Program rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych - konferencjaDrukuj

Program rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych - konferencjaO Programie rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych Pod patronatem Ministra Marka Gróbarczyka w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbędzie się dzisiaj konferencja dotycząca założeń programu rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Dokument pod takim tytułem będzie uzupełnieniem Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030).

W trakcie konferencji prezentowana będzie wstępna wersja programu. Przewidziano też dyskusję o efektach dotychczasowych prac nad projektem. Konferencja jest otwarta dla mediów. Początek o godz. 11 w Sali A, w budynku B (8 p.) przy ul. Chałubińskiego 4/6.

Agenda konferencji:

Godz. 11:00 - otwarcie konferencji przez Marka Gróbarczyka Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Godz. 11: 15 - Jerzy Materna, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Godz. 11:30 - Mariusz Gajda, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska

Godz. 11:45 - Kamil Wyszkowski, General Director Global Compact Poland: Proces ratyfikacji Europejskiego Porozumienia w Sprawie

Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (konwencja AGN), oraz jego harmonogram

Godz. 12:00 – 12:20 – przerwa kawowa

Godz. 12:20 - Krzysztof Woś: Założenia do Programu rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych

Godz. 12:45 - Andrzej Kreft: Zakres zadań inwestycyjnych i szacunkowe koszty ich realizacji na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz na Kanale Odra-Dunaj i Kanale Śląskim

Godz. 13:00 - Kasper Jędrzychowski: Zakres zadań inwestycyjnych i szacunkowe koszty ich realizacji na drogach wodnych E-70 i E-40 oraz na górnym i środkowym odcinku rzeki Wisły

Godz. 13:15 - Piotr Durajczyk: Możliwe źródła finansowania planowanych zadań inwestycyjnych na polskich śródlądowych drogach wodnych w perspektywie do roku 2020 i do roku 2030

Godz. 13:30 - 14:15 – Dyskusja

Godz. 14: 15 - Zakończenie Konferencji

#1 | szczurokretowy dnia 09.02.2016 22:07
pisiory ostro działają Maniek a nie jak te PO-kemony co po pierwsze w 2 kadencji swojej władzy to zlikwidowały Urząd Gospodarki Morskiej a przyklepał to ówczesny marszałek Sejmu ni(e)jaki Bronisław K.-prezes nota bene Ligi Morskiej i Rzecznej...
#2 | 38 dnia 09.02.2016 22:18
Więcej o konferencji pod tym linkiem...

https://mgm.gov.p...rodladowej
#3 | 38 dnia 09.02.2016 22:56
Tutaj też o konferencji...

http://logistyka....1_0_0.html
#4 | szczurokretowy dnia 09.02.2016 23:25
Niestety nie wyjawiono co z pieniędzmi,które przyklepała Bieńkowska na III kl.?...
Marian jutro będę w Sejmie na posiedzeniu Komisji GMiŻŚ-pozdrawiam Jasiek Z.
#5 | 38 dnia 10.02.2016 11:45
Zgodnie z sugestią administratora zamieszczam [i za zgodą autora] sprawozdanie Pana Piotra Ruszczewskiego z przebiegu konferencji w Ministerstwie GMiŻŚ...


Piotr Ruszczewski

Dzisiaj skorzystałem z zaproszenia MGMiŻŚ i wziąłem udział w konferencji poświęconej omówieniu projektu dokumentu "Program rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych". Konferencję prowadził Dyrektor Departamentu Dróg Wodnych - p. Przemysław Daca, po słowie wstępnym p. ministra Gróbarczyka głos zabrał p. minister Jerzy Materna. Stwierdził on, że Polska pragnie jak najszybciej podpisać konwencję AGN i przystąpić do TENT. Mówił wiele o planach rozbudowy stopni i elektrowni wodnych, określił, że w ciągu najbliższych czterech lat ma być cała Odra żeglowną, lecz nie deklarował konkretnej klasy, aczkolwiek głównie wspominał o IV. Nazwa "Odra" padała z jego ust kilkunastokrotnie częściej niż "Wisła" i podobnie było dalej na tej konferencji. Następnie przemawiał p. minister Gajda, który zdecydowanie podkreślił, że resort Środowiska jest resortem gospodarczym i przede wszystkim dąży do zrównoważonego rozwoju. Obiecał też, że słynny zbiornik Racibórz będzie kończony jak najszybciej, lecz będzie zbiornikiem "mokrym", w pełni retencyjnym, pełniącym też funkcje żeglugowe. W pierwszej części konferencji miał też prezentację Dyrektor Global Compact Polska - p. Kamil Wyszkowski, który podkreślił, że ze wszech sił dążyć chce do tego, aby w bieżącym roku, roku 20 - lecia AGN Polska stała się wreszcie pełnoprawnym uczestnikiem tej konwencji. W jego ciekawej prezentacji moją szczególna uwagę zwróciło podkreślenie wielkiego znaczenia, jakie ma jak najrychlejsze uruchomienie drogi wodnej E-40 dla ostatniego portu Ukrainy - czyli Odessy...Po krótkiej przerwie w serii prezentacji prowadzonych m.in. przez Krzysztofa Wosia, Andrzeja Kreta i Kacpra Jędrzychowskiego zostały przedstawione założenia programu rozwoju dróg wodnych. Wspomniano m.in o nieznacznym stopniu retencji wód - wykorzystuje się w Polsce nie więcej niż 6% spływu średniorocznego, a możliwości są szacowane na co najmniej 15%, podobnie zasoby energetyczne rzek polskich sa wykorzystywane w nie więcej niż 12%. Była mowa o wielofunkcyjności dróg wodnych dla gospodarki - m.in o ich funkcji przeciwpowodziowej. Wspólna dla prelegentów była konstatacja, że nowe drogi wodne powinniśmy budować od razu w klasie Vb - w tym miejscu komentarz wygłosił p. minister Gajda, ze być może byłaby wystarczająca czwarta klasa... Znaczna część prezentacji zajmowało określenie szacowanych kosztów poszczególnych odcinków dróg wodnych - ale pomimo wielkiej chęci nie udało mi się ocenić końcowej sumy, wyrażonej oczywiści w wielu dziesiątkach, czy może setach miliardów złotych. Wiele osób biorących udział w późniejszej dyskusji podkreślało, że jedna z najbardziej istotnych części przyszłego programu powinno być ścisłe zróżnicowanie spraw przeznaczonych do realizacji na dziś, na jutro, czy tez na pojutrze... Z wielu głosów w dyskusji moja uwagę zwróciła m.in. wypowiedź p. Stanisława Wrońskiego, który wspomniał zarówno o realizowanym obecnie w Bydgoszczy studium wykonalności portu multimodalnego Bydgoszcz - Solec Kujawski, o postulacie, aby z międzywala wykluczyć obszary Natura 2000, jak też o wystąpieniu do Prezydenta RP, aby podjął on inicjatywę dotycząca aktywizacji gospodarczej polskich rzek w celu sporządzenia ich "Narodowego Programu Rewitalizacji, Rozwoju i Wykorzystania Gospodarczego". Z innych głosów w dyskusji zapamiętałem też sensowny postulat p. Zbigniewa Antonowicza, aby starać się przywracać żeglowność rzekom w kierunku od portów morskich - ich naturalnej bazy towarowej. W dyskusji wystąpił tez wasz sprawozdawca podkreslając z kolei konieczność dialogu z innymi środowiskami interesującymi się polskimi rzekami mając na celu przede wszystkim podkreślanie wielostronnej opłacalności transportu wodnego, o czym wiedza w społeczeństwie nie jest wcale tak rozpowszechniona, jak chcielibyśmy sobie to życzyć. Wiele można tu używać argumentów, ale mnie osobiście wydaje się być bardzo przemawiające do wyobraźni zdjęcie, jakiego użyłem do ilustracji tego przydługiego postu, pokazujące rzekę Allegheny w Pittsburgu.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL