Dolnośląskie: Dążenie do wpisania CETC-ROUTE65 do sieci TEN-T jest jak najbardziej zasadneDrukuj

Dolnośląskie: Dążenie do wpisania CETC-ROUTE65 do sieci TEN-T jest jak najbardziej zasadnePrzed kilkoma tygodniami powołana została inicjatywa pn. Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy – Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej. Pisaliśmy o tym na naszych łamach: news.php?readmore=1747. Twórcami ŚKT-EUWT są samorządy współuczestniczące wcześniej w korytarzu towarowym CETC-ROUTE65, który łączy szwedzki region Skania z regionem Żupania Primorsko-Gorska w Chorwacji. Rozszerzenie współpracy poprzez utworzenie ŚKT-EUWT poszerza możliwości w porównaniu z inicjatywą CETC-ROUTE65, m.in. zwiększa szansę na pozyskiwanie środków unijnych (zgodnie z wymogami UE, do założenia EUWT niezbędna jest inicjatywa podmiotów z co najmniej 3 krajów członkowskich UE). Dokumenty w sprawie utworzenia ŚKT-EUWT zostały na początku grudnia w Szczecinie. Docelowo, partnerzy projektu będą dążyć do włączenia go do sieci TEN-T.

– Jest zasadne podejmowanie działań mających na celu rozbudowę sieci TEN-T, poprzez włączenie do niej wszystkich elementów korytarza CETC-ROUTE65, gdyż poprawi to w sposób istotny dostępność transportową naszego regionu – uważa Maciej Zathey, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Kolej drogi, wodne szlaki śródlądowe…

– Korytarz CETC składa się z multimodalnych szlaków transportowych: kolejowych, drogowych i wodnych śródlądowych, mających zapewnić szybki i bezkolizyjny przewóz osób i towarów. Na obszarze Polski w warkoczu powiązań transportowych tworzących CETC znajdują się: droga S3 (międzynarodowa droga E65), linie kolejowe E59 i C-E59 („Nadodrzanka”) oraz rzeka Odra na całej długości, z możliwością przedłużenia Kanałem Odra-Dunaj – wylicza Maciej Zathey. – Z punktu widzenia Województwa Dolnośląskiego, jest zasadne podejmowanie dalszych działań, mających na celu rozbudowę sieci TEN-T, poprzez włączenie do niej wszystkich elementów korytarza CETC, gdyż poprawi to w sposób istotny dostępność transportową naszego regionu. Kolejne uzupełnienia sieci TEN-T będą możliwe dopiero podczas następnej rewizji w roku 2020. W naszym interesie jest m.in. wpisanie do sieci bazowej magistrali nadodrzańskiej C-E59 łączącej Wrocław ze Szczecinem i Świnoujściem (obecnie sieć kompleksowa), jak również zaliczenie do sieci bazowej Odrzańskiej Drogi Wodnej. Projekty umieszczone w sieci TEN-T mają szansę na uzyskanie dofinansowania ze środków UE na lata 2014-2020, a możliwość aplikowania o środki zewnętrzne jest jedną z podstaw funkcjonowania EUWT, czym jako region jesteśmy żywotnie zainteresowani – dodaje Zathey.

Dyrektor dodaje, że niezależnie od formuły organizacyjnej CETC, Województwo Dolnośląskie - zarówno wcześniej, jako członek Inicjatywy na Rzecz Utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC - ROUTE65, jak i obecnie, jako członek-obserwator ŚKT-EUWT, podtrzymuje swoje dotychczasowe działania i wolę uczestnictwa we wspólnych staraniach EUWT, jakie będą podejmowane, o włączenie wszystkich elementów transportowych korytarza CETC-ROUTE65 do sieci TEN-T. Dotychczasowe starania partnerów CETC-ROUTE65 odniosły częściowy skutek, gdyż korytarz ten został przez UE wpisany do sieci bazowej TEN-T jako odnoga korytarza Bałtyk-Adriatyk, biegnącego przez terytorium RP z północy na południe. Nie uwzględniono jednak odcinków korytarza, które przełamują barierę górską Sudetów. Niemniej jednak, zaistniała zmiana stanowi szansę na szybszą realizację elementów infrastrukturalnych wchodzących w skład Korytarza CETC.

Szansa na nowe fundusze

– Uwzględnienie elementów korytarza w sieci bazowej TEN-T stwarza szansę na pozyskanie finansowania inwestycji infrastrukturalnych z instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility CEF; jest to nowy mechanizm finansowy przeznaczony do finansowania w perspektywie unijnej 2014-20 ponadnarodowych projektów infrastrukturalnych). Finansowaniem takim objęte mogłyby zostać m.in. droga S3 na odcinku Nowa Sól – Hradec Kralove, w chwili obecnej, do czasu porozumienia z Czechami, ograniczona przez rząd do odcinka Nowa Sól-Legnica i Legnica-Bolków, oraz przywrócenie żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej – uważa Maciej Zathey.

Kreowanie polityki w ramach nowopowstałego Ugrupowania będzie zależne od postanowień Walnego Zgromadzenia jego członków. Sekretariat Ugrupowania i jego siedziba będzie mieściła się w Szczecinie. Władze woj. dolnośląskiego będą oczekiwać od ŚKT-EUWT kontynuacji realizacji celów i zadań CETC. Są to, poza wskazanymi wyżej działaniami, również opracowanie koncepcji łańcuchów logistycznych i udostępnianie informacji gospodarczej wspomagającej działalność sektora przedsiębiorstw w obszarze działania ŚKT-EUWT, stymulowanie współdziałania wszystkich niezbędnych aktorów łańcucha transportowego (np. w oparciu o klastry branżowe, regionalne centra gospodarcze, centra innowacyjne) i tworzenie w ten sposób silnego lobby gospodarczego korytarza CETC-ROUTE65, a także stworzenie wspólnego obszaru turystycznego, oferującego bogatą informację o atrakcjach, walorach i usługach turystycznych dostępnych na tym obszarze.

Członkami założycielami ŚKT-EUWT są woj. lubuskie, zachodniopomorskie, Komitat Gyor-Moson-Sopron (Republika Węgierska), Komitat Vas (Republika Węgierska), Komitat Zala (Republika Węgierska), Region Skania (Królestwo Szwecji). Do EUWT, oprócz członków w pracach mogą brać udział podmioty wstępujące do niego jako podmioty stowarzyszone, ze statutem obserwatorów. Obserwatorzy reprezentowani są przez: woj. opolskie, woj. dolnośląskie, Komitat Karlovacka (Republika Chorwacka), Komitat Varazdin (Republika Chorwacka), komitat Primorje-Gorski-Kotar (Republika Chorwacka). Regiony z Czech i Słowacji, które uczestniczyły w inicjatywie utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE 65, nie przystąpiły jako podmioty do EUWT, ale zdecydowały się uczestniczyć w dalszym ciągu na spotkaniach w roli zaproszonych gości.

źródło: rynekinfrastruktury.pl
foto: Janusz Fąfara
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL