Polska żegluga śródlądowa na szarym końcu EuropyDrukuj

Polska żegluga śródlądowa na szarym końcu Europy0,6% - tyle wynosi udział transportu rzecznego w Polsce. Nie ma się co dziwić. Większość naszych rzek nie spełnia warunków pozwalających na swobodną żeglugę statkom towarowym. Bez inwestycji w podniesienie klas żeglowności na polskich drogach wodnych o osiągnięciu europejskich standardów możemy pomarzyć.

Holendrzy każdego roku przewożą swoimi rzekami 48,9% transportowanych towarów. To stawia ich na pozycji bezsprzecznego lidera w Europie. W Niemczech udział transportu rzecznego wynosi 16%, a w Austrii 5,6%. Znacznie wyższe wyniki niż w naszym kraju osiągane są również w Czechach (4,7%) czy na Węgrzech (6%). Polska z wynikiem 0,6% plasuje się znacznie poniżej europejskiej średniej wynoszącej 8%.

Wynikowi, który mają Holendrzy nie ma się co dziwić. Ich kraj przecinają liczne rzeki i kanały, które stwarzają idealną sytuację dla żeglugi śródlądowej. Niemcy stawiają na inwestycje i wkładają duże pieniądze w rozwój i udrożnianie rzek. Dobra sytuacja dla transportu rzecznego pojawia się również u naszych południowych sąsiadów i na Węgrzech. Jednak u nas jest znacznie gorzej. Za polski kryzys w żegludze śródlądowej odpowiadają zaniedbane koryta rzek. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapowiada dźwignięcie tego sektora gospodarki z kolan. Nie wiadomo jednak czy obietnice te są możliwe do spełnienia.

– Dajemy sobie trzy miesiące na opracowanie planu rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Planujemy inwestować w drogi wodne na Odrze, Wiśle, Warcie i Noteci – zapowiadał w grudniu ubiegłego roku w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Przez wiele lat rządzący w naszym kraju nie dostrzegali w ogóle możliwości jakie daje transport rzeczny. Może on być dobrym uzupełnieniem w połączeniu z innymi środkami przewozu towarów. Dodatkowo jest bardzo ekologiczny, a połączenie Odry z Dunajem i Dnieprem pozwala na transportowanie ładunków z terminali na Bałtyku do tych leżących nad Morzem Czarnym.

źródło: rynekinfrastruktury.pl
foto. Tadeusz Jankowski
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL