OTL wbija gwóźdź do trumny żeglugi na OdrzeDrukuj

OTL wbija gwóźdź do trumny żeglugi na OdrzeWszystko wskazuje na to, że nadchodzi śmierć towarowej żeglugi na Odrze. OT Logistics definitywnie rezygnuje z przewozu węgla drogą wodną z Gliwic do Elektrociepłowni Wrocław. Inwestuje natomiast w przewozy kolejowe i zapewne wagonami będzie realizować to, co dotychczas dawało jeszcze zatrudnienie kilkunastu pchaczom i ich załogom.

Była to przez całe dziesięciolecia jedyna regularna linia żeglugowa, która - zanim na Odrze nastały rządy reformatorów z ODRATRANS-u i "wodociągowców" - realizowana była przez większą część roku z wykorzystaniem maksymalnego zanurzenia i ładowności barek. Zapewne wykonywane będą jeszcze "okazjonalne" transporty kadłubów statków ze stoczni w Koźlu i Wrocławiu czy ładunków nadgabarytowych oraz świadczone będą usługi w rejonie budów prowadzonych na Odrze w obrębie Wrocławia i wywozie śmieci.

W związku z tym stanem rzeczy Dyrekcja RZGW Wrocław rozpoczęła już redukcję zatrudnienia na stopniach wodnych - otrzymaliśmy wiarygodne informacje, że pierwsze osoby otrzymały wypowiedzenia. W niedługim czasie wszystkie śluzy na Odrze Skanalizowanej chyba będą czynne podobnie jak na Noteci, Brdzie czy drodze wodnej Warta - Gopło. Na dodatek pewnie nie będą czynne w soboty i niedziele oraz dni świąteczne. Planowany na przełom kwietnia i maja przez Stowarzyszenie Marin Odrzańskich spływ "SZLAKIEM MARIN ODRY SKANALIZOWANEJ Gliwice – Wrocław – Uraz" może się nie odbyć nie tylko z powodu możliwości występowania nadal wysokich stanów wody, ale także przez zamknięte w weekendy śluzy.

Kolejnym etapem polityki RZGW może być całkowite odejście od realizowania "modernizacji ODW do III kl" czyli przesunięcie wszystkich środków na to przeznaczonych na... Wiecie już? Tak, tak: ukochane dziecko miłościwie od niedawna nam panującego Prezesa KZGW - "Wrocławski Węzeł Wodny jako modelowy system odprowadzania wody, która zdarza sie raz na sto lat" i za który społeczeństwo Polski sto lat będzie płacić odsetkami od kredytów w BŚ. A co z codziennością? Co z resztą Odry w kwestii ochrony przeciwpowodziowej? Co ze zbiornikiem Racibórz? Co ze stopniem wodnym Malczyce? Możemy się domyślić.

Raczej czarna przyszłość rysuje się więc także przed żeglugą pasażerską i turystyczną na Odrze Skanalizowanej. Wygląda na to, że stanie się ona szeregiem akwenów, na których statkom pasażerskim i wodniakom-turystom z powstających jak grzyby po deszczu przystani pozostanie poruszać się co najwyżej od śluzy do śluzy i to na dodatek slalomem pomiędzy piachami naniesionymi przez rzekę i nie usuwanymi, bo "nie ma żeglugi". Kanały śluzowe zarosną krzakami i drzewami a na koniec jakaś większa powódź zmiecie wszystkie urządzenia hydrotechniczne do Bałtyku. R.I.P. - Viadrusie.

kpt. ż.ś. Andrzej Podgórski
#1 | leszek-w dnia 13.04.2013 19:29
Jakieś fatum wisi nad tą Odrą??? same złe wieści do nas docierają - a teraz koniec transportu wegla. Tam zaczynałem przygode z łodziarką a teraz już mam nigdy nie zobaczyc zestawu z weglem? smutne czasy nastały!!!
#2 | Kongregacja dnia 13.04.2013 20:38
Ręce opadają , sabotowanie kraju ? z czyjego rozkazu?
Nic nie ma być polskiego na tych szerokościach geograficznych? tak to odbieram.
Marek
#3 | egonzeglarz dnia 13.04.2013 21:26
może Niemcy zechciałyby administrować tym co nam zostawili a myśmy zniszczyli wszak to oni wymyślili i zbudowali. Proponuję referendum w sprawie przesunięcia granicy na wschód i widzę w tym tylko same korzyści ....
#4 | Ziomal dnia 13.04.2013 21:51
Panie Prezesie Chajderowski, dostał pan całą flotę odrzańską za 1 zł w. Oddaj chłopie flotę marynarzom też za 1zł wyjdziesz z twarzą. Problemu się pozbędziesz !!!!!. Węgiel złoto śląska dalej barkarze będą transportować do wrocka na własny rachunek. Całe kieszenie masz monety daj innym zarobić. Żyj i pozwól żyć innym.
#5 | Apis dnia 13.04.2013 22:32
Z niepotrzebnego żegludze Kanału Gliwickiego zrobi się natomiast zabytek - uwaga - sztuki militarnej i fortyfikacyjnej (sic!)
http://www.nowiny...nia,2183,0
http://www.profor...amp;id=582

Cytaj

14 marca odbyło się spotkanie konsultacyjne. Sprawą zainteresował się nawet Polski Komitet Narodowy Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS. Rozpoczęto procedurę wpisania Kanału do śląskiego Szlaku Zabytków Techniki.

Robienie z całego Kanału Gliwickiego zabytku to chyba przesada. W Niemczech powstał Park Śluz w Waltrop, ale zanim zabytkową podnośnię i starą śluzę uczyniono zabytkiem (osuszono jej komorę nawet i zasypano górny awanport) - wybudowano obok nową podnośnię i jeszcze nowszą śluzę:

www.lwl.org/pressemitteilungen/daten/bilder/26235.jpg

Na Kanale Gliwickim nie doczekamy się tego nigdy - chyba ze wrócą Niemcy i zbudują kolejny nowy kanał - tak jak zbudowali ten w miejsce Kłodnickiego.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/dzierzno.jpg

Niedługo cała Polska będzie jednym wielkim muzeum zamieszkałym przez zabytki. Intelektualne.
#6 | januszbn dnia 14.04.2013 00:45
Na śluzach Kanału Gliwickiego zarówno pracujące jak i te od wielu lat nieużywane, ale pozostające w miejscu pierwotnego zainstalowania maszyny i urządzenia, można uznać dziś za zabytki techniki. Napisy widniejące na tabliczkach znamionowych wielu maszyn przypominają firmy i zakłady przemysłowe, które nazwać można 'kamieniami milowymi' w rozwoju przemysłu na Górnym Śląsku. Z tego też względu przy modernizacji śluz powinno się ze szczególną starannością rozważyć, które maszyny i urządzenia muszą być wymienione (a że niektóre muszą to jest oczywiste). W żadnym wypadku jednak nie można dopuścić, aby te zdemontowane uległy fizycznej likwidacji np przez złomowanie. Traktując je jak eksponaty muzealne, a więc odpowiednio chronione, powinny być wyeksponowane i udostępnione coraz liczniejszemu gronu osób interesujących się historią regionu i rozwojem industrialnym Górnego Śląska. Najwłaściwszym do tego będzie miejsce lub pobliże miejsca ich dotychczasowej pracy. Tylko tam ich funkcja, rola i zasady działania będą czytelne i zrozumiałe dla odbiorcy, a ewentualna możliwość skonfrontowania ich z urządzeniami współczesnymi pozwalałaby na dostrzeżenie skali zaistniałych zmian.
Turystyka industrialna nie jest niczym nowym i w Europie zachodniej rozwija się od wielu lat. W Polsce, a na Śląsku w szczególności, zbyt łatwo pozbyliśmy się wielu cennych budowli, maszyn i urządzeń o znacznej, czasem unikatowej wartości. Jest, mimo wszystko, jeszcze wiele do uratowania, pod warunkiem, ze będzie wola ratowania i nie padnie stwierdzenie ' przykro mi (nam), ale w najbliższym czasie na ten cel funduszów nie przewidziano'. Ani jednym zdaniem nie sugeruję, aby ochrona dziedzictwa przemysłowego miała odbywać się kosztem gospodarki.
#7 | wojpa dnia 14.04.2013 01:31
chyba musze jednak wykupic ta cala firma 1 milliard Euro
Jak wykupie to wszystkie stanowiska prezesikow i kierownikow wyprowadzi sie na ulice i zatrudunie ludzi ktorzy beda pracowac dla zeglugi, wszystkie porty na odrze odbudowane beda , praca wroci, poglebi sie odre, wybuduje nowe sluzy...

och cholera sie obudzilemm
#8 | wmatys dnia 14.04.2013 07:25
nie mam słów na to wszystko co dzieje się w ostatnich czasach, w mojej pamięci mam kolejki pod śluzą w Krapkowicach gdzie moi dziadkowie mieszkali, śluzowania 24h i zestaw za zestawem. Nóż w kieszeni mi się otwiera kiedy czytam podobne artykuły. Dlaczego o losach żeglugi decydują ludzie którzy nie mają o tym ani pojęcia ani nie czują więzi z tym tematem, myślałem że celem w życiu jest zajmowanie się tym co się naprawdę lubi, pies drapał pieniądze to tylko efekt uboczny dobrze wykonanej pracy.
#9 | Apis dnia 14.04.2013 09:01
Na Odrze skanalizowanej są śluzy starsze od tych na kanale - powstały na przełomie XIX i XX wieku. W porównaniu z nimi śluzy Kanału Gliwickiego są ultranowoczesne. Cała Odra skanalizowana to zabytek.

W normalnym kraju już dawno zbudowano by obok starych śluz nowe - dostosowane do wyższej klasy żeglowności a te stare objęto ochroną jako zabytki przemysłowe.

Pamiętajmy jednak, że objęcie czegoś terminem "zabytek" ogranicza w znacznym stopniu możliwość normalnego eksploatowania: usuwanie najdrobniejszej awarii może przeciągać się w nieskończoność z powodu "procedur" i konieczności użycia do naprawy części oryginalnych lub "dorobionych".

Proszę mnie źle nie zrozumieć: nie sugeruję, że zabytki są czymś złym, ale o wiele sensowniejsze byłoby np. zachowanie starej (trzeciej) śluzy w Brzegu (została zasypana) niż przekształcenie tych czynnych w zabytki.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/trzecia_brzeg.jpg

Podobnie w Zwanowicach (zbudowano tu całkiem nową komorę więc stara mogłaby być zabytkiem - turystyczna atrakcją.

Umówmy się też, że to nie my wymyślamy "zakaz wstępu" zamiast umożliwić bezpieczne zwiedzanie czynnych komór - nawet nowoczesne są dla lądowych szczurów atrakcją, za którą chętnie zapłacą!
http://www.wsv.de...se_minden/
Byłoby na utrzymanie zabytków w dobrej kondycji - np. wszystkich małych komór Odry Skanalizowanej.
#10 | IRENKA dnia 15.04.2013 19:17
Czyżbyście Panowie nie zrozumieli głównego założenia przystąpienia Polski do UE,przecież to samo się narzuca.Polska ma być europejskim skansenem,nikomu nie potrzeba naszych dróg wodnych,naszego przemysłu,etc.Od samego początku niszczono zakłady nawet te nowoczesne dobrze prosperujące,lub sprzedawano za przysłowiowy grosz tylko po to by zagraniczny nabywca właśnie to zrobił.Jestem starym człowiekiem i wiele w życiu widziałem ZŁA,ale takiego draństwa,wręcz samozagłady jeszcze nie doświadczyłem.Pozdrawiam Stefan K,Szczecin
#11 | koj dnia 16.04.2013 13:20
A może trzeba spojrzeć na to inaczej? Barki nie będą "przeszkadzały" w remontach śluz i naciskać, naciskać, naciskać.
#12 | Apis dnia 16.04.2013 22:21
Muszę zamieścić "samosprostowanie": jeszcze nikogo ze śluz nie zwolniono i nie wręczono wypowiedzeń. Ale zapowiedź padła....

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL