Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

W cieniu wielkich inwestycjiDrukuj

W cieniu wielkich inwestycjiNa zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu , a współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych” realizowany jest projekt modernizacji stopnia wodnego Chróścice. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu i firma Skanska podpisały w dniu 30.09. 2011 roku umowę w sprawie modernizacji stopnia wodnego w Chróścicach. Oznacza to, że od tego czasu firma ma 42 miesiące na przebudowę jazu i śluzy.

Modernizacja stopnia wodnego ma teoretycznie zwiększyć o ponad jedną trzecią przepustowość ruchu żeglugowego oraz przepustowość powodziową koryta Odry na tym odcinku drogi wodnej, a dzięki modernizacji obwałowania i linii brzegowej ma poprawić się ochrona przeciwpowodziowa okolicznych miejscowości.

O ile zwiększenie przepustowości powodziowej i ochrony przeciwpowodziowej nie podlegają dyskusji, to mowa o zwiększeniu przepustowości ruchu żeglugowego jest już teorią naciąganą. Z prostych wyliczeń wynika że statki mogą korzystać ze śluz Górnej Odry przez 16 godzin w ciągu doby, co pozwala na wykonanie przeciętnie 32 śluzowań na każdym stopniu wodnym. Podczas jednego śluzowania mogą uczestniczyć maksymalnie jednostki o łącznym tonażu ok. 1500 T ( zestaw pchany i barka motorowa typu BM 500 ) co daje maksymalną przepustowość około 12 mln ton łącznie w dół i w górę rzeki zakładając że sezon żeglugowy będzie trwał 275 dni. w roku. Jedynie skrócenie czasu śluzowań z 30 do 20 minut na wszystkich stopniach wodnych Górnej Odry pozwoliło by na osiągnięcie zakładanego zwiększenia przepustowości. No i te zakładane 275 dni żeglowności w roku.

Wracając do samej inwestycji - dzięki tej modernizacji stopień wodny Chróścice ma zostać przystosowany do III klasy drogi wodnej, co oznacza, że będą mogły z niego korzystać jednostki pływające o maksymalnym tonażu do 1000 ton ( co praktycznie jest stosowane w chwili obecnej ). W ramach tej inwestycji w miejsce ponad stuletniego jazu iglicowego powstała konstrukcja trójprzęsłowego jazu klapowego. Nowy jaz ma spełniać najwyższe wymogi ochrony środowiska: dla swobodnego przemieszczania się ryb budowana przepławka szczelinowa, powstaną nowe oczka wodne, nasadzone krzewy i drzewa, dzięki którym powstaną dobre warunki siedliskowe dla wielu gatunków zwierząt. W ramach tej inwestycji prowadzony jest równolegle remont i modernizacja komory dużej śluzy wraz z awanportami. W celu zwiększenia atrakcyjności terenów przybrzeżnych powstała ogólnodostępna, stalowa pieszo-rowerowa kładka. Dodatkowo na obu brzegach powstać mają przystanie, nabrzeża przeładunkowe oraz drogi dojazdowe z placami manewrowymi.



Dla uzupełnienia wiedzy o jednym z trzech ostatnich odrzańskich stopni wodnych który kończy epokę jazów kozłowo – iglicowych proponuję poznać trochę jego historii. Stopień wodny Chróścice znajduje się na 168,3 km rzeki Odry w gminie Dobrzeń Wielki. W skład stopnia wodnego wchodzi jeszcze funkcjonujący jaz kozłowo – iglicowy, dwie śluzy ( duża pociągowa i mała ), budynek administracyjny, mieszkalny oraz magazyn. Sam jaz i mała śluza powstały w roku 1894 w czasie pierwszego etapu kanalizacji Górnej Odry w latach 1888 – 1897, kiedy to powstało 12 stopni wodnych . Natomiast dużą śluzę pociągową wybudowano w roku 1911 w czasie drugiego etapu kanalizacji rzeki Odry w latach 1907 – 1922, kiedy to powstało kolejnych dziesięć stopni wodnych. . Na początku 1945 roku wycofujące się oddziały wojsk niemieckich wysadziły lewy filar jazu który już nigdy nie został odbudowany.

Kilkaset metrów powyżej stopnia wodnego istniał do końca lat 60-tych przewóz. Powstał on pod koniec XIX wieku dzięki przybyłemu do Chróścic z Zimnic Wielkich Józefowi Cebulli, po nim przewóz przejął jego syn Anton Cebulla. 31.12.1960 roku podczas pracy na przewozie uległ on śmiertelnemu wypadkowi, i do końca lat 60-tych, przewóz prowadził jego syn, Joachim Cebulla.

Obecnie przewóz już nie istnieje, a przy jego prawym przyczółku powstaje slip dla małych jednostek turystycznych. Z przewozu tego korzystali chróściccy rolnicy, którzy mieli pola po lewej stronie Odry, a także mieszkańcy okolicznych miejscowości, którzy przeprawiali się w tym miejscu na drugą stronę Odry. Przewozem transportowano m.in. bydło na wypas, drzewo po wycince z okolicznych lasów, maszyny do pracy na polach, plony, a stojącą obok przewozu łodzią przewożono ludzi. Przy przewozie, na nadbrzeżu znajdował się też skład węgla.

W roku 1976 w wyniku wysokiego stanu oraz dużego naporu wody na jaz, a także nagromadzenie się pni i konarów drzew, próg pod prawym przęsłem jazu został wymyty, rozmyty został również język rozdzielczy przy małej śluzie. W miejscu uszkodzonego przęsła w roku 1978 wybudowano betonowe przęsło przelewowe, które istnieje do dzisiaj i spełnia rolę stałego progu przelewowego. W takim stanie infrastruktura stopnia wodnego będzie funkcjonować jedynie jeszcze przez jakiś czas.

Zakres inwestycji zmieni w diametralny sposób funkcjonowanie stopnia wodnego, zmieni się architektura otoczenia, zniknie jeden z ostatnich reliktów XIX wiecznej inżynierii hydrotechnicznej. A wszystko to dzieje się w cieniu wielkich inwestycji odrzańskich w rejonie Wrocławia. Medialny szum i zgiełk wokół przebudowy WWW, modernizacji śluzy Różanka, śluzy Rędzin niczym wybujały chwast zagłuszył rodzący się nowy kształt Górnej Odry.

Przedstawione poniżej fotografie wykonane zostały na początku kwietnia br. więc obraz prac na terenie stopnia wodnego na dzień dzisiejszy na pewno uległ zmianie.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
#1 | Kongregacja dnia 29.05.2014 17:58
Nie umiem zrozumieć ,dlaczego do III klasy,to żadna modernizacja a marnowanie kasy.
Przecież w niedalekiej przyszłości znów ,,modernizacja'' do kl IV?/
#2 | Marek Odra dnia 29.05.2014 18:20
Jak sam dobrze zauważyłeś "Kongregacja" to sprytnie wydawane na to samo przedsięwzięcie pieniądze pierwszy raz na klasę III, później raz na klasę IV, a na koniec na V. Przy klasie IV i następnej znowu będą potrzebne studia wykonalności, kredyty bankowe i dotacje unijne, projekty budowlane, wykonawcze, rozbiórki, raport o ochronie środowiska, konsultanci za pensje europejskie, nadzory autorskie i inwestorskie, jakaś fuszerka i dodatkowe środki na jej poprawę i na koniec możliwość pochwalenia się w stolicy co to my nie zbudowali w tym roku 2050. A na drugi dzień rozpocznie się modernizacja do klasy V. Popatrz ile osób w niedalekiej przyszłości będzie miało zatrudnienie, wylansuje się i wskoczy na wyższe stołki . Dobry wzór autostrada Wrocław - granica z Niemcami - I etap niby jest, II etap dobudowa poboczy, III etap przebudowa mikrozjazdów, IV etap opłaty jakby się nie dało tego zrobić raz a porządnie.
#3 | Ziomal dnia 31.05.2014 23:17
ODRA I NADODRZE wydanie z roku 1976. Modernizacja Odry do lat dziewięćdziesiątych! Polecam - cytuję: Przede wszystkim! Remontowane i nowo obudowane obiekty, służące żegludze śródlądowej będą posiadały na całej Odrze parametry odpowiadające drodze wodnej według IV kategorii międzynarodowej. Podstawowe parametry drogi wodnej IV kategorii są następujące: gwarantowana najmniejsza głębokość tranzytowa - 2,1 - 2,5 m, średnia głębokość nawigacyjna 2,35 - 2,65 m, szerokość szlaku żeglownego - 50 m, minimalny promień łuku 650 m, szerokość komory śluzowej 12 m, głębokość na progu śluzy 3,5 m. Podsumowując CAŁA NA PRZÓD! Z klasą i porządnie to już było.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL