WATERWAYS EXPO 2014Drukuj

WATERWAYS EXPO 2014Miło mi poinformować Państwa, że objęliśmy patronatem medialnym kolejną edycję Międzynarodowych Targów Żeglugi Śródlądowej i Gospodarki Wodnej WATERWAYS EXPO 2014, która odbędzie się już 10-12 czerwca 2014 w Bydgoszczy.

Zeszłoroczne targi WATERWAYS, które odbyły się we Wrocławiu przy wsparciu i życzliwości między innymi portalu "ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wczoraj, dziś, jutro w Polsce i Europie" zgromadziły licznych przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej oraz przemysłu, żeglugi, uczelni oraz instytucji naukowo badawczych kluczowych z perspektywy żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej w Polsce, a także gości z zagranicy.

Atutem WATERWAYS EXPO jest fakt, że skupia nie tylko tych, którzy już mogą pochwalić się osiągnięciami w obszarze żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej, ale także tych, którzy dopiero na tej imprezie znajdą inspirację do znalezienia w tym środowisku swojego miejsca na biznes.

Impreza została już objęta patronatem Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju), Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Marszałka Województwa Mazowieckiego, Marszałka Województwa Małopolskiego, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Marszałka Województwa Lubuskiego, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Szczegółowych informacji tradycyjnie udzielają organizatorzy – Zarząd Targów Warszawskich S.A.: waterways@ztw.pl; 22 849 60 06, 609 541 112
#1 | kaczor_g dnia 29.11.2013 13:19
Zmiany w rządzie i targi to dobry pretekst, żeby na poważnie wprowadzić zagadnienia "wodne" do świadomości społecznej.
Jak to zrobić ? Krótko i po żołniersku, w 3-4 punktach max
Jakie zagadnienia (moim zdaniem)?
1. Korzyści długoterminowe wynikające z inwestycji w szeroko rozumianą gospodarkę wodną. (rozwinięte w 4-5 podpunktach).
2. Możliwe drogi finansowania.
3. Wdrożenie specustawy analogicznej do "autostradowej" eliminującej trwające nawet do kilkunastu lat opracowania dokumentacji inwestycyjnej.

O ile z Panem Premierem nie podzielam jego fascynacji futbolem, o tyle zarówno Pani min. Bieńkowskiej i Panu min. Maciejowi Grabowskiemu trudno odmówić wiedzy w zakresie zadań przed nimi stojących.
Właśnie teraz jest więc moment na ostatnią szansę. Zanim zostaną "zaprogramowane" środki UE .
Środowisko "wodnych profesjonalistów" musi rekomendować do współpracy z nowymi ministrami (nie rozstrzygając na jakich zasadach) własnych konsultantów (lista) z dziedzin "wodnych" : od hydroenergetyki, hydrologii po logistykę i transport.

Nie mówię tu, że z grona "tu piszących" trzeba "wyłowić" osobników znających sprawę - to nierealne.
Postuluję, że ze świata nauki, administracji, biznesu zaproponować (oczywiście w porozumieniu) dream team, który jest w stanie zrobić choćby pierwszy krok.

Pierwsza rzecz jaką widzę to rywalizacja, która w naturalny sposób się ujawnia i rozwija pomiędzy lobby Odrzańskim i Wiślanym. Tu trzeba być mądrym i nie dać się rozegrać.
Nie wydaje się możliwe równczesne zmodernizowanie Odry od granicy do Czech oraz Wisły od Trójmiasta do Torunia (a sensownie do Warszawy). Trzeba policzyć co kosztuje mniej, jaki potencjał frachtu jest możliwy.
Na pierwszy rzut wydaje się, że w Odrę trzeba zainwestować dużo mniej. To może być pozorne (niestety).
Może się okazać, że przebudowa "wąskich gardeł" - mostów na Odrze jest bardziej skomplikowana niż odbudowa budowli regulacyjnych na Wiśle.
Może się okazać, że po prostu szybciej da się zrealizować docelowe parametry drogi wodnej Wisły do Torunia niż analogiczny odcinek Odry.
Tak może być.
Trzeba jednak pamiętać, że jeśli zostanie uruchomiony jeden odcinek to on dobitnie wykaże opłacalność inwestowania w drogi wodne (albo nie - w co wątpię) .
W obu ministerstwach trzeba odwrócić "wbity ekofilskim młotem" pogląd, że "drogi wodne = drogo i bez końca".
Trzeba przekonać, że zakup "atomu" wcale nie będzie tańszy niż postawienie 4-5 stopni wodnych, a efekt dodatni tych inwestycji, przy tych samych pieniądzach rozłoży się na większym obszarze.
ITD
#2 | koj dnia 30.11.2013 14:55
Proszę zobaczyć na Raport z konsultacji społecznych projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, gdzie następujące organizacje: Instytut Spraw Obywatelskich, Fundacja Greenmind, Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć, Fundacja WWF POLSKA złożyły wniosek:
Należy usunąć wsparcie dla rozwoju transportu śródlądowego z Programu.
Uzasadnienie:
Program powinien przewidywać jedynie wsparcie projektów uzasadnionych ekonomicznie i środowiskowo, dostosowanych do zachodzących zmian klimatycznych.
Proponowane wsparcie dla projektów z zakresu rozwoju
żeglugi śródlądowej nie zostało oparte o analizy potrzeb ani analizy ekonomiczne (koszty-korzyści, z uwzględnieniem kosztów środowiskowych). Należy podkreślić, iż w uwarunkowaniach polskich (hydrologia, cenne ekosystemy wodne i z wodami związane) transportu śródlądowego, poza starannie
zaadaptowanym do tych warunków małogabarytowym transportem turystycznym,

nie można z góry traktować jako proekologiczny.
Uwarunkowania związane z dyrektywami dot.
Natury2000 i Ramową Dyrektywą Wodną to
kolejne, po analizach potrzeb oraz kosztów-korzyści, które każą patrzeć na rozwój śródlądowych dróg wodnych wyjątkowo ostrożnie. W kontekście Ramowej Dyrektywy Wodnej należy podkreślić
jeden z warunków ex-ante, który Polska musi wdrożyć, a który wymaga m.in., by w masterplanach dla dorzeczy Wisły i Odry uwzględnić także inwestycje z
zakresu transportu śródlądowego. Dodatkowo, podkreślić należy, iż w warunkach polskich dostosowanie rzek do transportu śródlądowego,
zwłaszcza towarowego, wymagające przekształceń
profilu poprzecznego i podłużnego koryt oraz budowa zbiorników niezbędnych dla alimentacji wód na potrzeby
żeglugi będzie kontrproduktywne w stosunku do wysiłków ukierunkowanie na zarządzanie ryzykiem
powodziowym i ograniczanie tego ryzyka (związane z dyrektywą 2007/60/WE). Bez działań powodujących utratę różnorodności biologicznej, w tym ekosystemów wodnych i od wód zależnych, oraz kontrproduktywnych w stosunku do koniecznej adaptacji do zmian klimatu np. "zabudowy regulacyjnej swobodnie płynącej rzeki"; nie są możliwe:
1) podniesienie parametrów Odrzańskiej Drogi Wodnej,
2)inwestycje na rzekach w celu przystosowania połączenia wodnego Odra - Wisła -Zalew Wiślany

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL