I Sejmik Żeglugi ŚródlądowejDrukuj

I Sejmik Żeglugi ŚródlądowejPolska jest krajem bogatym w drogi wodne. Prawie co dziesiąty kilometr europejskich dróg wodnych znajduje się w Polsce. Pod względem długości dróg wodnych zajmujemy piąte miejsce w Europie, a ich gęstości siódme. Niestety, tylko kilka procent polskich rzek i kanałów posiada parametry zgodne z IV klasą techniczną, a udział transportu śródlądowego w przewozach ogółem jest w Polsce dziesięciokrotnie niższy niż średnia dla całej Unii Europejskiej. W celu poprawy tych wskaźników, rośnie w naszym kraju ruch na rzecz wykorzystania naturalnych walorów sieci polskich rzek i kanałów dla transportu i turystyki. Wielość inicjatyw w tej sferze jest imponująca.

Każda z potencjalnych międzynarodowych dróg wodnych skupiła wokół siebie samorządy lokalne, regionalne i różne organizacje. Wzdłuż najważniejszych rzek i kanałów działają związki i stowarzyszenia. Powstają rozbudowane projekty wodniackie organizowane przez klastry, konsorcja, izby i inne podmioty. Można powiedzieć, że drogi wodne - choć jeszcze nie w pełni wykorzystywane - już są bezprecedensowym wzorem współpracy samorządów, uczelni, związków, organizacji pozarządowych, izb gospodarczych... Na czele tych działań są marszałkowie województw, którzy nie tak dawno wyrazili poparcie dla udziału Polski w Europejskiej Poliryce Transportowej w zakresie żeglugi śródlądowej.

Dla zwiększenia efektywności tej wielkiej aktywności, potrzebna jest płaszczyzna, na której wszystkie rozproszone dotychczas inicjatywy będą mogły ze sobą się spotkać. Proponujemy powołanie Sejmiku Żeglugi Śródlądowej, jako forum współpracy i wymiany doświadczeń otwarte dla wszystkich podmiotów' zainteresowanych rozwojem dróg wodnych w Polsce. Sejmik mógłby spotykać się raz do roku — za każdym razem w innym mieście i z innymi tematami przewodnimi.

Członkami Sejmiku będą marszałkowie - uczestniczący osobiście lub przez swoich przedstawicieli - oraz przedstawiciele podmiotów działających na rzecz dróg wodnych w Polsce. Inicjatywa powołania Sejmiku była już konsultowana i zaaprobowana przez wielu potencjalnych partnerów.

Inauguracyjne posiedzenie odbędzie się w Elblągu w dniach 10-11 lipca 2013 roku. W pierwszym dniu proponujemy ukonstytuować status Sejmiku. Konkretne rozwiązania chcemy przedstawić i przedyskutować w trakcie przygotowań do Sejmiku.

Proponujemy, by drugi dzień przebiegał pod hasłem „Turystyka wodna: powrót na rzeki, kanały i akweny śródlądowe". Jego celem będzie stworzenie „raportu otwarcia" inicjatyw realizowanych na polskich drogach wodnych oraz określenie pierwszych zadań, które wspólnie zdecydujemy się podjąć i które przedstawiamy na kolejnej stronie.

Chcemy, by ów raport otwarcia był dostępny już na otwarcie obrad sejmiku, w postaci pierwszego tomu publikacji zatytułowanej „I Sejmik Żeglugi Śródlądowej. Turystyka wodna w Polsce". Tom II będzie zbiorem dokumentów z posiedzenia Sejmiku. Dzięki temu wysiłek poniesiony przez uczestników Sejmiku będzie mógł być wykorzystywany przez wszystkich zainteresowanych rozwojem dróg wodnych.

Zapraszam serdecznie do udziału w tym przedsięwzięciu i proszę o wskazanie osoby, która będzie reprezentowała Waszą organizację.

Jacek Protas
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego
#1 | vasyld dnia 11.06.2013 19:16
Cieszę się, że pojawiają się nowe inicjatywy dotyczące żeglugi śródlądowej, takie jak sejmik, ostatnia konferencja w Gdańsku czy częściowo I Kongres Morski w Szczecinie który odbędzie się w tym tygodniu. Szkoda tylko, że sejmik odbywa się w tym samym czasie co Inland Shipinng w Szczecinie, trudno będzie znaleźć się w tych dwóch miejscach jednocześnie.
#2 | Rysiek Faron dnia 13.06.2013 16:35
Ja, niestety wyczuwam w tym przedsięwzięciu POpulistyczne działanie nastawione na PR. Tym bardziej, że w treści załącznika Teczka-Sejmk_Partnerzy, który dzisiaj do mnie (min.) dotarł e-pocztą, a był rozesłany właśnie w imieniu Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w podrozdziale: Kontakt zawarto informację, że: "W związku z obszernością tematów i ograniczonym czasem, proszę o maksymalnie szybki kontakt (do 31 maja br.) - a więc już jest po terminie nadsyłania zgłoszeń.
#3 | vasyld dnia 16.06.2013 00:57
Zakończyliśmy dziś, Kongres Morski, w Szczecinie, myślę że z sukcesem, przynajmniej dla śrdowiska studenckiego. Pierwdze konkluzje! Przeregulowanie przepisów dotyczących ochrony środowiska w UE. Tak naukowcy jak i europosłowie i politycy, zauważyli że UE kręci bat na siebie, zbyt rygorystycznie podchodąc do tematyki ochrony środowiska znaczącym przykładem była dyrekrtywa siarkowa. Kolejna kwestia to budowa srodkowoeuropejskiego korytarza transprtowrgo, łącznie z odrzańską drogą wodną. Wszyscy prelegenci podnosili ważność tego tematu. Ciekawi mnie czy wnioski płynące zkongresu, znajdą odzwierciedlenie w pracach dysydentów. Oczywiście tematyka była znacznie szersza i obejmowała gospodarkę morską jako całość systemu logistycznego, ochrony środowiska i społecznego. Jest szansa, że powyższą tematykę będziemy kontynuować na Inland Shipping 11 i 12 lipca z ukierunkowaniem na ŻŚ. Mam nadzieję, że przynajmniej kilku studentów dostrzeże tematykę rozwoju ŻŚ jako szansę dla całego sektora transportowego i w przyszłości ci ludzie będą decydować o jej kształcie.
#4 | zbyszek1 dnia 17.06.2013 08:53
Trzymam kciuki.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL