Kanał Elbląski będzie zrewitalizowanyDrukuj

Kanał Elbląski będzie zrewitalizowanyWarszawa i Gdańsk rewitalizują Kanał Elbląski. Pomoże w tym Unia Europejska, a gospodarcze korzyści będą miały gminy w województwie warmińsko - mazurskim. I oczywiście turyści z całego globu. Bo Kanał Elbląski to zabytkowy cud techniki na skalę światową. Statki po nim to płyną, to jadą, najpierw pod górę, potem w dół. Wciągane są na wzniesienia bez używania silników spalinowych. Wykorzystywana jest tutaj moc natury: siła wody a właściwie ciężar spadającej wody, poruszającej koła na które nawijane są liny.

Tak się dzieje już około półtora wieku. Gdzie? Na Kanale Elbląskim, pozwalającym dopłynąć, przez pagórki, od morza aż do Ostródy, Iławy oraz innych miejscowości na Warmii, Mazurach.

Kanał Elbląski to unikatowe urządzenie. Prawie nikt na świecie nie ma tego typu szlaku wodnego, ciągle funkcjonującego; podobny znajduje się w Ameryce. Dlatego, o tę wodno lądową drogę dla jednostek pływających, warto zadbać.

Odnawianie Kanału Elbląskiego zaczęło się w 2012 roku. Najważniejsze prace będą się toczyły w bieżącym roku. W Gdańsku podpisano umowę, dotyczącą tego przedsięwzięcia. Chodzi zaś o realizację zadania pt. "Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinku pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny - roboty budowlane na odcinkach pochylniowych". Umowę podpisali: Andrzej Ryński - zastępca dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku (RZGW) - zamawiającego usługę, zarządzającego pieniędzmi unijnymi i krajowymi przeznaczonymi na rewitalizację kanału oraz Cezary Kondratowicz i Robert Raczko - dyrektorzy ze spółki Mostostal Warszawa, który jest wykonawcą przedsięwzięcia.

Koszt umowny wykonania zadania wynosi prawie 52 miliony złotych - wynika z informacji, które przekazała Joanna Niedzielska z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku - jednostki realizującej projekt.

- W ciągu 14 dni nastąpi przekazanie placu budowy wykonawcy - powiedział, po podpisaniu umowy, Andrzej Ryński, zastępca dyrektora RZGW w Gdańsku. - Wtedy będą mogły ruszyć prace. Kanał będzie nieczynny do sezonu żeglugowego 2014 roku. Zrewitalizowanych zostanie 5 pochylni, czyli obiektów najważniejszych na tym szlaku. Prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Nie będzie elementów odzwierciedlających osiągnięcia współczesnej techniki. Jedynym nowym obiektem będzie Izba Pamięci, która powstanie przy pochylni w Buczyńcu.

Koszt rewitalizacji kanału oraz budowy Izby Pamięci szacowany jest na około 115 milionów złotych. Dotacja unijna przekroczy 48 milionów zł. Dofinansowanie krajowe pochodzi z budżetu państwa. Instytucją wdrażającą ten projekt unijny jest Polska Organizacja Turystyczna mająca siedzibę w Warszawie. Ona, w imieniu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, nadzoruje realizację przedsięwzięcia.

- Nasz projekt jest komplementarny z tym, w który są zaangażowane samorządy położone nad Kanałem, a realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko - Mazurskiego - dodaje dyrektor Andrzej Ryński.

- Cieszymy się, że rewitalizujemy Kanał Elbląski - powiedział Cezary Kondratowicz, dyrektor ds. ochrony środowiska i energii odnawialnej w firmie Mostostal Warszawa. - Zadanie nasze polega między innymi na odnowie starych obiektów, to będzie niełatwe zadanie, bo były one wykonane przez Niemców, bardzo starannie, dobrze zostały zrobione. Remont urządzeń będzie musiał być tak dokonany, by nie został zatracone walory takiego unikatowego zabytku, jakim jest Kanał Elbląski. Instalacje będą musiały być wzmocnione, odbudowane, z jednoczesnym zachowaniem pełnej funkcjonalności urządzeń.

- Rewitalizacja Kanału Elbląskiego jest niezbędna do osiągnięcia jak najlepszych efektów realizacji innych projektów dotyczących gospodarczego, w tym turystycznego wykorzystania wód śródlądowych w Polsce - stwierdza Zbigniew Ptak, przewodniczący rady powiatu nowodworskiego, pomysłodawca ożywiania szlaków wodnych w Delcie Wisły, członek Rady ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, kierownik Biura Rozwoju Dróg Wodnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Takimi przedsięwzięciami realizowanymi przy wsparciu unijnymi dotacjami, są np. "Pętla Żuławska", "Ożywienie dróg wodnych w Gdańsku czy modernizacja międzynarodowej drogi wodnej E-70 Antwerpia - Berlin - Bydgoszcz - Gdańsk - Kaliningrad - Kłajpeda.
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL