Powrót do przeszłościDrukuj

Powrót do przeszłościOT Logistics, kierowany przez Piotra Chajderowskiego, chętnie wróci do korzeni czyli żeglugi śródlądowej. Skąd ten niespodziewany zwrot firmy, która nawet człon "Odra" uznawała za szkodzący jej interesom i wiarygodności (czytaj: Z Odrą w nazwie nie budzimy zaufania)?

Zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na inwestycje skierowane na poprawę infrastruktury dróg wodnych zostanie przeznaczone 4,2 mld zł. OT Logistics nie przepuści okazji aby z tego tortu wykroić dla siebie spory kawałek...

Do 5 lutego potrwają konsultacje społeczne dokumentów implementacyjnych do strategii rozwoju transportu do 2020 r. (z rozszerzeniem do 2030 r.). Ciekawostką jest zamieszczenie w nich listy planowanych inwestycji w infrastrukturę związaną z żeglugą śródlądową. Projekty, dzięki którym więcej towarów będzie można transportować rzekami, pochłoną aż 4,2 mld zi. Pierwszych przetargów na realizację inwestycji można się spodziewać jeszcze w tym roku.

Wiele zadań będzie wykonanych na Odrze, by przywrócić jej żeglowność. Resort infrastruktury i rozwoju zapowiada jednak także połączenia z Wisłą i innymi rzekami, dzięki czemu polskie wody śródlądowe staną się ważnym żeglugowym szlakiem europejskim, łączącym m.in. Holandię z Rosją.

„Poprawa stanu infrastruktury dróg wodnych śródlądowych stworzy nie tylko możliwość wzrostu przewozów w relacjach krajowych, ale również szansę wzrostu przewozu ładunków w komunikagi międzynarodowej (...). Umożliwi również efektywne wykorzystanie połączenia dróg wodnych Polski z zachodnioeuropejskim systemem" - czytamy w dokumencie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Resort zakłada, że dzięki modernizacji szlaków wodnych część ładunków transportowanych drogami przeniesie się na rzeki. Urzędnicy liczą, że żegluga śródlądowa stanie się w Polsce ogniwem transportu intermodalnego - zwłaszcza przewozu materiałów budowlanych, paliw, chemikaliów czy płodów rolnych. Urzędnicy podkreślają też, że modernizacja infrastruktury rzecznej wpisuje się w unijną strategię związaną z ochroną środowiska.

„Transport śródlądowy uznawany jest za gałąź o niewykorzystanym potencjale, zaś zgodnie z założeniami polityki transportowej UE żegluga śródlądowa ma przyczyniać się do zrównoważenia systemu transportowego i realizacji celu, jakim jest przejście na mniej energochłonne, czystsze i bezpieczniejsze formy transportu" - czytamy w dokumencie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

O inwestycje w żeglugę śródlądową od lat apeluje Piotr Chąjderowski, prezes OT Logistics. Giełdowa spółka to dawna Odra-Trans. Z powodu braku żeglowności Odry musiała zmienić zarówno nazwę, jak i profil działalności. Obecnie w Polsce skupia się na transporcie lądowym oraz działalności portowej. Biznes żeglugowy prowadzi jedynie w okolicach Wrocławia, przeprawiając się do Niemiec, gdzie jest istotnym graczem w żegludze śródlądowej.

Piotr Chąjderowski zapowiada, że chętnie wróci na polskie szlaki wodne, jeśli zostaną udrożnione. OT Logistics zyskać może też podczas realizacji modernizacyjnych inwestycji, bo ma doświadczenie w realizacji projektów hydrotechnicznych. Ręce zacierają również przedsiębiorcy budowlani.

- Infrastruktura rzeczna to rynek interesujący dla Sinohydro. Spółka jest zainteresowana uczestnictwem w dotyczących jej przetargach - podkreśla Jacek Fabijańczuk, prezes kancelarii Bilans, która w Polsce reprezentuje chiński koncern.

Poprawa żeglowności i usprawnienie szlaków transportowych to nie jedyny powód planowanej realizacji inwestycji w infrastrukturę śródlądową. Dzięki nim poprawi się też bezpieczeństwo powodziowe. Na liście są m.in. prace na Odrze związane z zimowym lodołamaniem oraz modernizacja budowli hydrotechnicznych na Wiśle oraz na kanałach rzecznych. Rzekami popłynie więcej towarów, a powodzie będą mniej groźne.
źródło: Puls Biznesu
    
652
<
#1 | darpo23 dnia 08.01.2014 20:08
sezon wyborczy można uznać za rozpoczęty. Produkcja kiełbasy wyborczej ruszyła pełną parą.
316
<
#2 | Kongregacja dnia 08.01.2014 22:05
OT teraz? ,a co do tej pory zrobili żeby żegluga istniała? chinczycy też się znaleźli ? Widocznie jest kasa żeby coś wyrwać i nic nie zrobi.
Kiełbasa zaczynają się obiecanki,gdzie jakieś wyraźne działania w tym kierunku????
1090
<
#3 | Wojciech Rytter dnia 09.01.2014 05:36
Jak jest okazja,to każdy biegiem do koryta.Aby się nażreć.A czy Odra budzi zaufanie,czy nie,to nie ważne.Ważna jest KASA.Zawsze tak było...
834
<
#4 | Przemyslaw Daca dnia 09.01.2014 10:14
Szanowni Państwo,
pozwólcie, że przekażę kilka słów wyjaśnień.
Lista projektów śródlądowych, która znalazła się w Dokumencie Implementacyjnym do SRT jest listą zgłoszoną na wniosek MIR przez beneficjentów (RZGW) za pośrednictwem KZGW. Nie należy liczyć, że wszystkie planowane inwestycje dostaną dofinansowanie z funduszy UE. W zależności od ilości środków przeznaczonych na infrastrukturę dróg wodnych prawdopodobnie część projektów z końca listy zostanie przesuniętych na listę rezerwowa. Decyzja w tej sprawie nie została jeszcze podjęta.
Dodatkowo pamiętajmy, że wszystkie potencjalne inwestycje muszą mieć solidnie przygotowaną dokumentację, w rym ocenę środowiskową, zabezpieczone środki na wkład własny nie mówiąc o decyzji wynikającej z tzw. Masterplanów.
Z tego względu to dopiero początek drogi, jednakże dający powody do optymizmu.

Przemysław Daca
181
<
#5 | Odrzak dnia 09.01.2014 15:46
Brawo, brawo Panie Prezesie!
Puszczamy ten sam film ale od tylu. Bedzie dobrze, OTL wroci do dawnej nazwy Odratrans. Statki, a raczej ich ilosc wroci na Odre bo osobiscie Pan Prezes wyciagnie je z pieca hutniczego. Porty, przystanie, zimowiska beda pracowaly dla transportu wodnego. Szkola bedzie szkolila kadry. Administracja wodna bedzie wszedzie tam gdzie tylko bedzie sie dzialo cos zlego. Na Odre wroci zegluga calodobowa, a wplywy do kasy panstwa beda liczone w miliardach zlotych... A co na to Berlin ...? Przeciez Oni sie zaplacza za Panem Prezesem ! Moze warto zadac pytanie: Skad ten cynizm ? Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?


Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL