Odrą (Zachodnią) w świat...Drukuj

Odrą (Zachodnią) w świat...Przywrócenie żeglowności Odry na całym odcinku i wpisanie jej w europejski korytarz transportowy Dunaj-Odra-Łaba to jeden z priorytetów nowo powstałego resortu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Już w tej chwili MGMiŻŚ uruchomiło procedurę ratyfikacji ONZ-owskiej Konwencji AGN, która wprowadzi nasze rzeki do strategicznej sieci europejskich wodnych dróg transportowych. Konwencja AGN to jednocześnie zobowiązanie do zapewnienia drogom wodnym co najmniej IV klasy żeglowności. Ratyfikacja powinna nastąpić jeszcze w tym roku. Otworzy Polsce dostęp do ogromnych funduszy unijnych dedykowanych rozwojowi europejskich korytarzy transportowych.

Tymczasem prezesi spółek portowych założyli stowarzyszenie "Odrą w Świat". Wśród założycieli organizacji są m.in. przedstawiciele biznesu, nauki i administracji wodnej. Będą walczyć o pogłębienie rzeki, tak aby uzyskała III klasę żeglowności. Potrzebnych jest 4 mld zł.

- To są koszty rzędu czterech miliardów złotych a nie kilkudziesięciu. Jesteśmy realistami i wiemy, że Polska nie jest na tyle bogata, że może sobie pozwolić na tak wysokie wydatki na odrestaurowanie transportu śródlądowego - dodaje Antonowicz.

Marszałkowie województw Polski Zachodniej już przed miesiącem zaapelowali do rządu o rozpoczęcie planowania doprowadzenia Odry do czwartej klasy żeglowności. Członkowie stowarzyszenia uważają że są to jednak cele dalekosiężne i trudne do osiągnięcia. Trzecia klasa żeglowności to 1,80 głębokości rzeki przez 250-270 dni w roku.

Źródła: radioszczecin.pl ; gospodarkamorska.pl
#1 | kolo dnia 09.03.2016 23:16
Ten Gość (Antonowski) to jakiś Koń Trojański żeglugi śródlądowej. Może wynajęty przez kolejarzy albo drogowców.

Niech lepiej pójdzie do drogowców i powie im żeby robili autostrady jednopasmowe. Odra chce zaledwie 20 mld na 10 lat. Drogowcy wydają 30 mld rocznie. Czy chcemy zbyt dużo?

Czym on chce wozić te 12 milionów ładunków. Tratwami? OT logistyk zezłomowali całą flotę. Na Odrę trzeba wpuścić statki z zachodu, trzeba pobudować porty, a statki nie wpłyną jak nie będą miały 2,8 m.

Pan Antonowski jest prezesem stowarzyszenia Odrą w trzeci Świat. On chyba nie wie czym się na świecie pływa.
#2 | portszczecin dnia 14.03.2016 00:25
Ten On, czyli Antonowicz dobrze wie co mówi. I nic w jego opinii, poprzez taką połajankę jaką stosuje kolo, nie zmieni. Co On niby takiego strasznego mówi? Przecież liczą się konkretne argumenty a nie opluwanie i przytyki. Ciekaw jestem czy ewolucyjne dojście do V klasy poprzez szybkie otworzenie ODW do III klasy nie podoba się też tym co ledwie zipią, uprawiając dziś żeglugę w tak potwornie trudnych warunkach?. Czy to nie jest czasem wpuszczanie całego środowiska w tzw. kanał, kiedy sugeruje się, żeby na nowo robić opracowania planistyczne, uzgodnienia z Niemcami i środowiskowe, znaleźć ogromne miliardy złotych, czyli tak naprawdę odkładać prace inwestycyjne na daleką przyszłość? Apel środowiska szczecińskiego nakłania ministerstwo do uwiarygodnienia pięknych deklaracji o uzyskaniu klasy międzynarodowej poprzez rozpoczęcie prac tu i teraz. Tego oczekuje nie tylko duża część armatorów ale też potencjalnych gestorów ładunków. Szybkie wprowadzanie zamiarów w czyn poprawi sytuację na tyle, że ambitniejsze cele będzie można realizować w następnym kroku nie uśmiercając floty, stoczni i rozbudzonego entuzjazmu. I nic nie przeszkadza aby budowle inżynieryjne robić w klasie docelowej (międzynarodowej) a resztę wykonać ewolucyjnie, etapami z wykorzystaniem najpierw niemieckich środków na Odrze granicznej i środków z CEF (do 75% dofinansowania). Oszukuje się w tym samym miejscu ludzi mówiąc o jakichś tajemniczych miliardach Euro z Planu Junckera i o tym, że środki na TEN-T są lekarstwem na montaż finansowy tych inwestycji, kiedy wiadomo, że Plan Junckera to zabezpieczenie kredytów a wpisanie ODW do TEN-T to najwcześniej rok 2023 i że z TEN-T jest tylko do 35 - 40 % dofinansowania. Najłatwiej opowiadać ogólniki i dyskredytować każdy inny pogląd. Nie zamierzam dyskutować w taki sposób ale jeśli kolo ma ochotę rozmawiać o konkretach to umiem być cierpliwym i umiem słuchać, rozmawiać i jak trzeba przyznać się do błędu. Jak na razie to kolo ma problem a czym dłużej będzie trwał w tym przekonaniu tym bardziej będzie się przekonywał o swojej naiwności. No i to co wypisuje zawsze może sobie w przyszłości odszukać i odczytać. Już niech się uczy szczekania bo mam przekonanie, że tym to się skończy.
#3 | kolo dnia 14.03.2016 22:52
@portszczecin to szczekanie, które proponujesz to taki polityczny (partyjny) sznyt?

Pragnę przypomnieć, że na portalu nie może dochodzić do partyjniactwa, a także do obrażania innych.

Według ciebie trzyzdaniowy komentarz wytykający wady rozumowania pana Antonowicza to połajanka? Mogę tylko powtórzyć swoje zdanie.

Pan Antonowicz nie ma pojęcia co to jest żegluga śródlądowa mówiąc, że można ją uprawiać po drogach wodnych 3 klasy. On chce Odrę zamknąć przed Europą. Tam pływamy statkami, które mają 2,5 m zanurzenia, a on chce na Odrze 1,8 m. Przez takie gadanie musimy pracować na zachodzie.
Pan Antonowicz proponuje rozwój żeglugi przez cofanie się do standardów z okresu międzywojennego. Czy ktokolwiek zna drugiego takiego eksperta, który by proponował taki rozwój transportu. @portszczecin ty masz takie same eksperckie; podejście. Porozmawiajmy merytorycznie:

1. Proponujesz ewolucyjne podejście do modernizacji Odry. Najpierw 3 klasa, później 4 i następnie 5. Ile lat będziemy modernizowali Odrę do każdej klasy po kolei. W Europie zachodniej klasę rzeki zmienia się co 30 lat. Czyli wychodzi na to, że będziemy Odrę modernizować ok. 60-90 lat. Sądzę, że proponowany przez ciebie i Antonowicza sposób budowy to po prostu niegospodarność?

2. Dla jakich statków chcesz @portszczecin budować Odrę do 3 klasy? Przecież nie ty będziesz się męczył pływając statkami załadowanymi do połowy lub takimi które (jeśli zostaną specjalnie na Odrę wybudowane) i tak będą nierentowne. Jak myślisz, gdzie będą woleli pracować marynarze gdy wybudujemy Odrę do trzeciej klasy. Na zachodzie Europy gdzie pływając po rentownych rzekach pracodawca zapłaci więcej czy na Odrze gdzie zapłaci mniej (z powodu niższej rentowności przewozów).

3. W kanał środowisko wpuszczone zostało nie przez mój komentarz tylko przez najważniejszy dla Odry region Szczecina. Porty morskie Odry powinny lobbować za Odrą i połączeniem z Czechami i ze Śląskiem. Jednak środowisko szczecińskie woli drogę wodną 5 klasy ze Szczecina do Berlina, a całą Odrę zdegradowało do co najwyżej standardów przedwojennych (to jest dopiero wpuszczenie w kanał)

4. Co do opracowań planistycznych. Jakie plany zostały opracowane? Odra od ujścia Warty i od Brzegu Dolnego do Koźla powinna mieć trzecią klasę należy ją utrzymywać tam nie są potrzebne żadne badania środowiskowe. Planować i przygotowywać dokumenty należy na klasy wyższej. Im szybciej zaczniemy to robić i uzgadniać z Niemcami i Czechami tym szybciej zaczniemy pływać po Odrze i zaczną nam się zwracać pieniądze zainwestowane w Odrę. Obecnie wszystkie duży inwestycje np. drogowe budowane są przez firmy prywatne na zasadzie zaplanuj i wybuduj i takie firmy mogą skorzystać z Planu Junckera, który już ruszył. Nikt obecnie nie czeka latami na ukończenie inwestycji. Trzeba utrzymywać Odrę i zaprosić jakąś firmę do przygotowania planów i do ich realizacji, a w okolicach 2020 r. wystarać się o dotacje z funduszu spójności i funduszu łącząc Europę. Ty jak zrozumiałem z komentarza pewnie jesteś zwolennikiem pożyczek (nie dotacji) z Banku Światowego. Bo z pieniędzy Banku Światowego będzie realizowana umowa Polsko-Niemiecka. Przypominam, że pożyczki będziemy musieli zwrócić.

5. Zawsze będę trwał w przekonaniu, że nie stać nas na budowę najdroższego muzeum Europy (pewnie znasz to z wcześniejszych komentarzy). Czy nie widzisz @portszczecin co się buduje wokół ciebie. Rozejrzyj się nikt już nie buduje bitych dróg kołowych. Rząd mówi o żegludze śródlądowej i środowisko musi dawać paliwa tym, którzy jeszcze na razie deklarują wsparcie dla żeglugi śródlądowej, a nie upierać się i podkładać kukułcze jaja (chyba, że reprezentują jakieś inne interesy). Najważniejsze tu są decyzje polityczne. Już raz porty morskie Szczecina zachowały się egoistycznie w stosunku do górnej odry i Czech. @portszczecin powiedz Czechom, że po wybudowaniu przez nich kanału Odra-Dunaj w 5 klasie Odra będzie miała klasę trzecią. Jak przystąpimy do realizacji inwestycji, którą proponujesz cała Europa będzie pękała ze śmiechu, że prowincjonalny @portszczecin proponuję inwestycję europejską, która w chwili wybudowania będzie wąskim gardłem.

Na zakończenia ja nie będę ci proponował nauki szczekania tylko refleksję.
#4 | portszczecin dnia 15.03.2016 20:36
No i koniec edukacji. Kolo skanalizował się na wieki.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL