ONZ-towski ekspert pyta o tzw. modernizację śluz odrzańskichDrukuj

ONZ-towski ekspert pyta o tzw. modernizację śluz odrzańskichRemont śluzy Różanka za sprawą Janusza Fąfary możemy śledzić na bieżąco na naszych łamach. Fotograficzną dokumentację realizacji prac dostrzegł na naszej stronie także Jaroslav Kubec, ONZ-towski ekspert od śródlądowych dróg wodnych i zwracając się do polskich instytucji zajmujących się administrowaniem dróg wodnych z niepokojem pyta o tę "modernizację". Oto przetłumaczona przeze mnie treść listu Pana Kubeca:

"W internecie natknąłem się na dokumentację fotograficzną modernizacji Śluzy Różanka. Ze zdjęć wynika, że ingerencja w konstrukcję ścian komory jest rzeczywiście niezwykle istotna. Zastanawiam się jednak, czy po tych pracach pozostaną dotychczasowe parametry komory (szerokość wrót 9,60 m) czy też cała komora wraz z głowicami zostanie poszerzona do szerokości 12 m x 190 m (czyli do wymogów klasy Vb tak jak np. śluza Malczyce). Nie jest też dla mnie jasne, czy po modernizacji zwiększony zostanie prześwit nad górną głowicą śluzy (pod mostem Osobowickim). Z tym wszystkim związane jest moje ogólne pytanie: czy modernizacja dużych komór śluz na Odrze ma polegać na zachowaniu ich parametrów (tj. szerokości 9,60 i długości poniżej 190 m), czy też ich parametry zostaną dostosowane do europejskich standardów (kl. Vb)? Będę wdzięczny za informacje na ten temat, bo te wynikające z Programu Odra 2006 są bardzo ogólnikowe i nie wynika z nich jasno, czy ta modernizacja to tylko przywrócenie historycznych parametrów, które dobre były 100 lat temu ale nie dziś. Wiąże się to z opinią czy projektowany korytarz Odra - Dunaj, o którym znów w Republice Czeskiej i Europarlamencie dyskutujemy ma jakikolwiek sens.

Jaroslav Kubec"


Nic dodać - nic ująć. Od dawna nasze środowisko uważa, że "modernizacja" śluz odrzańskich polega na "drapaniu mchu" i ani o włos nie zmienia parametrów komór przynajmniej o klasę wyżej. Jest to niezgodne z obowiązującym prawem mówiącym, że każda modernizacja budowli hydrotechnicznych (śluz, mostów) musi uwzględniać uzyskanie parametrów co najmniej maksymalnych klasy bezpośrednio wyższej.
#1 | koj dnia 20.02.2014 10:49
Smile
#2 | zwierusinski dnia 20.02.2014 13:17
Prawo swoje a KZGW swoje nic dodać nic ująć.Wychodzi na to że śluza jest remontowana nie zgodnie z obowiązującymi przepisami.Poszerzenie komory o 2.40m powoduje takie wielkie koszty nie do przeskoczenia.Krótkowzroczność brak fachowości przemiał pieniędzy,podwójna nie potrzebna robota.Za tak zaplanowaną inwestycję KZGW już morze szykować się do przyjmowania gratulacji i zasłużonych profitów.
#3 | szafir dnia 20.02.2014 19:19
Panowie skoro remont ma zakończyć się z końcem kwietnia to nie trzeba być ekspertem aby na podstawie zdjęć zamieszczanych przez p. Janusza stwierdzic że remont nie dotyczy głów.... Popełniono setki artykułów na temat Projektu Modernizacji WWW - to Projekt przeciwpowodziowych współfinansowany z priorytety III!!! Nie mylić z Priorytetem VII POiIŚ Transport. Obok mamy idealne miejsce do wybudowania nowej śluzy na dowolna klasę jak np Malczyce. Porażające jest ciągle narzekanie. Oj dawno powodzi nie było i oby nie było.
#4 | Odra dnia 20.02.2014 20:56
Szafir, próbujesz mówić o Odrze osobno jako o rzece i osobno jako o drodze wodnej ? -Powodzie sobie a żegluga sobie?? Tak się nie da. To własnie błąd naszej administracji wodnej (RZGW Wrocław). Powódź nie dyskwalifikuje działań rozwojowych a wręcz przeciwnie nakazuje szukać szerszych rozwiązań niż odtworzenie nazwane sprytnie modernizacją. Przykładowo, co nam daje włączenie do użytku świeżo "zmodernizowanej " śluzy do klasy III ? Ano kapitan statku staje przed śluzą jednostką o większych gabarytach nisz wrota śluzy i otrzymuje sygnał, że teraz "po modernizacji" mechanizmy otwierania wrót są NOWOCZESNE(sic!) Armator nie pyta - jak te wrota się otwierają? Pyta -jakim taborem może wpłynąć do komory śluzy po skończonej modernizacji czyt. poprawie klasy urządzenia hydrotechnicznego(zgodnie z przepisami). A u nas -po staremu.Ale za to feta trwa!!! Wróciliśmy do stanu sprzed 100 lat! Gratulacje dla inwestora!! Czy sądzi Pan, Panie Szafir ze następne pokolenie przebuduje kolejny raz Odrzańską Drogę Wodną do standardów wymaganych w sieci dróg europejskich?
#5 | szafir dnia 20.02.2014 21:10
Bliźniacza śluza podobnie w Brzegu Dolnym !!! Nie męczcie staruszki.
#6 | Odra dnia 20.02.2014 21:18
Widzę, że już Pan wie co zrobić z 400 milionami PLN którymi pogardziło RZGW Wrocław-nieprzygotowane do inwestowania i poprawy klasy drogi wodnej na Odrze Środkowej. Pana wypowiedzi jeszcze raz przekonują mnie w moim stanowisku, które chętnie przedstawię w odpowiedzi ekspertowi ONZ. Otóż, brakuje ciągle jednego PROGRAMU dla SYSTEMU rzeki Odry uwzględniającego różne sposoby i narzędzia finansowania czyli mówiąc prosto: jeden zdefiniowany zakres rzeczowy działań systemowych w tabelce a obok wskazanie źródeł i programów finansowych i wynikający z tego harmonogram.
#7 | szafir dnia 20.02.2014 21:30
Myślę że zamiast niezdrowego nakręcania emocji środowisko wodziarzy powinno aktywniej włączyć sie w kolejna perspektywę finansowania. Czy pogardziło ? Nie jest to takie proste. RZGW padło, podobnie jak inne rządowe agencje, ofiara czystek tzw. korytowych.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL