My w TVP WrocławDrukuj

My w TVP WrocławGrupa przedsiębiorców, marynarzy śródlądowych i nadodrzańskich samorządowców chce powrotu do planów budowy kanału łączącego Odrę z Dunajem. To gest rozpaczy ludzi żyjących z rzeki, bo Odra jako droga transportowa jest dzisiaj martwa.

Tak źle jeszcze nie było. W tym roku po raz pierwszy węgiel z Górnego Śląska do wrocławskiej elektrociepłowni zamiast rzeką jest przewożony koleją. Sytuacja jest wręcz absurdalna. Węgiel jedzie pociągiem, a we Wrocławiu wyładowuje się go na barki i podpływa nimi pod elektrociepłownię, bo tak ona węgiel odbiera – mówi kpt. Czesław Szarek, przewodniczący Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej.

Kędzierzyn-Koźle na Opolszczyźnie ma trzy rdzewiejące baseny portowe, a jego władze są dzisiaj najaktywniejszym zwolennikiem budowy kanały Odra - Dunaj. Bo Kanał ma zmienić wszystko. Budowa kanału oznacza prosperitę i ożywienie gospodarcze dla wszystkich regionów nadodrzańskich, aż do Szczecina – mówi Gabriela Tomik, pełnomocnik prezydenta Kędzierzyna-Koźla ds. Odry.

O kanale łączącym Odrę z Dunajem i Łabą mówi się od kilkudziesięciu lat. Miałby mieć 550 km długości i przebiegać przez Polskę, Czechy i Słowację. W Czechach powstało nawet studium wykonalności takiej inwestycji. Dzisiaj Odra jest jak ślepa ulica, kończy się na Śląsku. Kanał miałby połączyć ją z Morzem Czarnym i Adriatykiem. Jeśli nie przekonamy rządów, aby powstał, zginiemy – mówi prezes wrocławskiej stoczni MALBO, Marcin Lubieniecki.



Inaczej sprawę kanału widzą ekolodzy. To prawdziwe szaleństwo. Ten pomysł jest utopijny, kiedy inwestujemy duże pieniądze w modernizacje kolei i dróg – mówi o planach budowy były wiceminister środowiska Radosław Gawlik. Budowa kilkusetkilometrowego kanału byłaby tak kosztowna i skomplikowana technicznie, że jest nierealna. Trzeba budować wielkie stopnie wodne, to jest energia, zanieczyszczenie klimatu – dodaje Gawlik, z zawodu inżynier transportu.













Trudno dzisiaj oszacować koszty takiej inwestycji. Pojawiają się wręcz astronomiczne sumy, m.in. 30 mld euro. Cała wydanie Faktów z dnia 25.10.2013 z godz 18.30 na stronie tvp.pl/wroclaw/fakty.

Albert Bystroński - TVP Wrocław
zdjęcia: Janusz Fąfara
#1 | Szygy dnia 25.10.2013 21:18
No ręce opadają jak się ma czy miało takiego uwstecznionego wiceministra.
#2 | Apis dnia 25.10.2013 21:42
Swoją drogą innego "zielonego wojska" już nie da się namówić na wypowiedź - trzeba sięgać po zabytki...
#3 | Odrzak dnia 26.10.2013 00:03
Miałem nadzieję, że pan minister powie coś sensownego.
#4 | Ziomal dnia 26.10.2013 07:37
Dobrze że reportaż pokazał prawdziwe oblicze podejścia ekologa do spraw żeglugi i budowy kanału. Tylko zastanawia mnie jedno co miał na myśli z pompowaniem b.dużej ilości wody, czyżby w górach po stronie czeskiej ,polskiej,słowackiej potoki wyschły? No i te śluzy wielkie nie ekologiczne .Obrońca i wybawca niech żyje boberek i kumak a ty człowiecze wegetuj !!!! Tak się robi kasę w naszym pięknym kraju blokujemy , ,protestujemy zagrożony gatunek ,Jesiotr w odrze ? Pan ekolog ale będzie !!! Kiedy gdy się rozpocznie budowa D.O.Ł. Pozdrawiam Ziomal zawsze ekologiczny
#5 | Apis dnia 26.10.2013 08:30
Po pierwsze: Gawlik to nie "zdanie ekologów" tylko zdanie Gawlika: widać kiepskiego inżyniera skoro nie ma pojęcia o działaniu śluz, podnośni i innych urządzeń hydrotechnicznych oraz pozyskaniu energii wodnej na ich obsługę.

Po drugie: podkreślenie, że jest inżynierem transportowcem jest niepełne - wg Wikipedii jest absolwentem Wyższej Szkoły Łączności i Transportu (co bardziej kojarzy się z rozwożeniem poczty żukiem niż znajomością spraw infrastruktury transportowej i żeglugi śródlądowej). Tę szkołę ukończył w Żylinie (Słowacja) w dolinie Wagu, gdzie właśnie trwa budowa podobnego do Odra - Dunaj korytarza wodnego zatwierdzonego prze UE i ONZ (AGN). Kiepski student skoro o tym nie wie...

Po trzecie: tacy są właśnie pseudo-ekolodzy - merytorycznie nieprzygotowani, hałaśliwi ale potrzebni mediom dla wprowadzania atmosfery a'la Hitchcock do każdego newsa a rządzącym do uzasadnienia "nicnierobienia". Gawlik między wierszami przyznał kto ekologów opłaca: - "Ten pomysł jest utopijny, kiedy inwestujemy duże pieniądze w modernizacje kolei i dróg"
#6 | Odra dnia 26.10.2013 10:01
Proszę, zauważcie w jakiej sytuacji się znajdujemy. Kapitanowie żeglugi śródlądowej w mundurach, którzy mówią z szacunkiem o rzece która współpracowała i nadal może współpracować z człowiekiem... Na koniec mówi jakiś były decydent a obecny ekolog (nieogolony do kamery), że współpraca z rzeką to KOSMOS... zakresu prac i kosztów.... na drzewo(!) z taką postawą a nie do poważnej telewizji (!).
#7 | slepowron dnia 26.10.2013 19:28
Tak jest w każdej dziedzinie.Pełno wyksztalconych nieudaczników .Panu wice -ministr,proponuję budowę studni głębinowych albo artezyjskich.Będzie można uzupełniać niedobór rzek.Czas umierać.
#8 | Ziomal dnia 26.10.2013 21:58
Dzisiaj widziałem hotelowca SAXONIA cioł nurt odrzańskiej toni aż miło . Wrocek niespełna 100 km miło by zobaczyć bandery innych państw .Biznes tu biznes nad Adriatyk, morze Czarne odrzańskie okno nad świat .Kiedyś dawno temu kiedy byłem ..... ?Mówiono że Wrocek leży nad morzem . Wkrótce przyjdą REWOLUCYJNE zmiany ale nie od nas odrzaniaków ? jesteśmy zbyt słabi nie zjednoczeni rozproszeni po całej europie .
#9 | Wojciech Rytter dnia 27.10.2013 09:31
Wszyscy Panowie macie rację.Dopóki będą zasiadać w rządzie matoły mające na celu robienie dla siebie kasy,dopóty będzie w Polsce burdel i zacofanie i będziemy 100 lat za Botswaną Kulele Umba.
#10 | Odrzak dnia 27.10.2013 13:31
Witam Wszystkich. Mam dobre i złe wieści. Dobre dla nas, złe dla pana Gawlika. W Czechach wybory wygrali ludzie, którzy mocno działają w kierunku kanału DOL. Tylko patrzeć jak w teren wyjedzie ciężki sprzęt i rozpocznie się budowa. Polska będzie musiała dołączyć się do sprawy, bo Brukseli o to chodzi.
Teraz ta zła dla pana Gawlika. Panie Gawlik chyba czas na na szukanie innego zajęcia. Nie wiem gdzie, bo na transporcie zna się pan mało, na trasporcie wodnym wcale... A może warto wziąć przykład z czeskiego krecika... i schować się gdzieś pod ziemię. Nie wiem czy pana wpuści do swojej norki, bo on jest bardzo pomysłowy i pracowity. Słyszałem pańską wypowiedź radiową na temat gazu łupkowego i pańskich badaniach na ten temat... a więc Ameryka. Powodzenia i pozdrawiam.
#11 | gosc34 dnia 27.10.2013 23:25
akurat stałem turem na stoczni jak motoróweczka smigała z elitą !!
#12 | bolo dnia 04.11.2013 21:15
To p. Gawlik jest też ekspertem od gazu łupkowego? Jeśli tę kwestię ma tak opanowaną jak znajomość zasady działania śluz, podnośni i innych urządzeń hydrotechnicznych to i z gazu łupkowego chyba nici. A może tu chodzi o to aby łapać się czegokolwiek aby tylko była z tego kasa?
#13 | Odra dnia 04.11.2013 22:20
coś mnie zastanowiło w tym sposobie przedstawienia tematu przez naszych Panów z telewizji TVP Info...a mianowicie to, że nikt nie chciał rozmawiać o polskim, zaledwie 8% udziale w całości Projektu gospodarczego jakim jest Budowa Kanału Dunaj-Odra-Łaba. Panowie wyraźnie byli zainteresowani "kosmiczną skalą przedsięwzięcia". Zjawisko to było tak dominujące podczas wywiadu, że mimo udostępnienia przez nas źródłowej strony informacji tj. portalu (www.d-o-l.cz) w reportażu Pan redaktor pomylił jednostki płatnicze i ogólny koszt budowy Kanału DOL przedstawił w miliardach EURO zamiast KĆ...(?!) Uspokoję wszystkich jakie są fakty - Szacuje się że budowa Kanału DOL wyniesie 200 mld KĆ co w istocie wynosi 8 mld EURO (kurs z dnia dzisiejszego). Zaś przytoczone w reportażu kwoty ( 30 mld KĆ= 1,16 mld EURO ) należy przyjąć jako udział własny Czeskiej Republiki przy 85% wsparciu finansowym Projektu przez UE. KTOŚ NAS POWINIEN PRZEPROSIĆ ZA TAK NIEFORTUNNĄ POMYŁKĘ. Panie Albercie Bystroński- proszę o sprostowanie. Tego wymaga rzetelność!
#14 | Witold Szablowski dnia 06.11.2013 17:16
Czesi i Niemcy mają Labę i też problemy.Połowa floty
Czeskiej znikła-sprzedana lub po kanałach Niemiec.
Do tego Minister Transportu Niemiec z Bawarii,zakocha-
-ny w autach!(ale nie w autostradach!).
#15 | Odra dnia 10.11.2013 16:57
Jeśli nie będzie współpracy między regionami Czech,Słowacji i Polski....nie ma mowy o dialogu na szczeblu międzynarodowym prowadzonym pomiędzy rządami. Wnioski takie padały i padają w Opolszczyźnie
http://www.radaka...eadmore=24

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL