E-40: Kanał z Dęblina do Terespola?Drukuj

E-40: Kanał z Dęblina do Terespola?Do realizacji takiego projektu jest jeszcze daleko. Kanał byłby częścią międzynarodowej drogi łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym.

- Korzyści z takiej inwestycji byłoby wiele: rozwój turystyki, odciążenie dróg, bo duża część transportu mogłaby się odbywać wodą. A do tego ochrona przeciwpowodziowa - wylicza Leszek Boguta, kierownik Zarządu Zlewni Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Puławach.

- To też szansa na gospodarczy rozwój regionu - dodaje wicemarszałek Sławomir Sosnowski. Kanał miałby być elementem międzynarodowej drogi wodnej E40 łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym.

- Drogi wodnej nie można jednak poprowadzić Bugiem, bo to rzeka zbyt cenna przyrodniczo. Dlatego konieczne jest inne rozwiązanie - tłumaczy prof. Zdzisław Michalczyk, kierownik Zakładu Hydrologii na UMCS. W środę w Lublinie spotkali się przedstawiciele województwa lubelskiego oraz obwodów brzeskiego i wołyńskiego. To partnerzy projektu, w ramach którego ma powstać studium wykonalności inwestycji. Dokument wskaże różne warianty realizacji projektu, oszacuje koszty, określi potencjalne korzyści. Będzie też podstawą do dalszych działań m.in. starań o pieniądze.

- To projekt o znaczeniu międzynarodowym, więc środki mogłyby pochodzić z puli funduszy przeznaczonych nie tylko dla Polski - mówi wicemarszałek Sławomir Sosnowski.

Jakie mogłyby być koszty realizacji inwestycji?

- Budowa 1 km drogi wodnej jest porównywalna z kosztem budowy autostrady (blisko 10 mln euro - red.). Ale w tym przypadku nie są konieczne remonty co kilka lat - podkreśla kpt. Andrzej Podgórski, rzecznik Rady Kapitanów, stowarzyszenia działającego na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej.

Do realizacji projektu jest więc jeszcze daleko. Pomysł nie jest też nowy. - Dyskusja na ten temat trwa od ponad 100 lat - mówi prof. Michalczyk.

- Warto jednak próbować - przekonuje kpt. Podgórski, który wylicza zalety wodnego transportu, m.in. mniejszą emisję CO2, mniej wypadków, mniejszy hałas. - Polska na mapie dróg wodnych jest dziś czarną dziurą. Za zachodnią i wschodnią granicą są drogi wodne o klasie międzynarodowej, ale przez nasz kraj nie można się przedostać. Trzeba to zmienić - uważa Podgórski.

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL