Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Drogi śródlądowe traktowane po macoszemuDrukuj

Drogi śródlądowe traktowane po macoszemuTo dziwne, że pół roku temu, w ramach tworzenia „superministerstwa”, nie włączono do jego kompetencji śródlądowych dróg wodnych – pisze w komentarzu Paweł Rydzyński, dziennikarz portalu "RynekInfrastruktury.pl".

Najpierw kilka spraw oczywistych. Po pierwsze, postulat poprawy przepustowości śródlądowych dróg wodnych jest w unijnych dokumentach sygnalizowany nie mniej silnie niż konieczność tworzenia innych alternatyw dla transportu drogowego, z koleją na czele. Po drugie, ich rozwój musi być komplementarny wobec rozwoju portów morskich. Dla ich rozwoju nie wystarczy bowiem rozbudowa terminali kontenerowych w Gdańsku czy Gdyni oraz poprawienie przepustowości linii kolejowych w północnej Polsce. Poprawa żeglowności zarówno na Odrze, jak i na Wiśle, powinna stanowić niezwykle istotne ogniwo łańcuchów multimodalnych. O tym, że doskonale zdają sobie z tego sprawę rządy innych krajów, niech świadczy choćby obserwowana obecnie determinacja władz Republiki Czeskiej, by zbudować kanał łączący Dunaj z Odrą i Łabą. Niestety, podobnej determinacji nie widać w postępowaniu polskich władz.

Odra – za mało. Wisła – bardzo ubogo

Program podniesienia parametrów żeglowności na Odrze – mimo iż ostatnio rząd przywrócił ponad 400 mln zł na działania w tym względzie, które kilka miesięcy temu wykreślono z Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu – jest niekompletny i nie pozwoli na to, by żegluga na Odrze konkurowała np. z Renem. Program inwestycyjny na Wiśle na najbliższe lata – o czym media raz za razem alarmują – jest niezwykle ubogi. To jest jeden istotny mankament. Drugi natomiast jest taki, że odpowiedzialność za drogi śródlądowe pozostawiono de facto w gestii Ministerstwa Ochrony Środowiska.

Za eksploatację dróg śródlądowych odpowiada Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, podległy MOŚ. Biorąc jednak pod uwagę, że za planowanie inwestycji odpowiada MIR (i ewentualnie – w ramach środków z RPO – samorządy wojewódzkie), efektem zaczyna być, jak to zwykle w takich sytuacjach, wzajemna spychologia resortów.

Jeśli pół roku temu zdecydowano o „superpołączeniu” resortów transportu oraz rozwoju regionalnego, to dziwić może, iż przy okazji nie „wyjęto” z MOŚ dróg śródlądowych i nie włączono ich do kompetencji „superministerstwa”.

Przenieść drogi śródlądowe do MIR!

Z całym szacunkiem dla resortu środowiska, ale jego zainteresowanie drogami śródlądowymi powinno być ograniczone do zainteresowania ochroną ginących gatunków roślin i zwierząt. Cały segment związany z procesem inwestycyjnym (w tym – z działami związanymi z ochroną przeciwpowodziową) powinien zostać przeniesiony do MIR. Nie oznacza to oczywiście, że proces inwestycyjny automatycznie wówczas przyspieszy. Ale obserwowane poważne problemy z rozwojem dróg śródlądowych pozwalają postawić wniosek, że w procesie scalania odpowiedzialności w rękach Elżbiety Bieńkowskiej nie zachowano konsekwencji. A to skutkuje faktem, iż niezwykle perspektywiczny transport śródlądowy jest traktowany wyjątkowo po macoszemu.

źródło: rynekinfrastruktury.pl
foto: Wojciech Rytter
#1 | Odra dnia 04.04.2014 22:32
Przytaczam komentarz ze strony rynekinfrastruktury.pl
"Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju: 1. Podsekretarz Stanu Dorota Pyć z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach gospodarki morskiej oraz żeglugi śródlądowej. 2. Podsekretarz Stanu Dorota Pyć w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad: •Dyrektorami Urzędów Morskich; •Dyrektorami Urzędów Żeglugi Śródlądowej; •Akademią Morską w Gdyni; •Akademią Morską w Szczecinie; •Instytutem Morskim w Gdańsku; •Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa; •Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni; •Izbą Morską w Szczecinie; •Odwoławczą Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni. 3. Podsekretarz Stanu Dorota Pyć wykonuje zadania Ministra w stosunku do Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich. 4. W sprawach, o których mowa w ust. 1-3, Podsekretarz Stanu Dorota Pyć reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych. 5. Podsekretarz Stanu Dorota Pyć nadzoruje merytorycznie Departament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi (DTM)"
#2 | vasyld dnia 05.04.2014 09:05
No cóż, pani podsekretarz już pokazała co myśli o " śródlądówce ", jak to sama nazywa żeglugę śródlądową, min na posiedzeniu Komisji w sprawie dostępu do portów. Prezydent Raciborza pyta, organizacje społeczne lobbują, samorządy domagają się działań, KE naciska na rozwój tej gałęzi transportu, a co z tym robią polscy rządzący? A nie chce mi się nawet tego komentować... Pomyślałem o ministrach, przypomniał mi się Gawłowski... Idę popracować trochę w ogrodzie.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL