Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Ministerstwo obiecuje, że zajmie się w końcu rzekamiDrukuj

  • mkrakowiak74
  • 16.12.2013 19:27:42
  • 2492 czytań
  •  4 komentarze
Ministerstwo obiecuje, że zajmie się w końcu rzekamiZacieśnia się front nacisku w sprawie rewitalizacji międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70. Jest szansa, że problem będzie załatwiony. W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju pojawili się przedstawiciele samorządów z Pomorza, Kujaw, Wielkopolski, Warmii, Mazur i Mazowsza. Stronę rządową reprezentowała podsekretarz stanu Dorota Pyć, odpowiedzialna w resorcie za gospodarkę morską.

Dwugodzinne spotkanie przyniosło zasadniczą konkluzję - zaangażowanie samorządów województw nie wystarczy dla realizacji choćby podstawowych celów, jeśli zabraknie koordynacji na szczeblu centralnym i wkładu pieniędzy z budżetu państwa. Pozytywnym wynikiem spotkania okazała się zgoda co do tego, że należy przywrócić parametry żeglowne Wiśle, tak by można było rozwinąć transport rzeczny na konkurencyjnym poziomie.

- Samorządowcy, choć intuicyjnie czują tę potrzebę, to nie są ekspertami. W związku z czym sięgnęli po opracowanie przygotowane przez ekspertów - tłumaczy Zbigniew Ptak, jeden z uczestników spotkania, przedstawiciel marszałka Pomorza.

Dokument wyraźnie zwraca uwagę na to, iż Wisła jest klasyfikowana jako żeglowna droga wodna na całej długości, jednak zróżnicowanie parametrów technicznych wyklucza jej większą część z praktycznego wykorzystania do przewozu ładunków w ekonomicznie uzasadnionej skali. Jak podkreślają autorzy opracowania, drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym powinny mieć parametry klas IV i V. Tylko to umożliwi eksploatację statków o tonażu powyżej 1 tys. ton w ramach regularnych i konkurencyjnych przewozów. Dokument ten został przedstawiony podczas spotkania w resorcie szefowej Departamentu Transportu Wodnego jako swoista "mapa drogowa".

- Odnieśliśmy wrażenie, że pani minister ma pełną świadomość korzyści płynących z rewitalizacji żeglugi śródlądowej na Wiśle - mówi Zbigniew Ptak.

Opracowanie stworzone przez zespół pod kierunkiem prof. Krystyny Wojewódzkiej-Król z UG oraz prof. Adama Bołta z PG nie tylko analizuje bieżącą sytuację transportową w Polsce oraz proponuje hierarchię zadań, ale też zawiera analizę rentowności żeglugi śródlądowej, popytu na tę gałąź transportu i jej podaży, a także wstępne wyliczenia kosztów koniecznych inwestycji. Przewidywany koszt, obejmujący również wzmocnienie wałów przeciwpowodziowych, szacuje się na 20 mld zł. Jednym z bardziej problematycznych odcinków Wisły jest jej dolny bieg od Warszawy do Płocka. Tu autorzy opracowania proponują trzy rozwiązania.

Wariant A przewiduje wzniesienie budowli regulacyjnych (wartość 4 mld zł), budowę śluzy na ujściu Bugo-Narwi do Wisły (kosztem 500 mln zł), wraz z dwoma tzw. stopniami ESR (czyli ekologicznej stabilizacji rzeki), wartych 700 mln zł każdy. Dodatkowo proponuje się w tym wariancie uzupełnienie regulacji Wisły na miejskim odcinku Warszawy oraz inwestycje w porcie Żerańskim - łączny ich koszt szacuje się na 200 mln zł. Do wad tego wariantu autorzy opracowania zaliczają duże ryzyko związane z koniecznością uzyskania uzgodnień środowiskowych.

Alternatywnie rozważa się wzniesienie na tym odcinku rzeki ośmiu stopni ESR (łącznie 5,6 mld zł) oraz, podobnie jak we wcześniejszym wariancie, budowę śluzy na ujściu Bugo-Narwi do Wisły. Wariant C zagospodarowania odcinka Warszawa - Płock obejmuje budowę kanału równoległego długości 100 km. Paradoksalnie szacuje się, że rozwiązanie to będzie tańsze - łącznie 2 mld zł. Co więcej, może się także okazać bardziej akceptowalne ze względów środowiskowych. Łączną wartość inwestycji w wariancie C szacuje się na 3,6 mld zł.

Kolejny odcinek Wisły - od Płocka do rejonu Nieszawy, nie wymagałby już prac regulacyjnych, pod warunkiem że koncern Energa SA zrealizuje zakładaną inwestycję w stopień wodny poniżej Włocławka. Przewiduje się tu z kolei budowę urządzeń służących żegludze. Poważne prace regulacyjne potrzebne są z kolei na odcinku rejon Nieszawy - Przegalina. Szacuje się, że jej koszt, według jednej z metod, gwarantującej żeglowność od 90 do 120 dni w roku, wyniósłby około 5 mld zł. Inny wariant, wykorzystujący metodę ESR kosztem 10 mld zł, zapewniałby już żeglowność 270-330 dni w roku.

- Według szacunków British Waterways, każdy 1 funt dotacji rządowej zainwestowany w rewitalizację śródlądowych dróg wodnych oznacza ponad 6 funtów zwrotu z takiej inwestycji - podsumowują autorzy opracowania.

#1 | darpo23 dnia 17.12.2013 08:59
który to już raz ? Obiecanki-cacanki a żegluga jest na kolanach...nie nie na kolanach , ona już nie ma kolan.
#2 | koj dnia 18.12.2013 10:02
dobra dobra... a gdzie było całe Towarzystwo w czasie uzgodnień do KPZK2030 i innych dokumentów strategicznych. Wygląda mi to na ściemę.
#3 | Odra dnia 19.12.2013 15:57
wiec ludzie Odry też pójdą do Pani Minister Pyć....może z kolędą żeglarską popatrzymy sobie w oczy i porozmawiamy "ludzkim głosem" w ten świąteczny czas? Podarujmy sobie nawzajem czas na poznanie siebie. Tej Pani przyświeca jakiś cel...Nam przyświeca cel....porozmawiamy jak ludzie. Pozdrawiam w świątecznym nastroju tych co na lądzie i tych na wodzie Smile
#4 | Janusz Miszewski dnia 19.12.2013 22:03
Piękny komentarz będący jednocześnie życzeniami. Nic dodać tylko życzliwie poprzeć!!!

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL