Czat

Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

tiktak
23.01.2021

Piotrzw
24.12.2020
Na radosny czas Świąt Bożego Narodzenia na wszystkie dni Nowego Roku 2021 najlepsze życzenia dla Kapitana i załogi.

Seehund
20.12.2020

tiktak
07.12.2020

Seehund
24.11.2020

Rejestracja i przeglądy techniczne jachtówDrukuj

Po długim oczekiwaniu na ostateczne wyjaśnienia pewnych wątpliwości w Rozporządzeniu Ministra Sportu z dnia 29 maja 2006 r. o "Trybie rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych” (DzU z 2006 r., nr 149, poz. 1081). rusza rejestracja jachtów, o czym za pośrednictwem dziennika „Rzeczpospolita” informuje zadowolona Chocimska.

W trosce o dobro żeglarzy autor artykułu Pan Mateusz Rzemek w imieniu Związku informuje co nam grozi jak nie staniemy natychmiast w kolejce do przeglądów i rejestracji, odwiedzając przy okazji kasę. Otóż pisze:

Zanim właściciele jachtów i motorówek wypłyną z portu, muszą zarejestrować swoje jednostki. Jeśli tego nie zrobią, grozi im 500 zł mandatu od inspektorów żeglugi śródlądowej
O determinacji Związku do szybkiego ściągania kasy świadczy fakt iż mimo świadomości, że długość tej kolejki może wynieść kilkadziesiąt tysięcy osób a w każdym razie jachtów a tzw. inspektorów jest 300- 400 , nie postarano się jakoś rozładować tego w czasie. Armatorzy nie trzymają swoich jachtów pod domem ale z reguły dość od nich daleko. W związku z tym po pobraniu formularza muszą wieźć inspektora ze swojego Okręgu na dokonanie przeglądu lub znaleźć kogoś na miejscu . Związek łaskawie pozwala rejestrować w dowolnym miejscu Polski ale to też wymaga wyjazdu i straty kilku dni. Z każdego słowa a właściwie jego braku w Rozporządzeniu wyłazi jak szydło z worka, że mniej tu chodzi o nasze bezpieczeństwo a bardziej o pieniądze. Ale to nie tajemnica. Związek mający na celu dobro żeglarza i świadom pewnych zdarzeń w sejmie, też powinien trochę wziąć na wstrzymanie. Otóż mimo walki armatorów z przymusową rejestracją, jest pokaźna grupa armatorów z firm czarterowych, którzy wg mnie dobrowolnie przystąpią do rejestrowania jachtów. Istnieje więc możliwość rozsądnego rozwiązania kwestii spiętrzenia prac a zarazem danie czasu na jakieś rozstrzygnięcia w sejmie. A co takiego się w nim dzieje i co powinniśmy my, żeglarze -armatorzy, czynić. Jak pisałem wcześniej , do Laski Marszałkowskiej został zgłoszony poselski projekt zmian, polegających na:
zniesieniu obowiązkowych przeglądów technicznych
zniesieniu obowiązkowej rejestracji dla jachtów o dł. nie przekraczającej 7,5 m.
znacznemu, bo z kilkuset złotych do złotych 15 obniżeniu opłaty za rejestrację.
Marszałek Sejmu zareagował bardzo szybko i w dniu 27 marca projekt skierował do Komisji Infrastruktury, druk sejmowy 1546. Możemy więc śledzić na stronie Sejmu przebieg procesu legislacyjnego. W interesie wielu armatorów leży szybki przebieg tego procesu więc przydałaby się jakaś akcja mailowa do Przewodniczącego Komisji.

Zbigniew Klimczak

Poniżej link do napisania i wysłania korespondencji oraz tekst mojego listu. Zważywszy, że to jedno z kilku pól bitewnych o liberalizację i wolność żeglarzy, nie widzę przeszkód aby listy pisali żeglarze korzystający z czarterów. Wystarczy kliknąć ten link.


Do Przewodniczącego Komisji Infrastruktury
Pana Posła Janusza Kołodzieja.
Do Komisji trafił do pierwszego czytania projekt poselski posłów LPR w sprawie nowelizacji ustawy o żegludze śródlądowej. W poprzedniej kadencji Sejmu, przy lobbowaniu posłów SLD związanych z prezesem PZŻ Wiesławem Kaczmarkiem, zapewniono w ustawie poważne i nieuzasadnione dochody z tytułu przymusowej rejestracji i przymusowych przeglądów, w stosunku do żeglarstwa rekreacyjnego. Nie mamy nic przeciwko uproszczonej i taniej rejestracji i temu stanowisku wychodzi naprzeciw projekt poselski. Natomiast przymusowe przeglądy to zwykły haracz na rzecz Związku i inspektorów technicznych. To kolejny skandal, ponieważ instytucja związkowego inspektora w prawie nie istnieje. Ustawa nie określiła żadnych wymogów jakie powinien spełniać ktoś, kto w mniemaniu Ustawy ma ratować mi życie przeglądem. Wystarczy poznać jak żmudna jest droga inspektora budowlanego do zdobycia licencji. Proszę Pana Przewodniczącego o nadanie pilnie biegu sprawie z powodu zbliżającego się sezonu. PZŻ za pośrednictwem prasy już straszy żeglarzy mandatami po 500 zł za brak dowodu rejestracyjnego. Jest to tym bardziej naganne, ponieważ problemu dokonania przeglądów 40 tys. jachtów ta organizacja nie jest w stanie przełknąć w tak krótkim czasie. Ponadto rozpuszczane są informacje, że projekt poselski ma mniej niż znikome szanse na uchwalenie.
Panie Przewodniczący, problem dotyczy nie tylko tej ilości jachtów ale i ponad 1 mln. żeglarzy i ich portfeli.
Z wyrazami szacunku
Zbigniew Klimczak

Komentarze

Komentarze widoczne dla zalogowanych

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.