Na szlaku Wielkiej Wodnej RewolucjiDrukuj

Na szlaku Wielkiej Wodnej RewolucjiWielu wodnym decydentom przestały już odpowiadać klasyczne metody ochrony miast przed falą powodziową jakimi są sprawdzone i odpowiednio drożne kanały ulgi. Dlatego zarządzający wodami płynącymi prześcigają się w coraz to wymyślniejszych formach zabezpieczania miast przed powodzią. Zdaniem byłego dyrektora RZGW Wrocław - jedynym niepodważalnym i słusznym sposobem dla aby zapobiec tragedii Wrocławia jaka wydarzyła się podczas pamiętnej powodzi w roku 1997 jest poszerzenie koryta rzeki Odry i kanału przeciwpowodziowego w granicach miasta.

Wyliczenia dla przepływu wody z roku 1997 ponoć przekonują, że akurat ten sposób wymuszenia zwiększonego przepływu uchronić ma miasto przed porównywalną w swej wielkości wielką wodą. Zastanawia mnie jedna rzecz, mianowicie jakim sposobem została określona wielkość przepływu wody przez Wrocław podczas tragedii z 1997 roku skoro nie działały wówczas urządzenia pomiarowe tak mechaniczne jak i organoleptyczne.

Są jednak i pozytywne aspekty „rewolucji wodnej” na WWW. Przebudowa jazów Janowice, Opatowice i Różanka to konieczne inwestycje, a modernizacja śluzy Różanka i rewitalizacja ceglanej śluzy Rędzin powinna przyczynić się do usprawnienia w przyszłości ruchu żeglugowego. Zakres prac prowadzonych w rejonie miasta jest bardzo duży, natomiast sposób ich wykonywania budzi wiele kontrowersji.

Przy poszerzaniu koryta rzeki posłużono się najprostsza metodą jaką jest zastosowanie hydraulicznych koparek. Metoda ta jest w miarę szybka ale za to kłopotliwa dla załóg obiektów pływających ze względu na przypadkowe i nieobsondowane miejsca załadunku, co już skutkowało kilkoma przebiciami barek o różnego rodzaju nieoznakowane przeszkody podwodne.

Największy problemem z jakim borykają się załogi statków przewożących urobek ziemny stwarzają zgoła „barejowskie” sytuacje podczas wyładunku przy nabrzeżu w Janówku. Prace przy poszerzaniu koryta Odry prowadzą dwie firmy - nie będę ich wymieniał z nazw lecz przełożę to na barwy kamizelek ochronnych jakimi posługują się ich pracownicy. A więc rodzima firma to kolor pomarańczowy, a firma z państwa środka, które znane jest u nas z budowy autostrad - to kolor jaskrawozielony. Stare nabrzeże w Janówku które zostało zbudowane dla przeładunku śmieci popowodziowych w 1997 roku wraz z nowym systemem taśmociągów zostało zmodernizowane przez pomarańczowych. I cały barejowski show zaczyna w momencie się gdy dostarczany jest urobek dla którego nie jest dostosowany taśmociąg - czyli różnego rodzaju iły - przez ekipę poddaną przeciwnej barwie kamizelek.

Nieprzemyślane ogniwo rewolucji wodnej odciska swoje piętno również przy rewitalizacji starej śluzy Rędzin (rewitalizacji, bo obiekt ten objęty jest ochroną konserwatora zabytków) gdy o mały włos doszło do katastrofy budowlanej. Prace przy rewitalizacji prowadzą jaskrawozieloni oczywiście przy pomocą polskich kooperantów. W czasie zabijania ścianki larsenowskiej w pobliżu górnych głów natrafiono na betonową podwodną przeszkodę. W trakcie jej rozkruszania obsunęła się do wody część lewej skarpy przylegającej do prawej górnej głowy w rezultacie czego została odsłonięta jej część oraz fragment przyczółka mostowego.



Nie pierwsze to i nie ostatnie kłody jakie rzuca los pod nogi twórcom wielkiej rewolucji, zaś kto będzie triumfował a kto będzie wielkim przegranym - to pokaże czas. Jedno jest pewne, że twórca tej rewolucji wystawił już sobie pomnik chwały (lub klęski) za życia.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
#1 | kyczatz dnia 26.08.2013 00:02
Nawiązując do "byłego dyrektora RZGW Wrocław" to chodzą informacje że on nadal jest dyrektorem ale na urlopie podczas którego jest prezesem. V-ce prezes tak samo, to dopiero jest barejowski scenariusz.
http://www.zaklad...r.wroc.pl/

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL