Żeglowna Odra zapewni Czechom dostęp do BałtykuDrukuj

Żeglowna Odra zapewni Czechom dostęp do BałtykuW Strasburgu 26 lutego odbyło się uroczyste otwarcie wystawy zatytułowanej: "Przyszłość dróg wodnych śródlądowych w UE - TEN- T i korytarz wodny Dunaj-Odra-Łaba". Wystawa była również okazją do zorganizowania nieformalnej debaty w jej temacie. W dyskusji o przyszłości żeglugi śródlądowej w Europie uczestniczyli Polacy, Czesi, Słowacy i przedstawiciele Parlamentu Europejskiego. Debacie i wystawie patronował prezydent Czech Milos Zeman. Gospodarzem spotkań był czeski europarlamentarzysta Vojtěch Mynář‎.

Strona polska była reprezentowana zarówno przez północną, jak i południową część korytarza transportowego, którego kręgosłupem jest Odra. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Rady Interesantów Portu Szczecin oraz liczna delegacja Śląska.

Uczestnicy debaty podpisali Memorandum zawierające opis aktualnego stanu śródlądowych dróg wodnych w Europie Środkowej, sposób naprawy zaniedbań, bieżącą grupę wsparcia (począwszy od prezydentów Zemana i Komorowskiego poprzez polskich wojewodów, czeskie Stowarzyszenie Okręgów i całą rzeszę samorządowców i przedsiębiorców polskich, czeskich i słowackich), a także wypracowane podczas debaty propozycje najbliższych kroków, jakie uczestnicy debaty powinni poczynić.

– W przeszłości port Szczecin i Świnoujście przez wiele lat pełnił oprócz portu morskiego, funkcję portu barkowego dla transportu żeglugi śródlądowej łączącej Morze Bałtyckie z zapleczem lądowym południowej i południowo-zachodniej Polski oraz zachodniej Europy, poprzez połączenie z środkowoeuropejskim systemem dróg śródlądowych dzięki kanałowi Odra-Havela – przypomina Aneta Szreder-Piernicka, zastępca dyrektora ds. handlowych i marketingu ZMPSiŚ.

Dodaje, że najlepsze lata w obsłudze barkowej portu, tj. lata 1970-1990, to czasy kiedy w okresie letnim cała Odra była częściowo dostępna dla ruchu barkowego od kanału Gliwickiego do Świnoujścia. – W tych latach Odrą transportowano barkami od 8 do 10 mln ton ładunków masowych i gabarytów. W rekordowym roku 1982 transport barkowy osiągnął nawet 18,4 procent udziału w transporcie zaplecza portu Szczecin-Świnoujście – wyjaśnia Szreder-Piernicka.

Dopiero na początku lat 90-siątych, na skutek wysychania środkowego odcinka Odry swobodnie płynącej, przy braku środków na utrzymanie i odtworzenie urządzeń infrastruktury transportowej rzeki, następował zanik żeglugi w środkowym biegu Odry.

– Biorąc pod uwagę znaczenie Odry jako kolejnej gałęzi transportu odwozowo-dowozowego do portu Szczecin-Świnoujście, koniecznym jest, aby Odra uzyskała w jak najkrótszym czasie IV klasę żeglowności. Tylko wtedy możliwym będzie zmaksymalizowanie wykorzystania najbardziej przyjaznego dla środowiska naturalnego środka transportu, łączącego port z jego zapleczem daleko w głębi lądu – zaznacz przedstawicielka ZMPSiŚ.

Przy zapewnieniu powyższego, budowa Kanału Dunaj-Odra-Łaba zapewne przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności zespołu portowego dla ładunków podatnych na żeglugę śródlądową oraz zapewni lepszą ofertę dla dalszego zaplecza jakim są nie tylko Czechy.

– Żeglowna Odra, wraz z istniejącym kanałem Odra-Havela, Kanałem Gliwickim, Kanałem Odra-Szprewa, planowanym kanałem Dunaj-Odra-Łaba, może ustanowić poprzez porty śródlądowe oraz morsko-rzeczny port Szczecin-Świnoujście wielce efektywną i rozległą sieć śródlądowych dróg wodnych, łączących Morze Bałtyckie z zachodnią, środkową, południową i południowo- zachodnią Europą. Republika Czeska zyska tym samym dostęp do Morza Bałtyckiego i może przywrócić tradycje z przed wielu lat posiadania własnych terminali portowych w porcie Szczecin – mówi Aneta Szreder-Piernicka.

rynekinfrastruktury.pl
foto: Andrzej Podgórski
#1 | Black Hawk dnia 12.03.2014 15:20
Już nie zapewni, ponieważ po ptokach!!! A nie mówiłem? to na dziś b yły tylko mżonki. - Nie powstanie kanał Dunaj-Odra-Łaba, gdyż z inwestycji, z przyczyn finansowych, ostatecznie wycofali się Czesi - podał w środę dziennik Hospodarske Noviny.

Decyzję o całkowitym zarzuceniu projektu podjął czeski minister transportu Antonin Pracharz, który zapowiedział wstrzymanie konkursu na opracowanie studium wykonalności budowy. Kanał miał połączyć trzy wielkie środkowoeuropejskie rzeki: Dunaj, Odrę i Łabę.

Konkurs został ogłoszony pod koniec zeszłego roku przez ówczesnego ministra transportu Zdenka Żaka. Jego następca potwierdził w rozmowie z gazetą, że najpóźniej do czerwca inwestycja zostanie całkowicie wstrzymana. Jej koszt oszacowano na 25 milionów koron.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL