Śródlądowy terminal w Solcu Kujawskim?Drukuj

Śródlądowy terminal w Solcu Kujawskim?Transport wodny od zarania dziejów był kołem zamachowym rozwoju gospodarczego miast i regionów. Przykładów nie trzeba szukać daleko, w regionie kujawsko-pomorskim Bydgoszcz czy Toruń mają wiele do zawdzięczenie rzekom.

Toruń w czasach średniowiecza swój sukces zawdzięcza Wiśle, miasto należało do związku hanzeatyckiego najważniejszej grupy handlowej w tamtym okresie w Europie. Bydgoszcz powstała gospodarczo jak „feniks z popiołów" po uruchomieniu Kanału Bydgoskiego łączącego Noteć z Wisłą, który jednocześnie umożliwiał transport towarów z Zachodu na Wschód Europy i odwrotnie.

Aktualnie transport rzeczny w regionie nie odgrywa prawie żadnego znaczenia, pomimo położenia nad dwoma międzynarodowymi drogami wodnymi E70 Antwerpia – Kaliningrad oraz E40 Gdańsk – Morze Czarne. Przyczyn takiego stanu jest kilka: zły stan techniczny tych dróg, brak odpowiedniego nowoczesnego taboru, infrastruktury, jak i brak rozwiązań prawnych Rządu RP dotyczących przyszłości wodnego transportu śródlądowego w Polsce.

Dziś rzeki w regionie kujawsko-pomorskim pozostają atrakcją turystyczną i to nie zawsze. Należy sobie zadać pytanie czy nie czas wykorzystać gospodarczo naturalny potencjał rzek? Rzeki są, nowe drogi i szlaki kolejowe trzeba wybudować, a coraz trudniej znaleźć miejsca, na których budowa nie wywoływałaby protestów społecznych. Na rzeki można przenieść transport kontenerów, ładunków masowych i wielkogabarytowych. Zmiana środków transportowych, z osi samochodów ciężarowych i wagonów, w znacznym stopniu odciąży drogi i szlaki kolejowe, a przede wszystkim zwiększy możliwości przeładunkowe portów w Gdańsku i Gdyni.

Podstawą prognoz dotyczących zapotrzebowania na śródlądowy transport kontenerów jest obecny rozwój terminali kontenerowych polskich portów. Zwiększająca się z roku na rok ilość kontenerów przechodzących przez trójmiejskie porty wymusza na firmach szukania nowych dróg ich dostarczania w głąb kraju. Niewykorzystana Wisła nadaje się do tego idealnie. Towary transportowane w formie kontenerowej spowodowały zmiany strukturalne portów morskich i zaplecza. Niestety zmiany te nie nastąpiły w przypadku portów śródlądowych, które wskutek zaniku żeglugi śródlądowej straciły swoje możliwości przeładunkowe.

Analizy specjalistów z zakresu żeglugi śródlądowej pokazują, że odcinek Dolnej Wisły od Gdańska do Bydgoszczy można wykorzystać gospodarczo, przywracając żeglowność transportową. Idealnym miejscem w regionie kujawsko-pomorskim wskazywanym pod budowę portu multimodalnego jest obszar położony na terenie gminy Solec Kujawski, w bezpośredniej bliskości skrzyżowania Międzynarodowych Dróg Wodnych E40 i E70, dróg ekspresowych S5 i S10, autostrady A1, linii kolejowej 018 Kutno-Piła oraz portu lotniczego w Bydgoszczy. Oddziaływanie terminalu, według wstępnych prognoz, obejmuje swoim zasięgiem takie miasta jak Poznań, Łódź, Olsztyn, Trójmiasto, a także pozostałe miejscowości znajdujące się w promieniu 200 km od Solca Kujawskiego. Pobudowany port multimodalny w regionie w naturalny sposób stałby się zapleczem dla portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Podejmując decyzję o budowie w tym miejscu terminalu kontenerowego wraz z centrum logistyczno-dystrybucyjnym, region kujawsko-pomorski zyska z pewnością nową szansę rozwoju. Województwo wyjątkową specjalizację i szansę na dynamiczny rozwój gospodarczy, a mieszkańcy dodatkowe miejsca pracy.

Mimo braku ujęcia w strategii krajowej przywrócenia żeglowności na Wiśle, jej potencjał dostrzegają samorządy wojewódzkie, które wspólnie pracują nad opracowaniem planu wykorzystania gospodarczego dróg wodnych. Marszałkowie województw pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego sygnowali w marcu 2012 roku, porozumienie mówiące o współpracy przy aktywizacji gospodarczej wzdłuż projektowanej Międzynarodowej Drogi Wodnej E-40. Projekt powstania śródlądowego portu przeładunkowego został wpisany do strategii rozwoju regionu kujawsko-pomorskiego na lata 2014-2020 oraz Powiatu Bydgoskiego.

Planowany w rejonie Solca Kujawskiego port multimodalny będzie wzorowany na istniejącym porcie w Gliwicach, który rocznie przeładowuje ponad 2 mln ton. W pierwszym etapie budowy planowane jest zagospodarowanie terenu o powierzchni ok. 25- 30 ha (w wersji docelowej 70- 90 ha). Pojemność terminalu kontenerowego ma wynieść 1700 TEU, tzn. na placu jednocześnie będzie można składować 1700 dwudziestostopowych kontenerów. Powierzchnia portu śródlądowego to ok. 3 ha, a rocznie ma być przeładowywanych ładunków o łącznej masie 750 tys. ton.

W projektowanym przedsięwzięciu przewidywane jest finansowanie z czterech źródeł: budżetu województwa kujawsko-pomorskiego, budżetów gmin, środki z programów współfinansowanych przez Unię Europejską oraz sektor prywatny w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Szacowany koszt budowy pierwszego etapu terminala multimodalnego w Solcu Kujawskim ma wynieść tylko 150 mln złotych.

Warto wrócić gospodarczo nad rzeki. Budowa portu to wyzwanie dla współczesnych, a korzyści ekonomiczne płynące z jego użytkowania dla kolejnych pokoleń.

źródło: regionplus24.pl
#1 | tiktak dnia 26.08.2013 22:51
Żaden kontener nie popłynie Wisłą!
Do gdańskiego portu zawinął jeden z największych kontenerowców świata. Towar przewiozą w głąb Polski tiry i kolej. Mogłaby to zrobić także Żegluga Bydgoska, ale Wisła jest stanowczo za płytka.
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/.../130829520

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL