Kandydaci w Wyborach'2015 o Odrze i żegludze śródlądowejDrukuj

Kandydaci w Wyborach'2015 o Odrze i żegludze śródlądowejWybory parlamentarne już w niedzielę. Z tej okazji Portal Gospodarka Morska zapytał kandydatów wszystkich komitetów o ich pomysły i wizję polskiego gospodarki morskiej. Odpowiedzieli tylko przedstawiciele Platformy Obywatelskiej, Prawa i Sprawiedliwości, Nowoczesnej, Zjednoczonej Lewicy oraz Partii Razem.

Jedynie dwoje z nich wspomniało o żegludze śródlądowej. Wybrałem więc z ich wypowiedzi tylko te fragmenty.

Wiem jednak z niemal dziesięcioletniego doświadczenia w redagowaniu naszego serwisu, że obietnice wyborcze dotyczące transportu wodnego śródlądowego nie przekładały się na ich realizację przez ukształtowane po wyborach rządy.

Rafał Zahorski (.Nowoczesna) - były członek i przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin

Jakie pierwsze działania i kroki powinien podjąć nowy rząd w kierunku rozwoju polskiej gospodarki morskiej?

Pierwszy krok to uchwalenie Nowego Prawa Wodnego do końca 2015 roku. To jest super pilna legislacja potrzebna od ręki, bo jeśli tego prawa wodnego Polska nie uchwali to od 01.01.2016 nie będziemy mogli aspirować do UE po żadne fundusze unijne na ochronę środowiska wodnego, ochronę przeciwpowodziową i tą niechcianą w Polsce żeglugę śródlądową. (...)

Należy także przywrócić pełną żeglowność Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW). Nie jak planuje rząd do klasy III (dostępna głębokość 1,8 m) do 2020 czy 2022 tylko od razu robić klasę IV (dostępna głębokość do 2,5 m). Klasa IV to 700 km żeglownej Odry i restart całego transportu śródlądowego w Polsce oraz połączenie całej Zachodniej Polski z sieciami dróg śródlądowych Zachodniej i Południowej Europy. To oznacza także 10 mln ton ładunków transportowanych barkami z czego większość trafi do naszych portów morskich. Dla porównania w Unii Europejskiej (bo w Polsce nie ma praktycznie transportu Śródlądowego) koszt przewiezienia 1 tony transportem samochodowym jest 2 x droższy jak barką, a transportem kolejowym 1,5 razy droższy jak barką. Dodam, że czasami różnica w cenie transportu na poziomie 1 Euro od tony powoduje, ze cały ładunek zmienia port morski, który go obsługuje, a połowa tej różnicy wystarczy by ładunek zmienił terminal przeładunkowy w danym porcie.

A czemu cała Zachodnia Polska walczy o IV klasę żeglowności Odry? Bo IV klasa to standard Unii Europejskiej - to standard konkurencyjnej dla Odry Łaby. Tylko realizując IV klasę możemy liczyć na fundusze europejskie na realizację planu Junckera. III klasę będziemy musieli robić rami. III klasa to koszt całego projektu na poziomie 5 mld zł (do wydanie w ciągu 2-3 lat). Żeglowna Odra to przede wszystkim Odra bezpieczna pod względem powodzi, a to dla ludzi mieszkających wzdłuż tej rzeki wartość ważniejsza niż żeglowność i miejsca pracy. IV Klasa to też kompletnie inne możliwości dla Odry - otóż przy IV klasie cały tranzyt idący np. z Czech czy ze Skandynawii dookoła poprzez porty niemieckie, zamiast skrótem przez Polskę, zostanie przeniesiony z Łaby na Odrę. I tak przy klasie IV Odrą będzie już płynąć około 25 mln ton rocznie. Dla jednego z portów Szczecin, Police czy Świnoujście to oznacza gwarantowany wzrost obrotów o ponad 100% przy podobnym wzroście zatrudnienia.




dr hab. Czesława Christowa (Zjednoczona Lewica - kandydatka do Senatu) prof. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie jest kierownikiem Zakładu Badań Systemów Transportu i Logistyki.

Jakie pierwsze działania/kroki powinien podjąć nowy rząd w kierunku rozwoju polskiej gospodarki morskiej?

- Stworzyć Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej.
- Nie dopuścić do przekazania administracji dróg wodnych śródlądowych w kompetencję Ministerstwa Środowiska. Za drogi wodne powinien odpowiadać minister właściwy do spraw transportu.
- Przygotować program i harmonogram działań w celu przywrócenia Odrze parametrów III klasy drogi wodnej z elementami klasy IV.




Muszę dodać, że w programie Partii Razem w dziale dotyczącym transportu też znalazłem zapisy dotyczące żeglugi śródlądowej:

VII. TRANSPORT WODNY - NIEWYKORZYSTANY, EKOLOGICZNY POTENCJAŁ

1. Transport morski

a) Będziemy aktywnie wspierać polskie porty morskie na rzecz wzmocnienia ich roli zwłaszcza w dochodowym tranzycie transeuropejskim, w tym w szczególności przez rewitalizację ich infrastruktury oraz jej unowocześnienie (np. terminale ro-ro).

b) Żeby jednak nie doprowadziło to do negatywnych skutków w postaci przeciążenia sieci drogowej transportem ciężarowym, będziemy szczególnie wspierać powiązanie portów morskich z transportem wodnym śródlądowym oraz kolejowym („suche porty") oraz udrożnienie wąskich gardeł. Doprowadzimy drugą linię kolejową z osobnym mostem nad Martwą Wisłą do Portu Północnego w Gdańsku. Obecna sytuacja ogranicza jego rozwój, a na- wet zagraża bezpieczeństwu państwa (ryzyko sparaliżowania transportu przez atak na jedyny funkcjonujący most).

c) Przekażemy akwatoria oraz całość gruntów w obrębie portów Zarządom Portów, wraz ze środkami na ich utrzymanie.

d) Zwiększymy wpływ samorządów (zwłaszcza miast) na funkcjonujące w ich obrębie porty morskie, w szczególności w kwestii ich oddziaływania środowiskowego na mieszkańców.

e) Wykonamy przekop Mierzei Wiślanej celem uniezależnienia portu w Elblągu od politycznej presji Rosji, z poszanowaniem ochrony środowiska. Przekop ten będzie miał także pewne znaczenie obronne w obliczu zagrożenia ze strony obwodu królewieckiego.

2. Transport wodny śródlądowy

a) Uważamy, że transport ładunków masowych i wielkogabarytowych drogą wodną jest najtańszy (także w kontekście kosztów zewnętrznych) i najbardziej ekologiczny.

b) W związku z tym udrożnimy drogi wodne, zwłaszcza Wisłę i Odrę, nie dopuszczając jednak do nadmiernej antropopresji (jak w przypadku np. Renu). Uważamy, że kompromis między funkcjonowaniem obu rzek jako dróg wodnych i jako ważnego biotopu jest możliwy. Na obu tych rzekach zainicjujemy proces przywracania żeglowności oraz odbudowy infrastruktury technicznej. Chcemy osiągnąć głębokość tranzytową rzędu 200-250 cm. Konieczna jest też modernizacja drogi wodnej Wisła-Odra oraz przeciwdziałanie dekapitalizacji uregulowanych przed laty odcinków rzek ją tworzących (Warta i Noteć).

c) W związku z powyższym zapewnimy odpowiednie zasoby wodne nie tylko drogą budowy urządzeń hydrotechnicznych, lecz także dzięki odbudowie naturalnej retencji Beskidów i Sudetów (renaturalizacja torfowisk, przebudowa lasów z gospodarczych iglastych na ochronne mieszane).

d) Odbudujemy infrastrukturę portów śródlądowych w oparciu o ich powiązanie z transportem szynowym. Zainicjujemy program powiązania portów śródlądowych z transportem intermodalnym.

e) Dążyć będziemy do odrodzenia ponadgimnazjalnego szkolnictwa technicznego kształcącego marynarzy żeglugi śródlądowej.

f) Restytucję transportu wodnego śródlądowego chcemy połączyć również z racjonalną polityką wodną naszego kraju. Pozwoli ona na zmniejszenie ryzyka powodzi oraz zaspokojenie podaży wody w okresach suszy.




Zastrzegam też, że nasz serwis jest apolityczny i wybór tych czy innych wypowiedzi nie oznacza w żadnym przypadku okazywania preferencji wyborczych czy sympatii politycznych.

A. Podgórski
foto ilustracyjne: Janusz Fąfara
#1 | Jacek z Opola dnia 23.10.2015 14:38
Bardzo ładnie wyglądają te deklaracje. Ale ...
Jednak na duży plus należy zaliczyć tym kandydatom to, że odpowiedzieli. Drugi plus za to, że słyszeli o żegludze śródlądowej. Trzeci plus za to, że potrafili coś składnego o niej powiedzieć.
Trzeba popierać niezależnie od tego co kto lubi.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL