Korytarz Odra-Łaba-Dunaj - konferencja w RaciborzuDrukuj

Korytarz Odra-Łaba-Dunaj - konferencja w RaciborzuW raciborskim magistracie zorganizowano konferencję poświęconą budowie drogi wodnej na Odrze. Jej gospodarzem był poseł SLD Piotr Chmielowski. Z samorządowców pojawili się wójt Lubomi Czesław Burek i burmistrz Kuźni Raciborskiej Rita Serafin oraz trzech radnych miejskich. Na konferencji w Raciborzu wystąpił m.in. zagorzały zwolennik budowy kanału Stanisław Staniszewski, od lat 70-tych XX wieku zabiegający o jego powstanie.

- Już za tamtych czasów wszystkie kraje RWPG były "za" tym projektem, z akceptacją Związku Radzieckiego. Teraz też wszyscy zainteresowani chcą budowy kanału tylko Polska nie umie opowiedzieć się na "tak" lub "nie". Należy wymóc zajęcie stanowiska na polskim rządzie - apelował Staniszewski.

Chmielowski podkreślał, że kanał Odra-Dunaj to "stałe miejsca pracy, unijne" dla młodych ludzi, którzy dziś wsiadają do autobusów do Londynu czy Kolonii i nigdy nie wracają do kraju. Radę Kapitanów reprezentował kpt. ż.ś. Włodzimierz Kapeluszny a samorządy nadodrzańskie m.in. pełnomocnicy d/s Odry: Prezydenta Kędzierzyna-Koźla - Gabriela Tomik oraz Marszałka Dolnoślaskiego - Joanna Przybyszewska.

Relacja video w lokalnej telewizji:














źródło: naszraciborz.pl
#1 | pomorzanin dnia 12.03.2014 14:35
12 marca 2014, 13:27
Nie będzie kanału Dunaj-Odra-Łaba. Poszło o pieniądze
Nie powstanie kanał Dunaj-Odra-Łaba, gdyż z inwestycji, z przyczyn finansowych, ostatecznie wycofali się Czesi - podał w środę dziennik Hospodarske Noviny.
Decyzję o całkowitym zarzuceniu projektu podjął czeski minister transportu Antonin Pracharz, który zapowiedział wstrzymanie konkursu na opracowanie studium wykonalności budowy. Kanał miał połączyć trzy wielkie środkowoeuropejskie rzeki: Dunaj, Odrę i Łabę.
Konkurs został ogłoszony pod koniec zeszłego roku przez ówczesnego ministra transportu Zdenka Żaka. Jego następca potwierdził w rozmowie z gazetą, że najpóźniej do czerwca inwestycja zostanie całkowicie wstrzymana. Jej koszt oszacowano na 25 milionów koron.
Długa historia
Idea budowy kanału Dunaj-Odra-Łaba sięga rządów króla Karola IV czyli XIV wieku. O krok od realizacji inwestycja była jednak dopiero na początku ubiegłego stulecia. Ówczesne prawo rzeczne przewidywało budowę kanału i zakładało jej początek na 1904 rok i miała ona trwać 20 lat.
Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami kanał miał być gotowy w 2039 roku.
Wielkim zwolennikiem kanału Dunaj-Odra-Łaba jest przede wszystkim prezydent Czech Milosz Zeman. W rozmowie z Polskim Radiem mówił, że kanał bardzo pomógłby czeskiej gospodarce. W czasie wizyty w Parlamencie Europejskim lobbował za jego powstaniem. Otworzył też poświęconą mu wystawę i starał się, aby projekt został umieszczony na liście inwestycji finansowanych z unijnych funduszy.
Z szacunków wynika, że łączny koszt kanału to ponad 300 miliardów koron (ok.11 mld euro). Jednak Komisja Europejska już dawno dała do zrozumienia, że nie ma zamiaru dokładać się do inwestycji.
Linia podziału
W Czechach głównymi przeciwnikami budowy kanału są ekolodzy. Komisja Akademii Nauk ds. środowiska naturalnego opublikowała pod koniec lutego oświadczenie, że inwestycja ta nie ma obecnie ekonomicznego, społecznego, ani ekologicznego uzasadnienia.
Decyzję o zarzuceniu projektu minister Pracharz tłumaczy tym, że jest to projekt międzynarodowy, tymczasem nie podpisano umowy z żadnym z krajów, przez który kanał miałby przebiegać. Jednocześnie - w jego ocenie - ważniejsze są mniejsze, rozpoczęte projekty, jak na przykład przywrócenie pełnej żeglowności Łaby.
Autor: mn/klim/ / Źródło: PAP
#2 | Black Hawk dnia 12.03.2014 14:46
A nie mówiłem? to na dziś b yły tylko mżonki. - Nie powstanie kanał Dunaj-Odra-Łaba, gdyż z inwestycji, z przyczyn finansowych, ostatecznie wycofali się Czesi - podał w środę dziennik Hospodarske Noviny.

Decyzję o całkowitym zarzuceniu projektu podjął czeski minister transportu Antonin Pracharz, który zapowiedział wstrzymanie konkursu na opracowanie studium wykonalności budowy. Kanał miał połączyć trzy wielkie środkowoeuropejskie rzeki: Dunaj, Odrę i Łabę.

Konkurs został ogłoszony pod koniec zeszłego roku przez ówczesnego ministra transportu Zdenka Żaka. Jego następca potwierdził w rozmowie z gazetą, że najpóźniej do czerwca inwestycja zostanie całkowicie wstrzymana. Jej koszt oszacowano na 25 milionów koron.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL