W nowej odsłonieDrukuj

W nowej odsłonieNiczym rzeźba powoli wyłaniająca się z niekształtnej bryły gliny ukazują się realne kształty nowych jednostek pływających budowanych w kozielskiej stoczni Damena. W poprzednim reportażu dotyczącym budowy dwóch jednostek typu PTu 1708 i Spa 5509 pokazałem stan budowy jako średnio zaawansowany, a dziś – zakres zaawansowania budowy pchaczy dla Nigerii przekroczy już 85%, a przy jednostce patrolowej dla greckiej straży przybrzeżnej zakres ten wynosi około 94 %. Zaznaczyć należy, że budowa pchaczy to budowa „pod klucz”, natomiast patrolowiec to jedynie stalowy kadłub wraz z aluminiową nadbudówka i sterownia. Wszystkie trzy jednostki budowane są pod nadzorem Bureau Veritas (francuskie towarzystwo klasyfikacyjne z siedzibą centrali w Paryżu).

Na 17 – 18 listopada planowany pierwszy przeholunek dwóch pchaczy Odrą i dalej przez Eisenhüttenstadt do Holandii. Będzie to jeden zestaw utworzony przez pchacza typu Bizon i dwie sprzężone jednostki z nowej budowy. Pchacze z nowej budowy przed ewentualnymi niespodziankami na szlaku żeglownym będą zabezpieczone poprzez podczepione pod dziób i rufę pontony wypornościowe aby zmniejszyć dość spore zanurzenie do zanurzenia pchacza prowadzącego, czyli około 130 cm. Ma to za zadanie uchronić przed potencjalnym zniszczeniem układów napędowych oraz systemu chłodzenia wewnętrznego jednostek.

Długość całego zestawu nie przekroczy długości eksploatacyjnej małej śluzy na modernizowanym stopniu wodnym Chróścice tak że pokonanie "meandrów nawigacyjnych" Odry skanalizowanej nie powinno stanowić problemu.



Przeholunek kadłuba statku patrolowego to już przedsięwzięcie bardziej zaawansowane logistycznie. Sam kadłub będzie analogicznie jak w przypadku pchaczy podwieszony na specjalnie zaprojektowanych w stoczni Damena i wybudowanych w stoczni Atut w Januszkowicach pontonach. Aluminiowa nadbudówka statku będzie spoczywać na pontonie W2, a sterówka w ładowni barki pchanej typu SL.



Ze względu na wymiary samego kadłuba statku patrolowego pokonanie Odry skanalizowanej może odbyć się jedynie przez śluzy pociągowe (duże śluzy). Ze względu na napięty harmonogram dostawy jednostki do Szczecina na prośbę dyrektora stoczni p. Janusza Bialica RZGW we Wrocławiu w drodze wyjątku uruchomi na jednorazowe przejscie tego specyficznego zestawu możliwość śluzowania dotychczas remontowaną dużą komorą stopnia wodnego Chróścice. Termin wyjścia zestawu ze stoczni w dół rzeki zaplanowano na 7 listopada, a dojście do Szczecina na 14 listopada.



Tekst i foto - Janusz Fąfara
Schematy załadunku – stocznia Damen
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet