Bydgoszcz odcięta od wodnego świataDrukuj

Bydgoszcz odcięta od wodnego świataZamknięcie dwóch śluz na Kanale Bydgoskim uniemożliwia żeglugę między Wisłą a Odrą. To oznacza, że wodniacy, którzy chcieliby przypłynąć na „Ster na Bydgoszcz” mogą mieć duże problemy. Straty liczą też przedsiębiorcy, którzy swój biznes ulokowali na wodzie. Witold Witkowski wypłynął ze swoimi produktami na szerokie wody. Jego domy pływają nawet w Korei, ale teraz trudno będzie mu wypłynąć nawet z Bydgoszczy. - To, co się stało 16 kwietnia, to jest morderstwem tej rzeki – bulwersuje się prezes firmy "La Mare".

Ta katastrofa to dla przedsiębiorcy zamknięcie na Kanale Bydgoskim śluz. Taką decyzję podjął Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej - bo dalsze użytkowanie tych obiektów też grozi katastrofą - ale budowlaną. 99-letnia Śluza Okole, która jest nie tylko niesamowitą budowlą hydrologiczną, ale również zabytkiem wymaga kapitalnego remontu.

- W najgorszym stanie technicznym są między innym zamknięcia oraz drewno zatrzaskowe. Gdyby je naprawić śluza mogłaby pełnić swoją rolę - zapewnia RZGW.

- To co musielibyśmy najpilniej zrobić, by dopuścić (śluzy - przyp. red ŻŚ) do użytku kosztuje 150-200 tysięcy złotych – przyznaje Ludgarda Iłowska-Smietana, p.o. zastępcy dyrektora ds. Zlewni Noteci w Bydgoszczy , RZGW w Poznaniu.

Ale nawet takich pieniędzy Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej nie dostał od swojej centrali, ani od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a nawet od Ministerstwa Środowiska, choć to ono jest odpowiedzialne za utrzymanie śródlądowych wód wraz z infrastrukturą techniczną.

- Rząd powinien się zająć tą sprawą globalnie, bo to, że drogi wodne są taką samą ważne jak lądowe - tak stanowi prawo, więc trzeba je utrzymywać w takim stanie, żeby mogła się odbywać żegluga – przekonuje Waldemar Matuszak, właściciel statku "Jantar".

A zamknięcie śluz odcina Bydgoszcz od świata, bo kanał bydgoski jest elementem międzynarodowej drogi wodnej E70 łączącej Belgię z Litwą. To jakby zamknąć kawałek autostrady - mówią wodniacy. Tyle, że w tym przypadku nie ma objazdu. A to oznacza, że do Bydgoszczy nie przypłyną wodniacy, którzy chcieliby wziąć udział w imprezie "Ster na Bydgoszcz". Oddana do użytku przystań na Wyspie Młyńskiej może nie doczekać się gości.

- Jest to dla nas pewnego rodzaju utrudnienie, bo po raz pierwszy „Ster na Bydgoszcz" reklamowaliśmy na targach w Berlinie i może się zdarzyć, że turyści stamtąd będą chcieli przypłynąć do Bydgoszczy – nie kryje Mirela Jaros z wydziału promocji, obsługi mediów i komunikacji społecznej Urzędu Miasta Bydgoszczy. Urząd Miasta wysłał nawet prośbę do RZGW, by na czas trwania imprezy śluzy uruchomić. Ze względu na bezpieczeństwo jest to jednak niemożliwe.

Rewitalizacja drogi wodnej E70 miała dodać wiatru w żagle wodnej turystyce w regionie - na razie jednak wpływa ona na mieliznę. Bez pieniędzy trudno będzie wypłynąć na szerokie wody.

http://www.tvp.pl/bydgoszcz/aktualnosci/komunikacja/bydgoszcz-odcieta-od-wodnego-swiata-choc-miasto-od-lat-zwraca-sie-ku-rzece/10847816
#1 | egonzeglarz dnia 24.04.2013 11:03
" Rząd powinien się zająć tą sprawą globalnie, bo to, że drogi wodne są taką samą ważne jak lądowe - tak stanowi prawo, więc trzeba je utrzymywać w takim stanie, żeby mogła się odbywać żegluga – przekonuje Waldemar Matuszak" Sądzę,że ta sprawa powinna znaleźć finał przed sądem a rzgw powinno pokryć straty przedsiębiorców ...(a potem rzgw rozpędzić albo rozstrzelać albo i jedno i drugie )
#2 | porteuropa dnia 24.04.2013 11:35
A ta flaga Austrii na zdjęciu to jaki ma związek z tematem?
#3 | Apis dnia 24.04.2013 11:52
Flaga Austrii? Nieeee.... To żeglugowy znak A1 - Zamknięcie szlaku (zakaz przejścia) - http://www.zeglug...rowstart=1 Znak taki umieszczony przed- lub na śluzie oznacza, że jest wyłączona z ruchu na dłużej (czyli, że nie jest zamknięta, bo akurat śluzuje inny statek).
#4 | marcinkpt dnia 24.04.2013 11:52
W tym kontekście to nie flaga Austrii lecz znak żeglugowy z rodziny znaków zakazu (A). Jest to znak zakazu A. 1 w postaci tablicy oznaczający zakaz przejścia w ogólnym znaczeniu. W nocy owy zakaz jest sygnalizowany przez dwa czerwone światła jedno pod drugim lub jedno obok drugiego. Natomiast dwie tablice, dwa czerwone światła lub dwie czerwone flagi jedna nad drugą oznaczają długotrwały zakaz przejścia.
#5 | Apis dnia 24.04.2013 12:32
Kiedyś, kiedyś.... trwała tu i na FB ostra dyskusja na temat, czy można na statkach śródlądowych wieszać banderę (z orłem).

Wielu podpierając się przepisami o barwach narodowych twierdziło, że na statkach śródlądowych nie wolno jej wieszać. Ja akurat się z tym nie zgadzam, bo w przepisach nie ma wyraźnie sformułowanego zakazu i najwyraźniej podczas tworzenia tego zapisu uznano, że statek śródlądowy nigdy nie wchodzi na wody morskie (lub śródlądowe zagraniczne), gdzie już powinien mieć banderę - nieprawdaż?

Pytanie Kuby udowodniło, że jest głęboki sens wieszania bandery z orłem. Zwykła biało-czerwona jest bowiem podobna do wielu sygnałów: morskiego "mam pilota na pokładzie" (flaga kodu "H" ) i odpowiednio też śródlądowego § 3.38, oraz śródlądowego znaku § 3.29 "zakaz wytwarzania fali" (wprawdzie kolory są odwrócone ale często zamiast tablicy stosowana jest "miękka" flaga, która "w zwisie" może wyglądać jak polska narodowa).

Identycznie jak widać ma się sprawa z flagą Austrii. Gdyby znienacka na polskich wodach pojawił się statek z taka banderą na rufie, stojący sobie na kotwicy w środku szlaku - wielu wodniaków-amatorów, którzy "na blachę wykuli" znaki z przepisów miałoby wątpliwości, czy może obok niego przejść (choć akurat w takiej sytuacji musiałby mieć na maszcie dwie czerwone jedna pod drugą).
#6 | 38 dnia 24.04.2013 12:50
więcej na temat flagi...

http://pl.wikiped...j_Polskiej

Statki żeglugi śródlądowej, oprócz statków UŻŚ, nie mogą nosić flagi z godłem ... są na to odpowiednie przepisy [właśnie o fladze i banderze]...
#7 | kaczor_g dnia 24.04.2013 13:52
jakiś obłęd 200 tyś?
czy mi się wydaje czy drewno zatrzaskowe to drewno na krawędzi wrót???
Pomijam kwotę (z kapelusza), ale 200 tyś zł, ma zablokować drogę wodną? Przecież to żenujące... W zestawieniu z czymkolwiek...
#8 | Apis dnia 24.04.2013 14:41
@kaczor_g: W jednym tylko roku 2006 więcej niż trzeba na ten remont jednemu tylko "Klubowi Gaja" lekką ręką dali:

* Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - 127.761,00 zł (więcej niż połowa tego co w 2006 roku wpłaciła żegluga do RZGW Warszawa!)

* Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach - 104.275,16 zł (1/3 pobranych w 2006 roku opłat żeglugowych przez RZGW Gliwice!)

szczegóły: http://www.zeglug...cle_id=196

Ile dostały wtedy łącznie wszystkie "organizacje ekologiczne"? Śmiem twierdzić, że i w tym roku więcej kasy z NFOŚiGW wpłynie do kieszeni "zielonych" niż potrzeba na rewitalizację całego Kanału Bydgoskiego.

NFOŚiGW jest tworzony m.in. z opłat żeglugowych (za śluzowanie i korzystanie z infrastruktury). Na WPW i Kanale golono turystów równo... Pobierał opłaty RZGW w Poznaniu. Gdzie są pieniądze z tych opłat? http://www.zeglug...post_10222
#9 | koj dnia 24.04.2013 15:03
Witki mi opadły, ale się nie dziwię toż z RZGW Poznań pochodzi wspaniały wc prezes KZGW
#10 | Apis dnia 24.04.2013 15:05
... który przez czas jakiś był p.o. Prezesa... "Witki opadające" to do... Witka?
#11 | koj dnia 24.04.2013 15:15
...i prosił co by nie indagować p.o. Prezesa KZGW w sprawach z zakresu gospodarki wodnej, witki nadwiślańskie opadają.
#12 | Apis dnia 24.04.2013 16:00
Witki trza pozbierać - przydadzą się... W filmie "Ogniomistrz Kaleń" z Wieśkiem Gołasem w roli głównej był opis wyrafinowanych tortur: "(...) przywiązali nago do słupa i witką po siuraczu"...
#13 | wodniak_2012 dnia 24.04.2013 17:59
O tym, że tak się stanie wiadomo było od kilku lat. Bo, każda z tych 22 śluz to zabytek hydrotechniki. Szkoda tylko, że inne kraje potrafią na zabytkach zarabiać, a tylko u nas one generują koszty.
"słynna" międzynarodowa droga wodna, jest co najwyżej drogą "gminną". Każdy kto próbował ją "sforsować" wie o co chodzi.

Troszeczkę więcej szczegółów tutaj: http://www.turyst...oszczy.pdf
#14 | kaczor_g dnia 24.04.2013 20:34
Brakuje rzeczywistego gospodarza i to widać na każdym etapie.
Problem rzęsy czy śluz to żaden problem pod warunkiem, że komuś chce się tym zająć.
Komuś się chce? Przecież nie zarządcy drogi wodnej... Zwłaszcza jeśli nie ma na niej regularnego ruchu towarowego.
Nie chcę być pesymistą , ale jeśli zaniechanie transportu węgla na Odrze skanalizowanej stanie się faktem, czeka nas za kilka lat ten sam problem..
#15 | P2J dnia 24.04.2013 22:51
Może by tak zorganizować zbiórkę publiczną pt. "Zbieramy na wykonywanie obowiązków przez rząd"?
#16 | Apis dnia 24.04.2013 23:09
Witki? Jestem za! Smile
#17 | egonzeglarz dnia 25.04.2013 06:47
a może pozew zbiorowy za niewywiązywanie się z obowiązków ustawowych :-)
#18 | szkutnik57 dnia 25.04.2013 09:07
A gdzie się podziali słynni doradcy Marszałka Sejmiku Wojewódzkiego w tej sprawie ? Czy na wyjazdy do Brukseli nie wydano przypadkiem większej kwoty pieniędzy niż potrzeba na remont tej śluzy ? Najłatwiej organizować konferencje i publikacje bo to się robi za biurka a walczyć o drożność szlaku wodnego zwanego szumnie Międzynarodową Drogą Wodną E 70 to już za wiele .
Może należałoby drogę tę nazwać Międzygminną Drogą Wodną i Gminy by sobie poradziły z takim remontem a wtedy lokalne firmy zainteresowane miejscową żeglugą może by nawet i pomogły
#19 | wodniak_2012 dnia 25.04.2013 10:36
Cytat z aktualnego opracowania Urzędu Marszałkowskiego dotyczącego MDW E70

"Niemal na całej swej długości, szlak jest obecnie miejscem dynamicznych inwestycji ...."

Tak dynamicznie inwestują w pozłacane klamki w marinach, że zapomnieli czemu te mariny mają służyć. A do roboty potrzebny jest facet z młotkiem, kosą i grabiami, niestety żaden urzędnik jeszcze nigdy niczego nie zbudował, no chyba poza własną willą. A tym bardziej doradca.

Konferencji, sympozjów, akcji promocyjnych na temat E70 było już tyle, że można by za pieniądze zmarnotrawione na te rożne, kawki, ciasteczka, hotele i wycieczki poznawczo - integracyjne wykopać równoległy kanał wzdłuż tej drogi wodnej.
#20 | 2494 dnia 26.04.2013 09:18
Banderę noszą czy podnosi się na Okrętach Wojennych . Ewentualnie na jednostkach administracji .
A Flagę wiesza się na Statkach .
To teraz już z Wisły na Odrę przedostać się ni jak > . jak Bałtykiem .
A sezon się zaczyna trochę kompromitacja .
Przepraszam " #2 | porteuropa dnia 24.04.2013 11:35
A ta flaga Austrii na zdjęciu to jaki ma związek z tematem? " ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha . na prawde dobry dowcip gratuluję .
Dużo nauki kolego przed tobą a jak po flagach to znak zezwolenie przejścia jest kopia w kopię jak flaga narodowa Nigerii .
http://www.gazeta...macyjne-2/
#21 | 1109 dnia 26.04.2013 16:22
Gazeta Pomorska podała dziś: Śluzy w Bydgoszczy chcą ratować dopiero w 2014 roku!!!
Pozdrawiam Włodek.
#22 | Apis dnia 26.04.2013 18:26

Cytaj

Banderę noszą czy podnosi się na Okrętach Wojennych. Ewentualnie na jednostkach administracji.
A Flagę wiesza się na Statkach

W takim razie jaki sens mają słowa
- statek bandery (polskiej, niemieckiej, holenderskiej)
- pod obcą banderą
- pod "tanią banderą"

Nie żebym się czepiał, ale... Smile
Moim zdaniem ważne jest to w jakim stanie jest ta flaga (bandera), bo właśnie to często podpada pod ustawę o godle i barwach (brak poszanowania). Sorry za OT.
#23 | tiktak dnia 26.04.2013 18:47
Śluzy "Okole " i "Czyżkówko "; w tragicznym stanie .
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/.../130429492
#24 | tiktak dnia 26.04.2013 21:23
Śluzy będą działać!
http://www.bydgoszcz.pl/miasto/aktual...a__.aspx#1

Pismo KZGW w sprawie śluz na Kanale Bydgoskim w czasie Steru na Bydgoszcz . Plik PDF ..http://www.bydgoszcz.pl/binary/sluzy_...146035.pdf
#25 | tiktak dnia 30.04.2013 20:49
Śluzy otwarte na święto wodniaków. Kompromitacji nie będzie ?
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/...28653.html

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL