Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Zbiornik Racibórz - neverending story...Drukuj

Zbiornik Racibórz - neverending story...Po raz pierwszy o zbiorniku przeciwpowodziowym w Raciborzu usłyszano w związku z katastrofalną powodzią na Odrze w roku 1880. Dwa lata później opracowano pierwszą w historii koncepcję zbudowania zbiornika retencyjnego jako jednego z najważniejszych w systemie ochrony dorzecza Odry przed powodzią i alimentacji rzeki w okresach niżówek aby umożliwić żeglugę śródlądową na regulowanej i kanalizowanej właśnie Odrze.

Po Drugiej Wojnie Światowej i zmianie przebiegu granic opracowano jeszcze kilka rozwiązań dla Zbiornika Racibórz a najpełniejszą koncepcję, wykorzystującą naturalne uwarunkowania topograficzne terenu w okolicy Raciborza opracowano w roku 1962. Ze względu na wysokie koszty osiągnięcia docelowej pojemności i trudności z uzgodnieniem wysokości piętrzenia ze stroną czechosłowacką realizowania inwestycji nie podjęto.

Opracowano więc w latach siedemdziesiątych kolejne, „oszczędniejsze” rozwiązanie zakładające, że połączy się wznoszenie zbiornika z eksploatacją kruszywa z obszaru przyszłej czaszy, co pozwoliłoby na stopniowe powiększanie jego pojemności. Zaplanowano więc podział zbiornika na dwa elementy: Zbiornik Racibórz Górny i Dolny oraz przyjęto, że będzie on stanowił część drogi wodnej śródlądowej w klasie odpowiadającej parametrom projektowanego korytarza wodnego Odra – Dunaj. Ostateczną wersję takiej koncepcji przyjęto na początku lat 80 ubiegłego wieku.

Realizację rozpoczęto w roku 1989 od wznoszenia Poldera Buków. Choć prac nad głównym zbiornikiem nie rozpoczęto wcale – zmieniono jego przeznaczenie: ze zbiornika wielofunkcyjnego - zakładającego ochronę przed powodzią, poprawę warunków żeglugowych w okresach niskich stanów, wykorzystania piętrzenia do wytwarzania białej energii oraz turystycznego i rekreacyjnego wykorzystania akwenu – stał się suchym polderem z wyłączną funkcją obniżenia fali powodziowej oraz ewentualnym przekształceniem go w zbiornik wielofunkcyjny po 40-50 latach, czyli po zakończeniu eksploatacji złóż kruszyw w jego czaszy.

Pomimo tak wyraźnego akcentowania funkcji przeciwpowodziowej oraz katastrofalnej powodzi w roku 1997 (i jaszcze kilku w latach następnych) – do dnia dzisiejszego nie rozpoczęto budowy zbiornika głównego natomiast wydano mnóstwo środków pochodzących z kredytów. Czytaj całość artykułu: radakapitanow.pl


kpt. żegl. śródl. Andrzej Podgórski
dyr. programowy Rady Kapitanów
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL