Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Decydenci powinni zacząć słuchać fachowców, a nie szarlatanówDrukuj

  • mkrakowiak74
  • 23.11.2013 08:28:34
  • 1987 czytań
  •  1 komentarz
Decydenci powinni zacząć słuchać fachowców, a nie szarlatanówDecydenci powinni zacząć słuchać fachowców, a nie szarlatanów - napisał w liście do redakcji inż. Zbigniew Tarchalski. Oto jego głos w dyskusji na temat odbudowy drogi wodnej Wisły. Od pół roku na łamach "Dziennika Bałtyckiego" toczy się dyskusja na temat , wywołana rzuconym przez Redakcję hasłem: "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle".Prawie wszyscy zabierający głos w tej dyskusji optują za jak najpilniejszym rozpoczęciem prac na Wiśle.

Logiczne wydaje się, abyśmy zajęli się w pierwszej kolejności Dolną Wisłą, np. odcinkiem od Gdańska do Torunia, który najszybciej może przynieść wymierne korzyści i zyski. Rosnący bardzo szybko transport kontenerów z portu Gdańsk (i z kraju do portów) wymusi już niedługo konieczność przewozów wodą. Nie można przecież budować następnych autostrad lub linii kolejowych. Byłoby to zresztą bez sensu - kontenery są wprost idealnym towarem dla przewozów rzekami. Oczywiście nie tylko kontenery, ale to szeroki temat.

Jest na pewno niemało ekonomistów, ekologów, a także polityków i urzędników, którzy są "za, ale i przeciw". Mówią; "jeszcze nie teraz, nie ma możliwości finansowych, są rzeczy pilniejsze, żegluga zniszczy naturalne środowisko" itd. itd.

Tak jakby chodziło o budowę pałaców, stadionów, a nie o rozwój gospodarki, który podobnie jak budowa dróg musi szybko przynieść wiele korzyści. Ale nie zauważyliśmy, aby ktoś z tego stronnictwa (przeciwników zajęcia się Wisłą) zaproponował wymianę rzeczowych argumentów, konstruktywną dyskusję. Może dlatego, że powszechnie wiadomo, iż w całej Europie (tak, tak, w Unii) żegluga śródlądowa jest ważnym elementem gospodarki.

Łatwiej (i bezpieczniej) jest więc u nas "po cichu" głosić np. pseudoekonomiczne twierdzenia, że "to jest nieopłacalne" niż zabrać oficjalnie głos. Takie "szeptane" argumenty znajdują często posłuch u decydentów, co nie dziwi, biorąc pod uwagę wyjątkowo, jak na Europę, mało rozwiniętą polską gospodarkę wodną i małą znajomość wodnych zagadnień w społeczeństwie. Prawie nikt nie wie, że np. w Wielkiej Brytanii masowy rozwój dróg wodnych w XIX wieku doprowadził do wybudowania 7500 km kanałów żeglugowych, tysięcy śluz, mostów i tuneli. Tak samo we Francji, Belgii, Niemczech itd.

Dyskusje na ten sam temat toczą się także u naszych najbliższych sąsiadów, w Czechach. Czesi mają dużo wyższy stopień zagospodarowania rzek, dużo bardzo nowoczesnych obiektów hydrotechnicznych. W tym wiele wybudowanych przez polskie przedsiębiorstwa w ostatnich pięćdziesięciu latach.Wydaje się, że w Czechach społeczeństwo jest lepiej zorientowane w sprawach gospodarki wodnej, co ma oczywiście znaczący wpływ na działania władz.

Ale to nie znaczy, że nie trzeba przekonywać opornych do dalszego inwestowania w "wodę". Popatrzmy, co na ten temat piszą naukowcy w Czechach. Np. wydawnictwo "Plavba a Vodni cesty" (Żegluga i drogi wodne) poświęcone wykazaniu potrzeby i możliwości budowy kanału Odra-Dunaj-Łaba, który połączyłby na ziemi czeskiej trzy morza: Bałtyk, Morze Czarne i Morze Północne. Ale przytaczane argumenty dotyczą także wszystkich rzek - dróg wodnych.

"Plavba a Vodni cesty" podaje między innymi rozprawę z argumentami przeciwników: "transport wodny to przeszłość". Nieprawda! W 2003 r. w Unii udział przewozów na rzekach wynosił 5,78 proc., w 2008 r. już 7,31 proc. (1/3 przewozów kolejami) i nadal rośnie! Kolejny argument przeciwników transportu wodnego: wystarczą drogi i koleje. Nieprawda! Między innymi patrz dyrektywy Unii. Dalej - przewozy kontenerów. A jest też pytanie: jak drogi i koleje zapewnią np. bezpieczny, alternatywny transport skroplonego gazu ziemnego lub ropy naftowej. Nie są w stanie! W odróżnieniu od transportu wodnego, który do tego nadaje się dobrze.

Transport wodny szkodzi środowisku. Nieprawda! Każdą budowę można zaprojektować i wybudować dobrze i bez szkód lub źle i bezmyślnie. Ale są dowody, że można dobrze. Przykład: kanał Ren-Men-Dunaj, który jest bardzo ostrożnie poprowadzony między innymi przez chroniony obszar doliny Altmühlu. I nie tylko zachowały się wszystkie rzadkie gatunki fauny i flory, ale i powróciły (po wybudowaniu kanału) gatunki, które od dziesiątek lat już tam nie występowały.

Dobrze wybudowane drogi wodne to także ochrona przeciwpowodziowa, gospodarka wodą, rekreacja i inne korzyści dla ludzi. Miejmy nadzieję, że i u nas pojawią się liczne publikacje obalające chwytliwe hasła głoszone u nas przez niektórych ekonomistów: "to jest nieopłacalne" (oryginalne, zasłyszane).

Jeżeli nie będzie się przeciwdziałać (sięgając choćby do wiedzy, dorobku i literatury europejskiej), grozi nam utrwalanie takich mitów. Mitów nieodpowiedzialnych, ale uzasadniających nic nierobienie i odkładanie decyzji. A to będzie bardzo szkodliwe.

inż. Zbigniew Tarchalski - Dziennik Bałtycki
foto: Andrzej Podgórski
#1 | Kongregacja dnia 23.11.2013 19:48
Tak, argumenty proste ,prawdziwe .
Konieczność odbudowy dróg wodnych w naszym kraju to
zadanie na najbliższe lata ,nie wolno tego odkładać jutro transport drogowy i kolejowy zatkany i bardzo drogi nie podoła przewozom,ale kogo to z decydentów interesuje ,dzisiaj i dla mnie to jest naj ..a reszta cóż ...,,jakoś się sama wyżywi ''

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL