Archipelag KozanówDrukuj

Archipelag KozanówWzdłuż lewego brzegu Odry począwszy jakieś 300 metrów poniżej mostu Milenijnego aż po okolice dawnej stoczni Wollheima (nie wiem dlaczego wszyscy z maniackim uporem nazywają ten obiekt "portem Kozanów" choć nigdy nim nie był. Użytkował co prawda fragment skarpy nabrzeżnej przez pewien czas Hydrokrusz, ale ze względu na uciążliwe warunki zrezygnował) niczym po wielkim katakliźmie powoli wyłaniają się w miejscu lądu nowe akweny, wyrastają z ziemi nowe wyspy i mierzeje. Patrząc od strony Kozanowa ma się wrażenie, że właściwe koryto Odry jakby odsunęło się od starego lądu pozostawiając za sobą liczne przeszkody wodne.

Cały ten mistyczny krajobraz to dzieło twórcy Projektu Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego w zakresie ochrony przed powodzią obiektów zarządzanych przez RZGW we Wrocławiu. W licznych publikacjach i oświadczeniach prasowych inwestora jak do tej pory nie spotkałem się z żadną informacją o tej części inwestycji i jaki ona ma związek z zabezpieczeniem przed powodzą mieszkańców pobliskiego Kozanowa.



Zakres prac przy tworzeniu tych tajemniczych oczek wodnych, zatoczek i mierzei odgradzającej od nurtu Odry jest ogromny z czym mam możliwość z racji bycia mieszkańcem tego osiedla naocznie śledzić przebieg zmagań ludzi i sprzętu z kapryśną przyrodą. Jedno jest pewne: inwestor za ogromne pieniądze zafundował mieszkańcom Kozanowa kolejną wylęgarnię komarów jakby mało było dotychczasowych.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
#1 | szafir dnia 09.01.2014 20:55
Panie Januszu ostatnie artykuły przypominają niestety rewelacje ,,gazet,, za złotówkę.... Może warto zapytać inwestora w jakim celu buduje żabie oczka mieszkańcom Kozanowa. Pamiętamy jak ten teren wyglądał do niedawna. Proponuje sie zastanowic czy aby pływając Odra nie będzie to obrazek zgoła przyjemniejszy dla oka. Pozdrawiam.
#2 | Janusz Fafara dnia 09.01.2014 21:40
Z dwojga złego wydaje mi się że lepiej oglądać z pozycji brzegowej przepływające Odrą statki niż oglądając z pokładu rzadko niestety w tej chwili przepływających statków to co Pan określił "żabie oczka" . Osobiście mnie i nie tylko mnie wkurza fakt że z jednej strony ogranicza się finansowanie najbardziej bulwersującej budowli hydrotechnicznej jaką jest stopień wodny Malczyce a z kolei z drugiej strony lekką ręką funduje się mierne efekty wizualne i to za grubą kasę. Ja rozumiem że w momencie znużenia przesytem inwestycji odrzańskich można sobie zafundować takie fanaberie, ale nie z pieniędzy przeznaczonych na ochronę przeciwpowodziową masta Wrocławia. Będąc mieszkańcem Kozanowa jeszcze nie zapomniałem roku 1997, a prasę za złotówkę też od czasu do czasu poczytuję sobie - ot tak, dla relaksu .
Pozdrawiam.
#3 | szafir dnia 09.01.2014 21:51
Zapisaliśmy sie do Spółdzielni pt. UE. Dają i wymagają... RDW, zrównoważony rozwoj i różne takie podobne wymogi powodują ze ,,Policja Środowiskowa,, czyli RDOŚ, GDOŚ, itp. warunkuje realizację inwestycji właśnie takimi i podobnymi wynalazkami. Swoboda inwestycyjna sie skończyła, a tak naprawdę nie potrafiliśmy przez minione dziesięciolecia skutecznie zmodernizować ODW
#4 | Marek Odra dnia 10.01.2014 00:05
Panie Januszu proszę o troszkę dociekliwości
- mapa RZGW we Wrocławiu http://wroclaw.rzgw.gov.pl/map.html zadanie nr 6.
- strona internetowa RZGW we Wrocławiu http://wroclaw.rzgw.gov.pl/pl/article...inwestycji Zadanie 6. Przebudowa koryta Odry na odcinku od mostów kolejowych Poznańskich do ujścia Widawy
Obszar realizacji zadania znajduje się w północno-zachodniej części miasta Wrocławia, gdzie obejmuje koryto Odry oraz tereny nadbrzeżne na odcinku od km 255+940 (tj. ok. 100 m poniżej mostów kolejowych Poznańskich we Wrocławiu) do ok. km 266+800 (tj. do ujścia rzeki Widawy). Pod względem administracyjnym planowane zadanie położone jest na terenie gminy Wrocław w obrębach: Osobowice i Rędzin (brzeg prawy) oraz Popowice, Kozanów, Pilczyce, Maślice i Pracze Odrzańskie (brzeg lewy).
Zakres zadania obejmuje:
Udrożnienie koryta Odry na odcinku od mostów Poznańskich do jazu Rędzin,
Udrożnienie koryta Odry na odcinku od jazu Rędzin do ujścia Widawy.
poszerzenie koryta do 100m w dnie, remont uszkodzonych ubezpieczeń brzegów oraz formowanie nowych skarp ponadto pogłębione zostaną wejścia do portów Popowice oraz Kozanów.
- Super szczegóły na temat tego zadania:
http://wroclaw.rzgw.gov.pl/files_mce/...sja_pl.pdf na stronie w pdf 32, dokumentu 2-3 i 2-4
#5 | Marek Odra dnia 10.01.2014 00:10
Ostatni dokument jest to Plan Zarządzania Środowiskiem zawiera on dużo informacji na temat WWW zwłaszcza środowiskowych ale zawiera też część techniczną i streszczenie nietechniczne. Niestety autor dokumentu konsultant wsparcia technicznego w RZGW zaszyfrował go uniemożliwiając jego kopiowanie i wynoszenie na inne fora.
#6 | Janusz Fafara dnia 10.01.2014 00:27
Dzięki za udostępnienie Planu Zarządzania Środowiskiem. Po pobieżnym ( ze względu na porę ) zapoznaniu się z tak bogatym materiałem w końcu poznałem całą prawdę . Szkoda tylko że tak późno co i tak nie zmienia mojego poglądu na sens tworzenia dodatkowych atracji wodnych w pobliżu siedlisk ludzkich. Ja rozumiem, poniżej Rędzina - zgoda ale 500 metrów od blokowiska ?
#7 | Apis dnia 10.01.2014 06:46
Żabie oczka i stanowiska lęgowe są też wzdłuż Renu. Z tą "niewielką" różnicą, że zrobiono je w starorzeczach, nie przy ludzkich osiedlach no i dbając przede wszystkim o doskonałe warunki nawigacyjne (tak rozumie się w normalnym świecie "udrożnienie" - od słowa "droga" - w tym przypadku wodna).

www.zegluga-rzeczna.pl/images/forum/eko/01.jpg

www.zegluga-rzeczna.pl/images/forum/eko/02.jpg
#8 | Trawers dnia 10.01.2014 07:02
A ja jestem ciekaw, czy te nowo tworzone akweny zostaną uznane (jak Osobowice) za wodę stojącą i sprzedane Topaczowi. Topacz ma już na własność wrocławską ulicę Ks. Witolda - (sprzedana za 60 mln - ewenement na skalę europejską), mógł zbudować marinę tuż nad jazem elektrowni (ciekaw jestem na ile jest ubezpieczona - opadnięcie segmentu jazu zdarza się), dostanie zapewne we władanie Osobowice I no i czas teraz na spory kawał Odry.
#9 | Kongregacja dnia 11.01.2014 20:49
Patrząc na Ren z lotu ,,ptaka'' aż się prosi żeby rzeki były żeglowne .

Toż to sama ekologia ,ekonomia, sport ,rekreacja, transport, zabezpieczenie p.powodziowe,zdjęcie ruchu TIR-ów z dróg ( tutaj się obawiam ,że o to biega całe larum o rzeki,).....

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL