictwa i impulsem dla całego Śląska. Pozwoli też odciążyć transport kolejowy i drogowy, do czego zmusza nas Unia Europejska.

Więcej: http://www.biztok...ske_s22882
#1 | Jacek z Opola dnia 27.03.2016 01:24
Co poza modlitwą o powodzenie tych planów możemy zrobić?
Coś zrobić powinniśmy.
#2 | Szafranek dnia 27.03.2016 20:49
No to się módlmy.Pozdrawiam serdecznie Szafranek.
#3 | RobertM dnia 27.03.2016 22:36
To módlmy się wszyscy... tak jak stoimy... bo program jest chyba najlepszy po 1945... dla żeglugi.

Chociaż jedno następne przedsięwzięcie też jest konieczne:
a mianowicie: Drugi odcinek Wisły w górę rzeki- dalej od Warszawy do Krakowa i Kanału śląskiego (połaczenie z Odrą) proponuję, by ominąć słynne obszary "natura 2000" wybudować paralelny kanał żeglugowy dokładnie taki sam jak Mittellandkanal - dla statków o dużej ładowności a nasza kochana Wisła mogłaby go zaopatrywać w wodę. Uważam że ten kanał przy dodatkowym połączeniu go z kanałem Odra-Dunaj zrobiłby od Dunaju po Gdańsk i Szczecin polski Ren dla żeglugi na serio.
#4 | RobertM dnia 27.03.2016 23:33
#5 | koj dnia 28.03.2016 09:18
Nich się dzieje. Skala zaniedbań i wręcz złośliwych działań dot. żeglugi śródlądowej POprzedników jest ogromna. Jednego się tylko boję, by rząd nie wzbudził za bardzo nadziei, a później wyjdzie jak zawsze.
#6 | Szafranek dnia 28.03.2016 20:46
Kolego koj czy ta odrobina dziegciu była potrzebna? A już żeśmy się tak gorliwie modlili.Pozdrawiam serdecznie Szafranek.
#7 | Szafranek dnia 28.03.2016 20:50
I kubeł zimnej wody na ten łeb rozpalony w ten świąteczny lany Poniedziałek.Pozdrawiam serdecznie Szafranek.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL