Żegluga śródlądowa tematem debaty na Forum Ekonomicznym w KrynicyDrukuj

Nasz portal objął patronatem medialnym XXIV Forum Ekonomiczne w Krynicy, które odbędzie się w dniach 2-4.09.2014. Wśród zapowiedzi debat, które będą mieć miejsce w tym czasie pojawił się też temat żeglugi śródlądowej "Żegluga śródlądowa – zrównoważony transport i opłacalny interes".

Kraje Unii Europejskiej transportują średnio ponad 6% towarów śródlądowymi drogami wodnymi. W Polsce, pomimo dobrych warunków hydrologicznych, odsetek ten nie sięga nawet 0,5%. Jesteśmy pod tym względem daleko w tyle za Holendrami (ponad 30%!), Belgią, Niemcami (12-16%), czy choćby Rumunią (10%).

A przecież żegluga śródlądowa to przede wszystkim bardzo tani, przyjazny środowisku i bezpieczny rodzaj transportu. To także świetna alternatywa dla wielkogabarytowych towarów i dużych ładunków. Dzięki budowie węzłów intermodalnych, transport wodny staje się doskonałym uzupełnieniem oferty kolei i samochodów.

Żegluga śródlądowa w Polsce od lat boryka się z wieloma problemami - oprócz braków infrastrukturalnych wymienić można brak przejrzystych ram prawnych i ramowych uregulowań stymulujących innowacyjność, a także dosyć wąsko rozumianą troskę o ochronę środowiska.

Zarówno Unia Europejska, która z końcem 2013 roku przyjęła ambitny program „Naiades II - W kierunku wysokiej jakości śródlądowego transportu wodnego”, jak i poszczególne rządy oraz lokalne samorządy zaczynają zwracać coraz większą uwagę na sytuację transportu rzecznego. Dobrym przykładem jest tutaj choćby aktywność Czechów w sprawie budowy kanału łączącego Odrę z Łabą i Dunajem. Ale również w Polsce daje się wyczuć wyraźne ożywienie w inwestycjach w odnowę infrastruktury wodnej, tak istotnej z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa wodnego, jak i rozwoju gospodarczego regionów, przez które przebiegają szlaki żeglowne.

O korzyściach społeczno-gospodarczych oraz możliwościach biznesowych, jakie daje żegluga śródlądowa będą dyskutowali jej najważniejsi europejscy przedstawiciele w trakcie wrześniowego Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Swój udział debacie Żegluga śródlądowa – zrównoważony transport i opłacalny interes
zapowiedzieli, m.in.:

Carmen Costache, Wiceprezes Europejskiej Federacji Portów Śródlądowych oraz Prezes Zwiazku Rumuńskich Portów
Karin de Schepper, Sekretarz Generalna Europejskiej Żeglugi Śródlądowej, Holandia
Hans Van Der Werf, Sekretarz Generalny, Centralna Komisja Żeglugi po Renie (CCNR), Francja
Lubomir Fotju, Dyrektor Dróg Wodnych Republiki Czeskiej Filip Verbeke, Ekspert ds.
Magdalena Grigore, Sekretarz Krajowy TRACECA, Ministerstwo Transportu, Rumunia
Filip Verbeke, Ekspert ds. Transportu Wodnego Śródlądowego, Essencial BVBA, Belgia

Organizatorzy oczekują potwierdzenia udziału w debacie Pani Doroty Pyć z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Rzeczpospolitej Polskiej.
#1 | zbyszek1 dnia 02.08.2014 15:31
A kto będzie z naszej strony ? Pewnie ekoterroryści.
#2 | marek56 dnia 02.08.2014 19:10
Czy jest jakakolwiek szansa aby w krynickim forum wzięli udział przedstawiciele naszego środowiska żeglugowego ? (Rada Kapitanów, może Pani Gabriela Tomik ?). Bo na przedstawicieli kół zbliżonych do rządowych raczej nie liczę, nawet na Panią Pyć. Zresztą cóż Ona jedna może zdziałać. Jeżeli już ktoś zechce reprezentować nasz rząd to jedynie przedstawiciele MŚ (może nawet sam główny minister), ale tylko po to aby udowadniać jaka ta żegluga śródlądowa jest w Polsce nieopłacalna i wręcz szkodliwa.
#3 | Wojciech Rytter dnia 03.08.2014 06:11
Proszę Państwa.A może min.Gawłowski ? Człowiek , który wiele może...
#4 | Apis dnia 03.08.2014 20:35
Je będę tam reprezentował nasze środowisko. Kto z ramienia rządu - nie wiem.
#5 | wanoga dnia 04.08.2014 09:08
Witam wszystkich. Natrafiłem na interesującą publikację http://www.inicjatywadlainfrastruktur...Ksiega.pdf. Szczególnie interesujące tezy i wnioski zawarte są w rozdziale 7. Bariery związane z ochroną środowiska. W zasadzie są identyczne ze stanowiskiem środowisk zainteresowanych prawidłowym funkcjonowaniem żeglugi śródlądowej w Polsce
#6 | koj dnia 20.08.2014 11:07
Miałem tam być, ale obowiązki w pracy zawodowej nie pozwolą mi na to...Sad
#7 | jacekblaz dnia 26.08.2014 18:05
Witam Serdecznie! Korzystając z okazji, że będą goście z Rumunii, Czech i głównych krajów z Europy zaproponowałem organizatorom przedstawienie projektu połączenia Morza Bałtyckiego z Morzem Czarnym (Wisła-San-Dniestr-Prut). W 1939 roku pomiędzy Polską i Rumunią była już podpisana umowa na realizację tego przedsięwzięcia (kiedyś mieliśmy urzędników odważnych i z wizją !! :-(). Spotkało się to z zainteresowaniem, lecz postawiono mi jednak warunek uiszczenia opłaty za uczestnictwo w wysokości 10 tyś PLN (zostałem potraktowany w 100% biznesowo). Poprosiłem kilka firm o wsparcie i jak do tej pory niestety entuzjazmu nie widać. Moim zdaniem takie forum w Krynicy jest jednym z ważniejszych miejsc do przedstawiania argumentów związanych z hydroenergetyką i transportem wodnym jako sposobu na budowanie konkurencyjności naszego regionu. Szkoda, że konkuruje z warsztatami na Wiśle 5 września.
Na koniec jeszcze 2 informacje:
1. Wygląda na to, że z naszej administracji odpowiedzialnej za gospodarkę wodną nie będzie tam nikogo (KZGW, MŚ, MIiR);
2. Inicjatywa umieszczenia na forum w Krynicy tematu żeglugi śródlądowej wyszła z Brukseli.
Pozdrawiam.
#8 | Odra dnia 02.09.2014 21:17
Witam wszystkich sprzymierzeńców żeglugi śródlądowej. Potwierdzam, to co Pan Jacek B.napisał wyżej "inicjatywa umieszczenia na Forum Ekonomicznym w Krynicy tematu żeglugi śródlądowej wyszła z Brukseli". Mało tego zmienił się horyzont strategii wobec dróg wodnych. Sytuacja na Ukrainie wnosi nowe spojrzenie na większą stabilizację bilansu paliw i prowokuje do skorzystania z potencjału szlaków wodnych. Skądinąd wiem, że Rada Kapitanów będzie miała w tym roku swojego przedstawiciela na panelu dotyczącym gospodarki wodnej. Brawo Panowie! Szacunek dla Was! Wiedza praktyczna i doświadczenie pływania po polskich drogach wodnych są dziś wyjątkowo potrzebne. W czasach kiedy MŚ bierze się do gospodarki transportowej a raczej jej zaniechania na rzekach.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL