Odbudowa szlaku wodnego E40 na odcinku Dniepr-WisłaDrukuj

Odbudowa szlaku wodnego E40 na odcinku Dniepr-WisłaW roku 1655 na Sejmie Rzeczypospolitej kanclerz koronny Jerzy Ossoliński przedstawił pomysł stworzenia drogi wodnej łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym. W 1784 roku dzięki wysiłkowi naszych narodów prace nad utworzeniem tego ważnego europejskiego połączenia zostały ukończone.

W obecnym czasie droga wodna E-40 Gdańsk - Warszawa - Brześć - Pińsk - Mozyrz - Kijów - Chersoń posiada status głównej międzynarodowej drogi wodnej zgodnie z europejską Umową o śródlądowych drogach wodnych międzynarodowego znaczenia (AGN) z dnia 19 stycznia 1996 r. Jednakże ze względu na nieżeglowność odcinka Bugu od Brześcia do Warszawy, nie występuje na nim ruch statków. Poruszaliśmy ten temat na naszych łamach - m.in.: http://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=503 E-40 po białorusku

Kwestia wznowienia żeglugi po międzynarodowej drodze niejednokrotnie była podejmowana na poziomie Komitetu Transportu Śródlądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, ministerstw transportu i infrastruktury, regionów przygranicznych, instytucji naukowych Polski, Białorusi, Ukrainy i Niemiec. W rezultacie wspólnych prac ekspertów powstał projekt „Odtworzenie szlaku wodnego E-40 na odcinku Dniepr-Wisła: od strategii do planowania", realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-13. Celem projektu jest wyłonienie optymalnego wariantu przebiegu E-40 poprzez opracowanie studium wykonalności, utworzenie stałej międzynarodowej komisji ds. odtworzenia i funkcjonowania szlaku E-40, a także rozpropagowanie idei rekonstrukcji na krajowym i międzynarodowym poziomie.

Wśród podpisanych ostatnio przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju 117 umów na dofinansowanie projektów polsko-ukraińskich (107,9 mln euro), 29 polsko-białoruskich (58,5 mln euro), 14 projektów trójstronnych (7,7 mln euro) znalazł się właśnie trójstronny projekt pod nazwą „Odbudowa szlaku wodnego E40 na odcinku Dniepr-Wisła: od strategii do planowania”.

Projekt poświęcony będzie powołaniu i pracy stałej międzynarodowej komisji oraz wykonaniu analiz i studium wykonalności w kierunku przywrócenia w przyszłości pełnej żeglowności szlaku. Międzynarodowa droga wodna E40 postrzegana jest zarówno przez autorów projektu jak i władze trzech państw jako szansa na odciążenie ruchu kołowego, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz rozwój transgranicznej turystyki rzecznej. Dofinansowanie ma wynosić 821,2 tys. euro.

W związku z tym w dniach 27 – 28 marca 2014 r. odbędzie się w Brześciu (Białoruś) Międzynarodowa Konferencja Inauguracyjna i I sesja Komisji ds. Szlaku Wodnego E-40 na odcinku Dniepr- Prypeć- Dniepro-Bużański Kanał Wodny – Muchawiec – Bug – Wisła. Na konferencję zaproszeni są przedstawiciele organizacji międzynarodowych, placówek dyplomatycznych, ministerstw transportu, rozwoju i infrastruktury, środowiska, zarządów gospodarki wodnej, regionalnych i lokalnych władz, euroregionów, instytutów naukowych, organizacji pozarządowych z Niemiec. Polski, Białorusi i Ukrainy.

W pierwszym dniu konferencji odbędą się wykłady wysokich rangą przedstawicieli organizacji międzynarodowych, ministerstw i władz regionalnych o znaczeniu transportowego połączenia wodnego. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczenia obiektów infrastrukturalnych Dniepro-Bużańskiego Kanału Wodnego i niedawno rekonstruowanych urządzeń hydrotechnicznych szlaku E-40.

Drugi dzień konferencji poświęcony będzie formowaniu Grup Roboczych Komisji ds. Szlaku Wodnego E-40 Dniepr-Wisła, a także omówieniu zadania dla Wykonawcy, który zajmie się opracowaniem studium wykonalności połączenia E-40.

Program Współpracy Transgranicznej Polska - Białoruś - Ukraina 2007-2013 stanowi inicjatywę Komisji Europejskiej. Wspiera transgraniczne procesy rozwojowe na obszarze pogranicza polsko - białorusko - ukraińskiego. Cel ten jest realizowany poprzez dofinansowywanie projektów przynoszących korzyści regionom przygranicznym. Każdy projekt musi obejmować partnerstwo transgraniczne, tzn. powinien być złożony wspólnie przez co najmniej dwóch partnerów - jednego z Polski i drugiego z Białorusi lub z Ukrainy. Budżet Programu ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa wynosi 186,2 mln euro. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju RP pełni funkcję Wspólnej Instytucji Zarządzającej Programu.

źródło: Link
#1 | 38 dnia 20.03.2014 19:21
Czy NASZE Stowarzyszenia - Rada Kapitanów i Niepołomice - też otrzymały zaproszenie na konferencję do Brześcia...??

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 50% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 50% [1 głos]

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL