Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Budują największy most kolejowy w MałopolsceDrukuj

  • mkrakowiak74
  • 24.04.2013 07:29:29
  • 1755 czytań
  •  1 komentarz
Budują największy most kolejowy w MałopolsceMiędzy Wadowicami a Suchą Beskidzką powstaje największy most kolejowy w Małopolsce. Łukowa konstrukcja mostu o długości 400 metrów będzie mieć siedem przęseł i stanie na podporach o wysokości 24 metrów. Inwestycja jest związana z budową zapory i zbiornika wodnego w Świnnej Porębie. Aby zalać sztuczny zbiornik wodami, trzeba wpierw przenieść linię kolejową, która na razie wiedzie po dnie przyszłego zbiornika.

Przełożenie blisko 9,5-kilometrowego fragmentu linii kolejowej nr 97 na trasie Kalwaria Zebrzydowska - Sucha Beskidzka na wschodni brzeg zbiornika wymaga między innymi wybudowania nowego mostu kolejowego pod Zembrzycami. Prace przy nim trwają już od września ubiegłego roku.

Prawie gotowe są w tej chwili dwa przęsła mostu, widać też wystające z gruntu betonowe podpory, na których zostaną ustawione kolejne przęsła.

- Most to jeden z etapów całej inwestycji. Prace przebiegają sprawnie - zapewnia inż. Stefan Sawicki, wicedyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. - Mnie cieszy, że zapora i zbiornik wodny są już gotowe. Przypominam, że przed dwoma laty były w stanie przyjąć ponad 60 tys. metrów sześciennych wody, co ocaliło przed zalaniem Wadowice i Kraków - podkreśla.

Po wypełnieniu zbiornika, które zacznie się w połowie 2015 roku, most przebiegać będzie nad końcowym, najdalej wysuniętym na południe, fragmentem zalewu.

Równolegle z budową mostu pod Zembrzycami trwają prace nad budową drugiej przeprawy kolejowej - w Dąbrówce, nad potokiem Stryszówka. Też będzie wielka. Ma mieć cztery przęsła, długość 234 m i wysokość 27 m. Po napełnieniu zbiornika, ten odcinek Stryszówki zmieni się w zatokę.

- Są już zbudowane wszystkie filary i robotnicy pracują przy przęsłach - mówi Jan Wacławski, wójt gminy Stryszów. - Martwi mnie jednak, że równocześnie nie buduje się zaplanowanego 240-metrowego mostu drogowego, bo brak pozwoleń - dodaje. Bez niego wieś Dąbrówka nie będzie miała połączenia z Zembrzycami.

Mieszkańcy gmin położonych przy przebudowywanej linii kolejowej (Stryszów, Mucharz i Zembrzyce) bacznie obserwują przebieg obu inwestycji, bo od nich zależy, czy po napełnieniu zbiornika dojadą do pracy w Krakowie i Zakopanem. Niedługo, w związku z przebudową linii kolejowej, na czas prac pasażerowie przesiądą się z pociągów do busów lub autobusów. Jednak firma Skanska, która buduje mosty, nie informuje, kiedy to dokładnie nastąpi.

Zbiornik w Świnnej Porębie budowany jest już 27. rok. Po napełnieniu ma pomieścić 160 milionów metrów sześciennych wody. Na inwestycję, której częścią jest budowa zbiornika, składają się również: budowa i przebudowa ponad 45 km dróg i 7 obiektów mostowych; przebudowa i modernizacja linii kolejowych, budowa blisko 200 km kanalizacji sanitarnej i 16 przepompowni, budowa około 125 km sieci wodociągowej i czterech zbiorników wody pitnej oraz oczyszczalni wody dla gmin położonych w sąsiedztwie zbiornika.

Na Skawie w Małopolsce od 1986 roku trwa budowa zbiornika wodnego Świnna Poręba, który ma się rozciągać na długości 11 km - od Świnnej Poręby do Zembrzyc. Za inwestycję tę odpowiada Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, który zlecił też budowę najdłuższego, 400-metrowego mostu w Małopolsce firmie Skanska.

Jednak w kraju są większe tego typu obiekty inżynieryjne. Najdłuższym mostem w Polsce jest przeprawa nad Wisłą pod Grudziądzem. Całość ma 1954 metry, z czego 400 metrów jest nad rzeką. Zbudowano go w ciągu autostrady A1, oddano do użytku w 2011 r. Z kolei najciekawszym zabytkowym wiaduktem w kraju jest ten w Bolesławcu nad rzeką Bóbr. Jest on jednym z największych kamiennych kolejowych mostów w Europie. Wiadukt ma 490 metrów długości, 8 m szerokości i 26 m wysokości, został otwarty w 1846 r.

źródło: gazetakrakowska.pl
foto. Robert Szkutnik
#1 | mkrakowiak74 dnia 24.04.2013 10:34

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL