Południowy Klaster WodnyDrukuj

Południowy Klaster WodnyDaje się zauważyć, że organizacje pozarządowe i samorządy są o wiele prężniejsze niż struktury państwa w działaniach na rzecz gospodarczego wykorzystania wód - w tym głównie żeglugi śródlądowej i hydroenergetyki. Spora ilość zadziwiająco profesjonalnych zapytań i interpelacji dotyczących gospodarki wodnej, w tym transportu śródlądowego zostało złożonych w ostatnich dwóch latach przez posłów z różnych ugrupowań. O większości z nich informowaliśmy na łamach naszego serwisu internetowego.

Do Sejmu RP wpłynęła właśnie kolejna interpelacja złożona przez Posła RP Andrzeja Sztorca w sprawie propozycji utworzenia Południowego Klastra Wodnego w celu koordynacji przygotowań i realizacji inwestycji budowy drogi wodnej od stopnia wodnego „Niepołomice” na Górnej Wiśle poprzez Kanał Śląski do portu rzecznego na Odrzańskiej Drodze Wodnej w Kędzierzynie-Koźlu oraz do granicy z Czechami, którego liderem będzie Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Niepołomickiej. Skupia ono ludzi naprawdę zaangażowanych i pracujących głównie dla własnej satysfakcji, stąd będących w stałym kontakcie z dużą grupą fachowców z wielu powiązanych dziedzin, w tym oczywiście także urzędników różnych szczebli (w Polsce i w Czechach), którzy po prostu lubią tematykę żeglugową i się na niej znają.

Głos tego typu organizacji pozarządowych zaczyna być znaczący: jedna z nich profesjonalnie przesondowała cała Odrzańską Drogę Wodną i zmierzyła prześwity pod mostami obalając mit o niemożliwości modernizacji tego szlaku do IV, międzynarodowej klasy dróg wodnych. Do głosu doszły też organizacje podkreślające ekologiczny charakter transportu wodnego jako najmniej szkodliwego i będącego doskonałym narzędziem przeciwdziałania kongestii na drogach kołowych, będącej nieuniknioną pochodną wzrostu gospodarczego. Słychać w końcu rzetelne oceny rosnącego zagrożenia katastrofalną powodzią w przypadku dopuszczania do dalszego dziczenia głównych rzek kraju.

Stworzenie platformy porozumienia, skupiającej wszystkie zainteresowane środowiska: od naukowców i planistów przez użytkowników po urzędników rządowych i samorządowych daje szansę lepszego wykorzystania potencjału naszych rzek i dróg wodnych. Obserwujemy także pierwsze nieśmiałe, lecz znaczące działania ze strony administracji rządowej – zlecono przygotowanie podstawowej dokumentacji strategicznej, dochodzą również głosy o pierwszych przymiarkach do nowej struktury zarządzania drogami wodnymi.

Dlatego też Południowy Klaster Wodny jako platforma porozumiewawcza tworzenia struktury i logistyki transportu wodnego oraz gospodarczego wykorzystania wód przy uznaniu ich aspektu ekologicznego ma sens jedynie przy powszechnej akceptacji politycznej jego celów i metod działania - stąd interpelacja domagająca się wyznaczenia jednostki odpowiedzialnej za wynegocjowanie warunków utworzenia Południowego Klastra Wodnego i przygotowanie odpowiedniego „Porozumienia na rzecz rozwoju dróg wodnych Południowej Polski” pomiędzy Klastrem a Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwem Gospodarki.


Pełna treść interpelacji
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL