Kwadratura kontenera czyli historia pewnej niemożnościDrukuj

Kwadratura kontenera czyli historia pewnej niemożnościTemat transportu kontenerów Odrzańską Drogą Wodną za sprawa „Rejsu Prawdy” stał się w światku żeglugowym i nie tylko na tyle popularny, że Janusz Fąfara odnalazł w archiwaliach ślad po próbach wdrożenia nowego systemu transportu towarów jednostkami żeglugi śródlądowej rzeką Odrą. Co prawda trąci on myszką, ale z drugiej strony ukazuje nieprzychylność „czynników wyższych” nowatorskim rozwiązaniom transportowym. Opracowanie w pełnej treści: articles.php?article_id=515

Od pierwszych prób pokazania, że kontenery można transportować Odrzańską Drogą Wodną minęło już ponad 40 lat i historia tej pozornej niemożności zatoczyła pełen krąg. Bo jak można nazwać ogólną niechęć do wdrażania programu innowacyjności w transporcie śródlądowym, gdy po wprowadzeniu w miarę nowoczesnej floty w latach 60 i 70 decydenci od spraw żeglugowych zachłysnęli się sukcesem i dalsze doganianie Europy w dostosowaniu nowych norm transportu było konsekwentnie zaniechane. Nie będę przytaczał licznych przykładów, kiedy to system nakazowy wręcz zmuszał armatorów do modernizacji floty pod określony ładunek i na tym z reguły się kończyło. Typowym przykładem była produkcja specjalistycznych barek pchanych przystosowanych do przewozu cementu luzem, które były do tego celu wykorzystane w niewielkim zakresie.

I tak oto po raz kolejny w roku 2014 "Rejs Prawdy" pokazał, że przewóz kontenerów O.D.W. jest w dalszym ciągu możliwy, ale pytanie: kto podejmie ryzyko regularnych przewozów w obliczu nieskonsolidowanej floty odrzańskich i nie tylko odrzańskich armatorów - pozostaje bez odpowiedzi.

opracował: Janusz Fąfara

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL