Rejs jak "po grudzie"Drukuj

Rejs jak "po grudzie"Jak po grudzie – bo to i grudzień przecież, i jak przystało na określenie nie jest nawigowanie ostatnimi czasy po Odrzańskiej Drodze Wodnej łatwe i przyjemne. Jeśli już można pokonać uciążliwości meteorologiczne czyli iście angielskie zamglenia to pozostałe składniki rejsu wymagają co najmniej wizyty u jasnowidza.

A wiec do rzeczy, ostatnie tegoroczne produkty kozielskiego Damena, czyli kadłub holownika z e wzmocnieniami lodowymi oraz dwa w pełni wyposażone pchacze dla odbiorcy nigeryjskiego wyszły z Koźla 01 i 02 grudnia br. Pchacze miały mieć pełne próby zdawczo – odbiorcze w Kędzierzynie – Koźlu, lecz ze względu na ryzyko nagłych zmian pogodowych przełożono je do Gorinchem w Holandii a na miejscu, w basenie stoczniowym przeprowadzono na początku listopada jedynie próby przechyłowe.





Sama trasa z Koźla do Wrocławia pokonana była w miarę sprawnie, RZGW umożliwiło warunkowe przejście przez remontowaną dużą komorę śluzy w Chróscicach. Jedyna przeszkoda to zamulenia kanałów śluzowych górnych jak i częściowo dolnych. Przy zanurzeniu jednostek około 140 cm wejście i wyjście z kanałów stanowiło poważny problem.

No i Wrocław, a raczej rogatki Wrocławskiego Węzła Wodnego czyli śluza Brzeg Dolny skutecznie zablokowała kontynuację rejsu. Nie będę się rozwodził nad przyczyną, gdyż lakoniczna informacja na stronie RZGW http://wroclaw.rzgw.gov.pl/pl/shownews/25/4216/KOMUNIKAT_91_2014 częściowo wyjaśnia przyczynę wstrzymania przejścia jednostek przez ten stopień wodny. Szkoda tylko, że tak enigmatycznie wyjaśnione przyczyny zamknięcia podano dopiero w dniu 08 grudnia wobec faktu, że wszystkie odrzańskie kaczki już w zeszłym tygodniu o tym kwakały.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
#1 | Wojciech Rytter dnia 10.12.2014 09:11
Ludzie ,o co tu chodzi ? Kto tu podejmuje takie decyzje ? Komu zależy na rozwaleniu Żeglugi w naszym kraju ? ,TO JEST CHORE,JAK NASZE PAŃSTWO.,,To się nadaje do telewizji "
#2 | Szafranek dnia 10.12.2014 11:20
I to jest nasz kraj wlasnie.Pozdrawiam serdecznie Szafranek'
#3 | koj dnia 10.12.2014 11:38
Każdy Obywatel Polski który ośmieli się w Polsce tworzyć miejsca pracy dla Obywateli Polskich zostanie surowo i przykładnie ukarany... i jak tu nie wierzyć w spiskowe teorie?
#4 | Kongregacja dnia 10.12.2014 20:52
spadek wody poniżej Brzegu, może by tak w łatwy sposób co nieco wybrać między główkami ,a może nawet główki podreperować?
#5 | Odra dnia 13.12.2014 21:18
Wczoraj Dyrekcja Elektrowni Dolna Odra potwierdziła wyłączenie jednej turbiny z powodu (uwaga) zbyt niskiego stanu wody w Odrze. Dwa dni wcześniej do portu w Szczecinie nie mógł wejść kontenerowiec o niewielkim ( w stosunku do możliwości toru podejściowego w Gdańsku) zanurzeniu. Nie zagwarantowano mu nawet 9,0 m głębokości. Podczas kiedy dla portu morskiego w Szczecinie planowana jest w perspektywie 2014-2020 droga wodna o głębokości 12,5m. Łącze te fakty w jedna całość : Odrzańska Droga Wodna jest bezpańska a straty jakie ponosi żegluga śródlądowa i stocznie śródlądowe, należy powiększyć o straty w hydroenergetyce i gospodarce morskiej.
#6 | jacek bozym dnia 16.12.2014 11:42
Odra - Kolego,niski stan na dolnej Odrze ,przez to wyłączenie bloku w elektrowni,to skutki "cofki" jaka, z powodu wiatru wystapiła na poł. Bałtyku.w skutek wspmnianej cofki nawet na Odrze zachodniej i na kanale do Hohensaaten barki miały problem z przemieszczaniem się.Ale to zjawisko nijak ma sie do problemu niskich stanów wody w środkowym biegu rzeki Odry.Wiatr juz sie zmienił i powoli woda wraca do stanów średnich co zlikwiduje wspomniane skutki.Co do meritum- jak zwykle brak kompetencji powoduje ,ze największe straty ponosimy my,armatorzy.... Nie wyobrażam sobie ,co to będzie po reformie zarządzania zasobami wodnymi... Brrr... na sama myśl,ciarki mi chodzą po plecach.Pozdrawiam Kolegów.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL