We Wrocławiu Odra jest pustaDrukuj

We Wrocławiu Odra jest pustaInwestycje w żeglugę rzeczną w Polsce zapowiada praktycznie każdy nowy rząd. Nie inaczej jest tym razem. Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zdążył już zadeklarować, że chce, by transport rzeczny w Polsce dorównał temu na zachodzie Europy. Na ten cel w najbliższych latach Polska mogłaby wydać nawet 20 mld złotych. Doskonałe informacje, ale nie dla Wrocławia.

- Można powiedzieć, że w tym momencie żegluga rzeczna i przewóz towarów rzeką przez nasze miasto praktycznie nie istnieją - przyznaje Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Ze stolicy Dolnego Śląska wycofał się jeden z największych armatorów i nic nie zapowiada poprawy sytuacji. Nie pomoże nawet remont Wrocławskiego Węzła Wodnego, bo dla żeglugi na Odrze niewiele to zmienia.

Odra powinna być wodną autostradą łączącą Górny Śląsk z Wrocławiem i Wrocław z Pomorzem Zachodnim. Nowy rząd chce zainwestować miliardy w Odrę. Wrocław w dokumentach europejskich jest zapisany jako port rzeczny o międzynarodowym znaczeniu. Dodatkowo marszałkowie województw Polski zachodniej apelują, by zapewnić na Odrze tzw. IV klasę żeglowności. Umożliwia to poruszanie się rzeką dużych barek, takich, z których korzystają zagraniczni armatorzy.
Tyle teorii. Praktyka jest na razie dramatycznie różna. Zabrakło nam armatora. Jeszcze w latach 90. między Wrocławiem a Górnym Śląskiem pływało kilkadziesiąt jednostek - głównie z węglem. W 2010 roku zostało kilkanaście jednostek, a dziś nie ma ich wcale. W 2010 roku, po 65 latach działalności, z Wrocławia do Szczecina wyprowadził się największy odrzański armator.

- To była bardzo dobra decyzja biznesowa - tłumaczył już po tej zmianie siedziby Piotr Chajderowski, ówczesny prezes Odratrans S.A. (dziś nazwa firmy to OT Logistics). Dodawał, że 3/4 wszystkich przewożonych towarów koncentruje się w rejonie Szczecina, a siedziba we Wrocławiu tylko ciążyła firmie.

- Nie pojawili się żadni poważni gracze, którzy byliby zainteresowani przewozem towarów drogą rzeczną - martwi się Jan Pyś z Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. - Gmina Wrocław w żaden sposób nie lobbuje za wykorzystaniem Odry jako drogi wodnej do przewozu towarów. Przed wiekami rajcy miejscy skutecznie zabiegali u monarchów o budowę kanałów żeglugowych - dodaje Pyś.

Co prawda na samej Odrze we Wrocławiu rozwija się turystyka i przybywa marin oraz przystani, jednak nie ma żadnej konkretnej wizji tych działań.

- Brakuje czegoś w rodzaju planu zagospodarowania dla Wrocławskiego Węzła Wodnego. Miasto do tej pory nie wyznaczyło np. gdzie mają się znajdować przystanie, gdzie domy pływające, gdzie przystanki tramwaju wodnego czy plaże miejskie - wylicza Jan Pyś. Bez tego dokumentu trudno będzie dobrze wykorzystać Odrę. W zeszłym roku powstało w stolicy Dolnego Śląska Wrocławskie Forum Rzeczne, które zapowiada walkę o stworzenie takiego dokumentu.

źródło: gazetawroclawska.pl
foto: Janusz Fąfara
#1 | Jacek z Opola dnia 14.02.2016 20:13
Wyprowadzka armatora to nic dziwnego. Jak nie ma dla jego statków warunków, to czego ma tu szukać?
Jak chcemy żeby ktoś do nas przyieżdżał, to budujemy drogę. Nie wystarczy, że pod pałac jest ładny podjazd, a zaraz za bramą wertepy. Potrzebna droga do najbliższego miasta.
Rajcy miejscy myślą, że autostrada im do szczęścia wystarczy. Rzeka to dla nich tylko kłopot, a co najwyżej ładna dekoracja. Chętnie by miasto przenieśli gdzieś daleko od niej. Tak jest zresztą w większości naszych miast leżących nad rzekami.
Nie rozumieją, że to dzięki nim miasta wyrosły, a w normalnym świecie dzięki nim się nadal rozwijają.

Do bogactwa miasta potrzeba tego, żeby coś mogło do niego przypłynąć i coś wyprodukowanego na miejscu mogło wypłynąć.

Czy jest szansa, aby to we Wrocławiu zrozumiano?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL