Zmiana prezesa KZGW i dyrektora RZGW WrocławDrukuj

Zmiana prezesa KZGW i dyrektora RZGW WrocławJak już od kilku dni wiadomo odwołano prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Witolda Sumisławskiego. Premier Beata Szydło powierzyła obowiązki Prezesa KZGW Iwonie Kozie, która zajmowała w latach 2007-2009 r. stanowisko zastępcy prezesa i p.o. prezesa KZGW. Znana była w środowisku żeglugowym z wygłoszonego na jednej z narad przednawigacyjnych w Szczecinie "porządku rzeczy": - Pokażcie, że więcej wozicie wodą to wam te rzeki do żeglugi dostosujemy.
http://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=345. Jakoś nikt nie puszcza lokomotywy z wagonami przez bezdroża i bagna a gdy pokaże, że "daje radę" - buduje jej dopiero torowisko.

Witold Sumisławski na czas pełnienia funkcji prezesa KZGW został urlopowany z macierzystej jednostki administracji wodnej (czyli RZGW we Wrocławiu) a obowiązki dyrektora pełnił w tym czasie Edward Nawirski. Po odwołaniu Sumisławskiego z funkcji prezesa KZGW niejako z automatu wrócił on na stanowisko dyrektora RZGW Wrocław. O ile pełniący w czasie jego nieobecności Edward Nawirski wykazywał się szczerą (mam nadzieję) wolą współpracy ze środowiskiem żeglugowym (np. jako jedyny z administracji wodnej wyraził chociaż wolę spotkania się z uczestnikami "Rejsu Prawdy" i miał odwagę przyznać, że szlak sonduje sie tradycyjnie tyczką oraz debatował z Radą Kapitanów w sprawie zmiany wskaźników WWŻ) o tyle Witold Sumisławski wobec naszego środowiska zachowywał sie zawsze w sposób jawnie wrogi i arogancki. Wystarczy przypomnieć słynną konferencję zamykająca sezon nawigacyjny w roku 2012 http://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=1366 czy też słowa Sumisławskiego w czasie cyklu konferencji promowania reformy gospodarki wodnej: "Dostosowanie rzek do żeglugi to przestępstwo" http://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=1973

Otrzymaliśmy potwierdzenie od rzecznika RZGW Piotra Stachury, że Witold Sumisławski został z funkcji dyrektora RZGW we Wrocławiu odwołany a pełniący do tej pory jego obowiązki Edward Nawirski zrzekł się pełnomocnictwa. Funkcję szefa RZGW we Wrocławiu sprawuje dotychczasowa z-ca Dyrektora ds. Zasobów Wodnych mgr inż. Barbara Mońka.

Zapewne więc wielu przyjęło z ulgą (a co najmniej kilkunastu ze łazmi szczęścia w oczach) fakt, iż Witold Sumisławski nie będzie już dyrektorem RZGW Wrocław. Wobec zapowiedzianej reformy struktur odpowiedzialnych za zawiadywanie polskimi drogami wodnymi oraz podporządkowania ich nowemu Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej za wcześnie jest wyrokować, czy zmiana na stanowisku dyrektora RZGW Wrocław przyniesie również zmianę w postrzeganiu spraw żeglugi śródlądowej a przede wszystkim priorytetów: z celów wyłącznie środowiskowych i przeciwpowodziowych na cele zmierzające do zrównoważonego rozwoju dróg wodnych i żeglugi śródlądowej w oparciu o odnośne programy Unii Europejskiej.

Niestety - nie udało się wprowadzić do nowego ministerstwa "naszego człowieka" czyli członkini Zarządu (sekretarz) Rady Kapitanów - Gabrieli Tomik. Skrupulatnie podchwycone przez media "sensacyjki" jak widać ważniejsze są od merytorycznego oglądu problemu żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej. Jerzy Materna, zielonogórski poseł PiS będzie wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Miejmy nadzieję, że w sposób należyty temat żeglugi śródlądowej będzie przez niego nadzorowany.

kpt. Andrzej Podgórski
rzecznik Rady Kapitanów
źródła:
kzgw.gov.pl
Radio Zachód
#1 | koj dnia 02.12.2015 14:06
R.l.P.
requiescat in pace
#2 | portszczecin dnia 02.12.2015 20:26
Wobec zapowiedzianej reformy struktur odpowiedzialnych za zawiadywanie polskimi drogami wodnymi oraz podporządkowania ich nowemu Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej za wcześnie jest wyrokować, czy zmiana na stanowisku dyrektora RZGW Wrocław przyniesie również zmianę w postrzeganiu spraw żeglugi śródlądowej a przede wszystkim priorytetów: z celów wyłącznie środowiskowych i przeciwpowodziowych na cele zmierzające do zrównoważonego rozwoju dróg wodnych i żeglugi śródlądowej w oparciu o odnośne programy Unii Europejskiej.

Panie Kapitanie - ww cytat i nadzieje Pana już są trochę nieaktualne bo utrzymanie wód a w tym cała struktura RZGW i KZGW zostały w Ministerstwie Środowiska.
#3 | Apis dnia 02.12.2015 20:39
Skąd ta pewność? Przecież właśnie to się dyskutuje i na dzień 8.12.2015 zaplanowano spotkanie w Kancelarii Prezydenta m.in. z Radą Kapitanów i Ligą Morską i Rzeczną w tej sprawie (zmiany ustawy o działach gospodarki i kompetencjach Ministerstwa ds Żeglugi).
#4 | baca_young dnia 02.12.2015 23:42
Zaczekajmy więc do 8.12. Ja też mam nadzieję,że użyte w nazwie ministerstwa "...i Żeglugi Śródlądowej" nie stoi tam dla hecy.
#5 | ango dnia 03.12.2015 20:09
Pan Kapitan napisał :
(...)na dzień 8.12.2015 zaplanowano spotkanie w Kancelarii Prezydenta m.in. z Radą Kapitanów i Ligą Morską i Rzeczną w tej sprawie (zmiany ustawy o działach gospodarki i kompetencjach Ministerstwa ds Żeglugi).

Czy wiadomo już jak szeroka będzie reprezentacja środowiska żeglugowego i jakie będą główne punkty dyskusji oprócz rzeczonego powyżej - jeśli to możliwe, to może dobrze byłoby na Forum (Rzeczpospolita Rzeczna) zamieścić informację o przebiegu spotkania i poruszanych tematach. Mam nadzieję, że wielu z nas (forumowiczów) byłoby zainteresowanych szerszą relacją.
#6 | portszczecin dnia 03.12.2015 23:50
Panie Apis. Chyba trochę się Pan zagapił. Cytat:"Podpisana w piątek 20 listopada 2015 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę nowela ustawy o działach administracji rządowej umożliwi powstanie trzech nowych resortów wśród, których znajdzie się Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Mając na uwadze konieczność prowadzenia spójnych i efektywnych polityk krajowych - energetycznej oraz morskiej i żeglugowej, nowelizacja przewiduje między innymi utworzenie trzech nowych działów administracji – energia, gospodarka złożami kopalin oraz żegluga śródlądowa – pozostających dotychczas w ramach działów gospodarka, środowisko oraz transport. W konsekwencji utworzenia nowych działów administracji rządowej, dokonano odpowiednich zmian dotyczących katalogu spraw przynależących dotychczas do działów gospodarka, środowisko, gospodarka wodna oraz transport, a także kompetencji właściwych ministrów. - informuje w komunikacie Kancelaria Prezydenta".
Czyli po uchwaleniu w sejmie miało być :"....4) budowy, modernizacji oraz utrzymania śródlądowych dróg wodnych;" a w senacie dokonano poprawki, która została przyjęta przez sejm w czwartek 19 listopada i teraz jest tak: w kompetencjach MGMiŻŚ:" budowa, modernizacja ..". a "..utrzymanie" jest wraz z KZGW i RZGW w M.ŚR. Ustawa kompetencyjna podpisana i klamka zapadła. Zatem porozmawiać można o zaprzepaszczonej szansie a nie o tym co ustawa ma uregulować.
#7 | portszczecin dnia 04.12.2015 00:01
http://www.sejm.g...FF005D8700
Panie Apis. Proszę sobie prześledzić cały proces legislacyjny Ustawy kompetencyjnej
#8 | kolo dnia 04.12.2015 13:07
Panie Portszczecin późno się Pan zaczął interesować żeglugą śródlądową. Może dlatego, że w porcie Szczecin i w portach trójmiasta warunki do żeglugi śródlądowej są dobre i nie było po co tu zaglądać. Proszę sobie przejrzeć wpisy na portalu, dyskusja na temat działów administracji rządowej już była. Nie wiem czy Pan wie, że na portalu komentują entuzjaści nie parlamentarzyści i niestety entuzjaści mogą śledzić poczynania, komentować je a wpływ na działania polityków mają taki jak i Pan.
#9 | Apis dnia 04.12.2015 13:36
@portszczecin - dziekuję za pouczenia ale nie zagapiłem się. Duzo wcześniej niż Pan?Pani? pisałem o tym, że klamka zapadła: http://www.zeglug...85#c164191
To raczej Pan/Pani? się zagapił i nie czyta wcześniejszych publikacji.

Jednak uparcie twierdzę, że kompetencje nowego ministra ds żeglugi śródlądowej mogą zostać znowelizowane i temu służy spotkanie w Belwederze w dniu 8.12.2015. Ostatecznie to do mnie wystosowano zaproszenie i dokładnie wiem jaka ma byc tematyka spotkania. Pan/Pani? może co najwyżej się oprzeć na własnych poglądach.
#10 | koj dnia 04.12.2015 14:57
Jeśli KZGW nie przejdzie pod skrzydła (płetwy?) Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej to o odbudowie śródlądowych dróg wodnych w Polsce możemy zapomnieć.
#11 | Tadeusz 44 dnia 04.12.2015 15:13
Jeśli mnie pamięć nie myli, to od początku lat 70 tych Gospodarka Wodna w dobrym tego słowa znaczeniu traktowana jest jak niechciane dziecko...i tuła się, i jest upychana po różnych ministerstwach nie związanych z Żeglugą. Przez takie właśnie traktowanie pada wszystko na naszych oczach dlatego, że nie ma prawdziwego gospodarza który wyznaczy właściwy>rozwojowy kierunek.
#12 | Filozof_3 dnia 04.12.2015 20:58
Witam

Z czystym sumieniem polecam wywiad z min. Gróbarczykiem w dzisiejszym "Naszym Dzienniku" (fragment jest na ich stronie: http://www.naszdziennik.pl/polska-kraj/148331,odbudujemy-stocznie.html).

Jak dla mnie bomba, szczególnie propozycje mechanizmu odbudowy przemysłu stoczniowego dla śródlądzia oraz Odra i Zalew Wiślany. No i bardzo realistyczne podejście do relacji z Ministerstwem Środowiska i przyszłego rozdziału kompetencji.

Zdaje się, że są nie tylko nadzieje, ale realne szanse na uporządkowanie spraw z korzyścią dla żeglugi.

Amen...

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL