"Odra Nasza" czyli "Odzieramy Odrę z mitów"Drukuj

"Odra Nasza" czyli "Odzieramy Odrę z mitów"Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych „Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej" skupiające w swoich szeregach wyłącznie doświadczonych kapitanów żeglugi śródlądowej pracujących w kraju i za granicą, zainicjowało wraz z regionami Zachodniej Polski Projekt pn."Odra nasza". Jego głównym elementem będzie swoisty "rejs prawdy" na trasie: Porty Szczecin-Świnoujście – port śródlądowy w Koźlu. Rejs planowany jest w terminie: 24.09. 2014 do 1.10. 2014r.

Rozwój dróg wodnych i żeglugi śródlądowej w Polsce jak również w Europie Środkowej stanowi o wielu płaszczyznach rozwoju gospodarczego tak wyczekiwanego przez miliony mieszkańców Unii Europejskiej. W przypadku Doliny Odry nie mówimy o modelu teoretycznym, regiony Nadodrza pamiętają czasy wykorzystania trzech rodzajów transportu w korytarzu: Gliwice-Koźle-Szczecin-Świnoujście. Zapaść w polskiej żegludze a także w gospodarce zasobami wodnymi wymaga odpowiedzi na pytanie: jaka jest prawda o Odrzańskiej Drodze Wodnej - najlepiej przygotowanej niegdyś wśród polskich dróg wodnych do transportu towaru na rynki krajowe i zagraniczne? Dziś rynek wymaga orientacji na transport kontenerowy. Rada Kapitanów ma wolę zmierzenia się z takim wyzwaniem. Pierwsze działanie stanowi właśnie wspomniany rejs badawczy pod hasłem "ODZIERAMY OPRĘ Z MITÓW".

„ODZIERA” to starosłowiańska nazwa ODRY. Nazwa ta odzwierciedlała od wieków charakter rzeki. Od zarania chęć korzystania z rzeki skłaniała człowieka do współpracy z nią. Aby poznać Odrę – nie wystarczy przeczytać książkę czy obejrzeć film – konieczny jest bezpośredni z nią kontakt podczas rejsu, dotknięcie rzeczywistości na rzece.

Odrzański zestaw pchany zostanie przystosowany do warunków Projektu tzn. miejsce ładunku zajmą kontenery mieszkalne, socjalne, konferencyjne i techniczne. Będą bezpieczne przejścia komunikacyjne, taras widokowy i inne potrzebne przestrzenie. Kontenery zostaną jednak ułożone w dwóch warstwach – czyli w taki sposób, w jaki można byłoby Odrą transportować rzeczywiste ładunki w kontenerach. Transportująca kontenery barka będzie celowo dociążona balastem wodnym aby symulować ciężar ładunku.

Będzie to więc całkowicie precedensowy rejs otwierający dialog i możliwości planistyczne w kierunku pełnego wdrożenia nowoczesnego transportu wodnego tj. przewozu kontenerów Odrą. Da on odpowiedź a raczej potwierdzenie możliwości transportowania kontenerów w dwóch warstwach oraz celowości modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej do klasy międzynarodowej - IV lub wyższej - obalając przede wszystkim mit "niskich" mostów.

Uczestnicy Projektu będą mogli naocznie przekonać się i rozwiać wątpliwości co do istniejących warunków i mitów na temat żeglugi towarowej na Odrze. Będą też mogli powziąć informacje fachowe – jakich działań oczekuje ta rzeka. Będą mogli również obserwować za pomocą zintegrowanego systemu batymetrycznego zamontowanego na statku rzeczywiste warunki nawigacyjne w odniesieniu do aktualnej pozycji statku na szlaku żeglownym. W programie przewidziano też konferencję inaugurująca rejs w Szczecinie 24.09.2014r i podsumowującą rejs w porcie Koźle (Kędzierzyn-Koźle) 01.10.2014r.

Rejs wspiera bądź patronuje mu: Zespół Portów Morskich Szczecin-Świnoujście; Rada Intersantów Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście; Firma Apogeo, która dostarcza sprzęt batymetryczny i audiowizualny; firma inżynieryjno-konsultingowa MGGP; TILC (centrum Gorzyczki/Vierzniovice); samorządowcy z regionów nadodrzańskich polskich, czeskich i niemieckich, Prezydenci Miast Kędzierzyn-Koźle, Nowa Sól, Ostrava; naukowcy z Bydgoszczy, Wrocławia, Krakowa - m.in.: prof Zygmunt Babiński, dr Michał Habel, prof Alfred Dubicki, dr Andrzej Siudy; parlamentarzyści i eurodeputowani - m.in.: Danuta Jazłowiecka, Janina Okrągły, Vojtěch Mynář, Piotr Chmielowski; medialnie patronują projektowi m.in.: TVP o.Gorzów Wlkp., Kurier Szczeciński, Radio Opole, Radio WNET, Portal "Żegluga Śródlądowa".

BENEFICJENCI PROJEKTU

• Regiony Nadodrzańskie (polskie, niemieckie i czeskie)
• Środowiska gospodarcze zlokalizowane w dorzeczu Odry,
• Mieszkańcy międzynarodowego Nadodrza
• Zespół Portów Morskich Szczecin-Świnoujście
• Jednostki naukowo-badawcze
• Ośrodki szkolnictwa zawodowego wszystkich stopni
• Organizacje ekologiczne
• Administracja państwowa krajów dorzecza

Rada Kapitanów
#1 | Jan Szefer dnia 16.09.2014 18:27
Świetna inicjatywa Rady Kapitanów . Jeżeli to jest możliwe
podajcie przybliżony czas przepływu przez poszczególne
miasta nad Odrą i telefon kontaktowy do osoby udzielającej informacji o przebiegu rejsu. Chcemy Was
wspierać na szlaku . Bez żeglugi handlowej rzeka Odra
będzie zamierać. Jan Szefer PJK Krapkowice-Opole
#2 | Wojciech Rytter dnia 17.09.2014 12:04
Jest to bardzo potrzebne i konieczne w obecnej sytuacji ,jaka panuje na naszych rzekach.Może wreszcie dotrze do tych opornych na górze ,że warto wozić wszelkie towary wodą,że to się zawsze opłacało i opłaci.MIEJMY NADZIEJĘ,ŻE TO ODNIESIE OCZEKIWANE SKUTKI.Wspieramy Was całym sercem.
#3 | BOROJ dnia 17.09.2014 16:33
Pomysł jest przedni, Port Cigacice - zaprasza. proszę o podanie terminu ew. wejścia i pobytu, chcemy zaprosić media (prasa, radio, TV), nie wykluczony piknik nad Odrą z udziałem lokalnych władz. Informacje na tel. 508 03 00 03. Bosmanat Portu Cigacice - Roman Włoch - Bosman.
#4 | Greg dnia 17.09.2014 17:56
Program rejsu jest przecież podany w pliku. Cigacice wypadają w piątek 26.09 wieczorem. Wypłynięcie w następny dzień rano. Nie ma zbyt wiele czasu na postoje.
#5 | Wojciech Rytter dnia 17.09.2014 18:43
Będę robił starania,aby dotrzeć do Portu Kożle 1.03.br.Mam nadzieję,że uzbiera się załoga z nad Wisły.Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL