MDW E30 - Odra stymulatorem rozwoju gospodarczego przyległych regionów w aspekcie międzynarodowymDrukuj

MDW E30 - Odra stymulatorem rozwoju gospodarczego przyległych regionów w aspekcie międzynarodowymPrzez dwa dni (12-13 czerwca 2014r) w gronie przedstawicieli środowiska gospodarczego, żeglugowego, samorządowego w Szczecinie trwały warsztaty będące próbą odpowiedzi na pytanie: czy Odra jest stymulatorem rozwoju gospodarczego przyległych regionów w aspekcie międzynarodowym? Warsztaty zostały poprowadzone przez Anetę Szreder-Piernicką z Zarządu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście oraz Jana Stasiaka- Przewodniczącego Rady Interesantow Portu Szczecin-Świnoujście. W drugim dniu warsztaty pn. Odrą do morza: Transport i Turystyka prowadzone były przez Panią Annę Dąbrowską, Prezes Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych z Warszawy.

Przedstawiciel Dyrekcji Dróg Wodnych Czeskiej Republiki P.Bukovsky wskazał na problem braku połączenia wodnego 6 milionowej aglomeracji śląskiej (Śląsk i Kraj Morawskośląski). Jednocześnie przedstawił nadzieje przemysłu i rolnictwa czeskiego wobec Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE 65 usytuowanego w Dolinie Odry i oparte na wykorzystaniu połączenia wodnego z portami Szczecin-Świnoujście. Zapytany o działania rządowe na rzecz połączenia wodnego DOL poinformował, że Czesi dokonują obecnie diagnozy stanu dotychczasowych przygotowań i do końca 2015 chcą być w posiadaniu Studium Wykonalności dla DOL. Przywołał również stanowisko Prezydenta Czech Milosza Zemana przedstawione w maju 2013 roku w Warszawie: „Szczecin jest alternatywą dla Czechów skazanych dziś wyłącznie na porty niemieckie”.

Wśród uczestników obu paneli nie zabrakło przedstawicieli Katowickiego Holdingu Węglowego, OT Logistic, Grupy AZOTY a także grupy samorządowców, sektora turystycznego i Pani dr Marszałek z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.

Podczas obu paneli łatwo było zauważyć na podstawie przytoczonych przez uczestników argumentów, że Odra POWINNA STAĆ SIĘ STYMULATOREM WZROSTU GOSPODARCZEGO ale dziś STAJE SIĘ ZABÓJCĄ ROZWOJU GOSPODARCZEGO przyległych regionów z powodu braku wykorzystania jej potencjału. Takie śmiałe twierdzenie padło z ust jednego z liczących się na wybrzeżu podmiotu gospodarczego przy aplauzie pozostałych uczestników.

Otwarta, niczym nie skrępowana forma debaty na warsztatach doprowadziła też pierwszego dnia do podjęcia innych konkluzji m.in. tej, że próba zręcznego manipulowania przez obecną administrację problematyką gospodarki wodnej została znakomicie wychwycona i skrytykowana a nacisk stawiany wyłącznie na ochronę przeciwpowodziową potraktowany został nie tylko jako sprzeczność z zapisami Ramowej Dyrektywy Wodnej UE ale również jako najzwyklejsze marnotrawstwo publicznych pieniędzy.

Zarówno pierwszego jak i drugiego dnia warsztatów poruszane były tematy związane z obecnym jak i przyszłym stanem polskiej żeglugi śródlądowej. Bezsprzecznymi były stwierdzenia, że dobro czeka na nas, jednak należy wyjść mu naprzeciw. Należy zaniechać działań ograniczających w planistyce i wykonawstwie na rzecz transportu wodnego gdyż te w prostej linii prowadzą do zagłady tak ważnego działu gospodarki narodowej.
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL