Parostatkiem piękny rejs...Drukuj

Parostatkiem piękny rejs...W latach 50. minionego stulecia żegluga pasażerska przeobraziła się z komunikacyjnej na turystyczną. W latach 1954-1955 wzięciem cieszyły się wiślane przewozy długodystansowe, na liniach z Warszawy do Płocka, Włocławka, Tczewa i Gdańska oraz w górę Wisły - do Puław i Sandomierza. Dużą popularność zyskały rejsy wczasowe, trwające po 8 dni, na trasie Warszawa - Gdańsk, liczącej 448 kilometrów i pokonywanej z prądem w ciągu 37 godzin oraz pod prąd - przez 49 godzin. Ostatnie rejsy wczasowe parowymi, bocznokołowymi statkami pasażerskimi z Warszawy do Gdańska odbyły się w 1971 roku. Potem długodystansowa żegluga pasażerska na Wiśle zamarła. Dlaczego?

- W Polsce, na obszarze zaborów, żeglugę parową na Wiśle uruchomiono w drugiej połowie XIX stulecia - przypomina dr inż. Jerzy Litwin, dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. - Sprzyjały temu rozwój przemysłu i szybki wzrost liczby ludności, co zwiększało potrzeby transportowe, przekraczające możliwości funkcjonujących wówczas i budowanych linii kolejowych.

Zgodnie z doktryną socjalistyczną następowała jednak przymusowa centralizacja i upaństwowienie wszystkich sektorów gospodarki. W 1948 roku zlikwidowano spółdzielnie, a w roku 1950 - firmy prywatne. W roku 1948 utworzono Państwową Żeglugę na Wiśle w Warszawie i Państwową Żeglugę na Odrze, które przejęły tabor wszystkich przewoźników śródlądowych. Po upaństwowieniu taboru armatorów prywatnych i spółdzielczych na Wiśle przewozami towarowymi i pasażerskimi, o zasięgu lokalnym, zajmowały się Żegluga Krakowska i Żegluga Bydgoska, natomiast przewozami pasażerskimi - Żegluga Warszawska i Żegluga Gdańska.

W roku 1949 przedsiębiorstwa żeglugowe znad Odry i Wisły połączono, tworząc Państwową Żeglugę Śródlądową we Wrocławiu (PŻŚ). Następnie wyodrębniono i przekazano przewozy pasażerskie firmie Polska Żegluga Rzeczna "Vistula". Powstały też oddziały PŻŚ - Żegluga na Odrze i Żegluga na Wiśle, z ekspozyturami w większych miastach leżących nad tymi rzekami. Po utworzeniu w 1951 roku Ministerstwa Żeglugi podporządkowano mu żeglugę śródlądową.

PŻŚ podzielono na Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze we Wrocławiu i Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Wiśle, z ekspozyturami m.in. w Warszawie i w Bydgoszczy. W 1958 roku, w rezultacie reorganizacji, powstały armatorskie przedsiębiorstwa mazurskie, odrzańskie i Żegluga na Wiśle. Tę ostatnią podzielono na Żeglugę Krakowską, Żeglugę Bydgoską, Żeglugę Warszawską i Żeglugę Gdańską. Taka organizacja żeglugi śródlądowej przetrwała do zmian gospodarczych i politycznych w roku 1989.

Co z drogami wodnymi zrobiono po tej dacie - widzimy dziś w całej "okazałości" a raczej mizerii.

cały artykuł: dziennikbaltycki.pl
#1 | zgred dnia 10.11.2013 12:00
no, słabo autor poinformowany. Ostatni rejs parowca na trasie Warszawa- Gdańsk- Warszawa odbył się we wrześniu 1977r. Był to statek "Gen. Świerczewski" ex "Stanisław". Dowodził dlugoletni kapitan tego statku Jędrzej Krysztowski. w 1971r w Żegludze Warszawskiej pływało jeszcze sześć parowców
Feliks Dzierżyński odstawiony w 1971r
Julian Marchlewski odstawiony w 1973r
Racławice odstawiony w 1973r
Bałtyk odstawiony w 1975r
Traugutt odstawiony w 1977r
Gen. Świerczewski odstawiony w 1977r
#2 | Apis dnia 11.11.2013 07:59
Autorowi pewnie chodziło o to, że w 1971 odbyły się ostatnie, regularne rejsy wczasowe (te załatwiane w FWP) a nie, że w ogóle ostatnie...

Cytaj

Organizował je Fundusz Wczasów Pracowniczych. Pływającymi "domami wczasowymi" były nawet zbudowane w okresie międzywojennym bocznokołowce Bałtyk i Świerczewski. Jeszcze do początku lat 70. utrzymywano przewozy liniowe bocznokołowcami, na trasach Warszawa - Gdańsk i Warszawa - Kazimierz, ale epoka parostatków dobiegała końca. O ile w 1960 roku pływało ich po Wiśle 16, to w roku 1969 - tylko 6. W latach 60. rejsy wczasowe zastąpiono lokalnymi, dziennymi wycieczkami, trwającymi do kilku godzin. Pasażerów przewoziły w rejonach Krakowa, Puław, Płocka, Włocławka, Torunia i Gdańska nowe, budowane od roku 1958, bezkabinowe statki typu SP - 150.
#3 | Wojciech Rytter dnia 11.11.2013 09:00
Wszystko się zgadza Panie Mirku.W 1975 albo 76 płyneliśmy Trauguttem z Kpt. Gołębiewskim , z dziećmi nocnym kursem do Warszawy.Wracaliśmy za dwa dni Świerszczem.Szkoda,że nie mam zdjęć.A kto przypuszczał, że Żegluga upadnie?.A na Bałtyku pamiętam w 1972 ,bo wtedy urodziła się moja córka z Kpt.Jankowskim świętowałem 26 lipca.Przy przystani cumowały wtedy dwa statki.Drugi to chyba był Marchlewski z Kpt.Chojnowskim,póżniej Kpt.na Odylii.Na zdjęciu Trauguttt jeszcze przed przebudową.Pozdrawiam całą Załogę.
#4 | skoniu dnia 11.11.2013 11:15
Pływałem w 1966 roku na HP "SAN". Jakiż piękny to był widok, kiedy mijaliśmy się ze statkiem pasażerskim idącym w dół lub w górę Wisły. Grający zespół muzyczny, roztańczeni pasażerowie na pokładzie, duża radość i zadowolenie turystów odbywających rejs statkiem, który płynął niemal bezszelestnie (słychać było tylko jak łopatki tną wodę naszej królowej rzek-Wisły). Było pięknie, niestety było...Pozdrawiam wszystkich wodniaków, W.Skonieczny (TŻŚ-1966).
#5 | zgred dnia 11.11.2013 16:48
wrzesień 1977r to były ostatnie wczasy na wodzie (Gen Świerczewski)
#6 | zgred dnia 12.11.2013 09:26
statek na fotografii to "Sowiński"
#7 | kazette dnia 12.11.2013 16:28
Statek na fotografii to "Traugutt"
http://www.zegluga-rzeczna.pl/photoga...oto_id=257
#8 | Valdemaras dnia 13.11.2013 10:58
Przeczytałem ten artykuł i jestem zdegustowany brakiem rzetelnych informacji i to idzie w świat. I kto to mówi dyrektor CMM. Nie chce mi się tu prostować tych rewelacji bo przekracza to ramy komentarza.
A statek na fotografii to rzeczywiście "TRAUGUTT".
#9 | Apis dnia 13.11.2013 11:49
To ja newsa zilustrowałem "Trauguttem" (z naszych zasobów). W oryginalnym artykule nie było nie tylko zdjęcia ale jak się okazuje także rzetelnych informacji...
#10 | zeglarz50 dnia 13.11.2013 21:12
Panie Mirku są małe niedomówienia .Bo akurat pływałem na statku Traugutt w75 pływałem jako bosman.A kap był kap.Jerzy żukowski.Pływaliśmy z dziećmi na turnusach kolonijnych Warszawa-Gdańsk.Staliśmy zacumowań na Motławie zaraz za promem.Wtedy zatonął prom .Braliśmy udział w akcji ratowniczej .Osobiście po podniesieniu promu z dna wyciągałem ofiary tragedii.
#11 | zgred dnia 14.11.2013 11:31
Tez pływałem pod kpt. J. Żukowskim. O jakie niedomówienia Panu chodzi?
#12 | Valdemaras dnia 14.11.2013 12:21
Gwoli wyjaśnienia "Traugutt" cumował w Gdańsku przy nabrzeżu Wiosny Ludów na Motławie. Nieco wyżej w kierunku Głównego Miasta na wysokości nie istniejącego już Elmoru pływał prom linowy łączący ul. Wałową z Sienną Groblą na Polskim Haku. W tej okolicy było sporo zakładów pracy. W dniu 1 sierpnia 1975 r. statek Ż.Gdańskiej "Maryla" zahaczył o linę promu co w konsekwencji doprowadziło do jego zatonięcia. Było wiele ofiar śmiertelnych. W akcji ratowniczej brała również załoga "Traugutta".
#13 | zeglarz50 dnia 14.11.2013 20:20
Ja pływałem w latach 72-75 na tym parowcu i cumowaliśmy na Motławie Bałtyk Świerczewski Traugutt i rufa naszego była niedaleko promu.A w 79 pływałem jako sternik na statku SM ODYLIAw Płocku.A w 2012 pływała w Giżycku i nazwana została Dargin ,którą dowodził kap Sobczak.Ja pływałem w2012 na statku ROŚ w Giżycku.
#14 | Wojciech Rytter dnia 14.11.2013 20:50
Panie Mirku.Naprawdę Traugutt.Zbyszek ma 100% RACJI.Pozdrawiam.
#15 | Wojciech Rytter dnia 14.11.2013 20:53
Kolegę,( zglarz50.) proszę o kontakt.Mam kilka pytań.
#16 | zgred dnia 15.11.2013 10:15
znałem ten statek w jego ostatniej wersii. Całkiem mozliwe, że to Traugutt przed przebudową.
#17 | Valdemaras dnia 15.11.2013 13:08
Zdjęcie pochodzi z przełomu lat czterdziestych/pięćdziesiątych XX w. Wtedy statki pasażerskie miały malowane kadłuby na szaro. Sam TRAUGUTT był kilkakrotnie przebudowywany.
#18 | Wojciech Rytter dnia 16.11.2013 16:37
Wiem Waldku i wszyscy Załoganci też wiedzą ,że jesteś najlepszy obecnie w te nasze klocki.Zawsze zwracamy się do Ciebie o oceny nt. Żeglugi.Pozdrawiamy serdecznie z Płocka.Danusia z Wojtkiem.
#19 | Valdemaras dnia 17.11.2013 20:12
Dzięki Wojtku aż się zarumieniłem. Pozdrawiam serdecznie.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL