Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Wręczono Laury Wodne 2014Drukuj

Wręczono Laury Wodne 2014Witold Sumisławski, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej z okazji obchodów Światowego Dnia Wody wręczył statuetki „Lauru Wodnego" podczas uroczystego spotkania odbywającego się w Pałacu Staszica w Warszawie. Nagroda Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej „Laur Wodny" przyznawana jest za zaangażowanie, nadawanie nowego impulsu oraz troskę o rozwój gospodarki wodnej w Polsce.

Spotkanie zorganizowane było przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, Komitet Gospodarki Wodnej PAN, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Badawczy oraz Polski Komitet Globalnego Partnerstwa dla Wody a w uroczystości wziął udział Stanisław Gawłowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska.

„Woda staje się coraz bardziej istotnym elementem naszego środowiska, warunkiem rozwoju nie tylko gospodarczego, ale i społecznego Polski oraz świata. Wszyscy doskonale wiemy, że zasoby wodne są ograniczone. Nie możemy ich marnować. Musimy wodę wykorzystywać rozsądnie i szczególnie chronić dla przyszłych pokoleń" - powiedział podczas wręczania statuetek Witold Sumisławski - „Mimo upływu dwudziestu lat od pierwszego Światowego Dnia Wody obchodzonego w roku 1994 pod hasłem ,,Dbałość o nasze zasoby wodne leży w interesie każdego człowieka", przesłanie to nic nie straciło na swojej wadze i jest w dalszym ciągu aktualne".

Wśród wyróżnionych znalazł się także Tadeusz Mrówczyński. Otrzymał laur za (cytuję:) "olbrzymią wiedzę fachową i doświadczenie zawodowe w zakresie budownictwa hydrotechnicznego, ochrony przeciwpowodziowej i... transportu wodnego.(sic!)".

Przytoczmy więc słowa Pana Mrówczyńskiego wypowiedziane na Posiedzeniu Komisji Środowiska w Senacie RP w dniu 15 października 2013 r. i dotyczącego (wg porządku obrad) "Sytuacji żeglugi śródlądowej Polsce oraz warunków i możliwości jej rozwoju", które przeczą tej "wiedzy fachowej":

"Wstępne przymiarki pokazały, że z punktu widzenia potencjalnego podjęcia przewozów kontenerów drogą wodną co najmniej klasy IV (...) wymagane prześwity pod mostami musiałyby wynosi 5,25 m. Tego warunku nie spełniają w sumie pięćdziesiąt trzy czy pięćdziesiąt cztery mosty kolejowe i drogowe. A zatem, żeby uzyskać pełną klasę drogi wodnej o znaczeniu międzynarodowym, czyli co najmniej klasę IV, mosty te wymagałyby przebudowy."

Pan Mrówczyński z pewnością nigdy nie płynął Odrą i jego wiedza o prześwitach mostów opiera się wyłącznie na zafałszowanych (celowo?) wskaźnikach WWŻ (Wysokiej Wody Żeglownej) ustalonych przez administratora dróg wodnych śródlądowych czyli jego pracodawcę.

Jednym z dwóch najniższych mostów na ODW jest most kolejowy w Stanach (nieco niższy jest most w Głogowie). Dla tego mostu ustalono prześwit przy WWŻ na 3,9 m. Wskaźnik WWŻ ustalono natomiast na poziomie 480 cm na wodowskazie w Nowej Soli, przy czym ten wodowskaz określa stan ostrzegawczy wód na 350 cm a alarmowy na 400 cm.

Przyjęty dla oznaczenia pionowego prześwitu mostu w Stanach wskaźnik WWŻ jest o 80 cm wyższy od stanu alarmowego (czyli mamy już wodę przelewająca się przez wały przeciwpowodziowe!). Przy takim stanie wody chyba jedynie Pan Mrówczyński podjąłby się prowadzenia statku lub zestawu pchanego, bo żaden kapitan o zdrowych zmysłach na pewno nie.

Skoro jeden z najniższych mostów przy stanie wody 350 cm na wodowskazie Nowa Sól (czyli ostrzegawczym i to jest już raczej przekroczone maximum dla bezpiecznej żeglugi) ma prześwit 5,2 m (480 cm - 350 cm = 130 cm ergo 3,9 m + 1,3 = 5,2 m) - nie wymaga on (ani żaden inny) przebudowy aby uzyskać podniesienie parametrów Odrzańskiej Drogi Wodnej do klasy IV.

Wystarczy określić WWŻ dla tego odcinka na bezpiecznym poziomie 320 cm na wodowskazie w Nowej Soli aby uzyskać prześwit ok 5,5 m i głębokość tranzytową powyżej 3 - 3,5 m. Obydwa wskaźniki mieszczą się w parametrach IV klasy drogi wodnej. Ilość 53 czy 54 mostów "wymagających przebudowy" jest więc wzięta "z kapelusza" i nie ma nic wspólnego z "wiedzą fachową i doświadczeniem zawodowym".

źródła: kzgw.gov.pl, Senat RP
tabela wodowskazów: IMGW
rys. A. Podgórski na podstawie materiałów i sondowań z dokumentacji Rady Kapitanów
#1 | darpo23 dnia 20.03.2014 18:42
czarno na białym widać cóż to za fachowcy pracują dla pana Prezesa. Pat i Mat mogliby się od nich uczyć.
#2 | kaczor_g dnia 20.03.2014 21:42
Dlatego Panie Andrzeju trzeba w ten łopatologiczny sposób napisać "list" do wszystkich parlamentarzystów dorzecza Odry. Oni się na tym nie znają, przyjmują w odpowiedzi na interpelacje to co przygotują im pracownicy urzędów centralnych. Nie mają powodu im nie wierzyć....
Kolejnym koronnym argumentem są "miliardy" na dostosowanie dla klasy IV.
Tu argumentów dostarczy WWW realizacja - koszty znane, ilość kilometrów drogi wodnej (tfu zabezpieczenia przeciwpowodziowego) też.
Nawet można przybliżyć koszt śluzy - mamy dane niemieckie.

Jak patrzę na inżynieryjną "cepologię" realizowaną na wałach i obiektach to jedyny wniosek jaki mi się nasuwa to, że jesteśmy bardzo bogatym krajem.
Pracując kilka lat w biurze projektowym nigdy w życiu żaden prywatny inwestor nie przyjął najprostszego rozwiązania (dla projektanta) zabicie larsenów i zalanie betonem... Bo to wielokrotnie droższe niż inne rozwiązanie, które wymaga od projektanta pewnej pracy intelektualnej, za którą trzeba zapłacić, a to i tak jest mały ułamek inwestycji , dlatego prywatny woli analizować kilka rozwiązań niż przyjąć szybko najprostsze... Dlatego Sky Tower to 3czy4ta wersja projektu. Oczywiście czas też kosztuje, a jak rozumiem walcząc "z czasem" zmuszeni jesteśmy akceptować droższe rozwiązania.
Tylko czy to jest racjonalne?

Warunek sensownego inwestowania jest jeden. Instytucje np KZGW nie powinny zajmować się organizacją - przygotowaniem inwestycji. Jedyne co powinny zrobić to wyartykułować dane wejściowe inwestycji.

Spróbujmy sformułować taki zwięzły list. Zbliżają się wybory jedne drugie trzecie . Wrocławskich posłów odwiedzę, pewnie znajdą się inni, którzy odwiedzą swoich. Zróbmy debatę, spotkanie na pokładzie tego czy innego statku kandydaci nie ominą tego iwentu.

Te mosty nawet dla mnie wydawały się "nie do przejścia" z punktu widzenia VI klasy, choć faktycznie ich "wysokość" zależy od poziomu odniesienia. Nawet ja skądinąd zainteresowany tematem nie przypuszczałem, że tu jest takie przekłamanie.
#3 | koj dnia 21.03.2014 13:18
Jak mówił do Szwejka niejaki Szymek z Czeskich Budziejowic
- "Nachalne są te q...wy i zuchwałe. Żeby jeszcze taka małpa podobna była do ludzi! Ale suche to jak bocian, niczego na niej nie widać prócz tych kulasów, gęba, jakby ją na męki brali..."
#4 | Marek Odra dnia 22.03.2014 11:36
Podpisuję się pod postem "kaczor_g dnia 20.03.2014 21:42" jako temat do rozważenia. WWW i Zbiornik Racibórz oprócz zarysu kosztów dostarczą również fachowych materiałów środowiskowych - pierwszy raport środowiskowy Zbiornika w Raciborzu (2010 rok) obejmował odcinek od Raciborza do Wrocławia, drugi Raport Środowiskowy (2012) zahacza szczegółowo o Ramową Dyrektywę Wodną z wszystkimi jej obostrzeniami względem środowiska. Są też studia wykonalności na wnioski Unijne dla obu tych przedsięwzięć. Wg mnie należy z nich korzystać, a przynajmniej na nich się wzorować bo są to obecnie materiały najnowsze. W RZGW w Gliwicach gotowa jest pełna dokumentacja Zbiornika w Kotlarni (tylko środków finansowych brak).

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL