Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Ochrona przeciwpowodziowa: pieniądze są, kadr brakDrukuj

Powiększenie zbiornika retencyjnego Goczałkowice, zakończenie budowy zapory Świnna Poręba oraz nowe wytyczne dla unowocześnienia infrastruktury narciarskiej - to zapowiedzi wiceministra środowiska po wizycie w Małopolsce. Minister przekonywał, że środki na inwestycje są, jednak fachowe dokumentacje nie są jeszcze gotowe.

Wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski na wtorkowej konferencji prasowej podsumował przebieg swojej wizyty w Małopolsce, która jak zapewnił "obfitowała w spotkania bardzo merytoryczne oraz bardzo robocze" dotyczące kolejnych inwestycji. Gawłowski zapewnił, że budowa zapory Świnna Poręba nie jest zagrożona i pewne jest, że zostanie ona zakończona w 2014 r.

Minister uczestniczył również w roboczym spotkaniu dotyczącym Programu Ochrony przed Powodzią w Dorzeczu Górnej Wisły, który realizowany jest od roku. Program ten dotyczy m.in. inwestycji z zakresu bezpośredniej ochrony przeciwpowodziowej, jak np. budowa wałów przeciwpowodziowych czy zbiorników retencji i zwiększeniu przepustowości koryt rzek. Powiększony ma zostać zbiornik retencyjny Goczałkowice.

Jezioro Goczałkowickie

- Program już działa z sukcesem. Obecnie rozdzielamy zadania, przygotowujemy plany działań przy poszczególnych inwestycjach. Jeśli chodzi o Goczałkowice, istnieje dużo możliwości, jednak na razie trwa szacowanie nakładów i wielkości, nie może być więc póki co mowy o żadnych wysiedleniach - podkreślał Gawłowski. Całkowity koszt inwestycji w ramach tego programu wyniesie ponad 13 mld zł.

- Być może zabrzmi to niewiarygodnie, ale na pewne cele mamy do dyspozycji więcej środków finansowych niż jesteśmy w stanie na bieżąco wykorzystać. Problem wszystkich tych inwestycji nie jest już finansowy, ale dotyka raczej możliwości technicznych. Cały czas trwają prace nad tworzeniem różnego rodzaju dokumentacji technicznej oraz raportów, na podstawie których mamy działać. Niestety wszystko to zajmuje bardzo dużo czasu ze względu na brak kadr w szeroko rozumianej gospodarce wodnej, w której też do niedawna niewiele się działo - przyznaje Gawłowski.

Oprócz ochrony przeciwpowodziowej minister mówił też o planach wypracowania nowych wytycznych dla regionalnych dyrektorów ochrony środowiska i właścicieli wyciągów narciarskich. Miesiąc ma potrwać składanie wniosków formalnych z propozycjami zmian, które mają trafić do Sejmu pod koniec stycznia.

W 2014 roku zakończy się budowa zbiornika wodnego Świnna Poręba na rzece Skawie w woj. małopolskim, po czym rozpocznie się spiętrzanie w nim wody. Zbiornik pełni przede wszystkim funkcje przeciwpowodziowe i retencyjne dla m.in. Wadowic i Krakowa.

Budowa zbiornika jest praktycznie na finiszu, już teraz spełnia on swoje zadania hydrotechniczne. Do dokończenia zostały przedsięwzięcia, które nie są związane bezpośrednio z zaporą. - Rozstrzygnięte są wszystkie najważniejsze przetargi, środki na ten cel są zabezpieczone - stwierdził Gawłowski.

W tym roku na dokończenie zbiornika Świnna Poręba przeznaczono 331,5 mln zł, a na 2013 rok - 358 mln zł. Inwestycję finansuje obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie pełni rolę inwestora tego przedsięwzięcia.

W najbliższych latach realizowane będą inwestycje towarzyszące, takie jak przełożenie przebiegających przez zbiornik: linii kolejowej Stryszów - Zembrzyce oraz drogi krajowej nr 28 między Tarnawą Dolną i Zembrzycami, a także dokończenie budowy czaszy zbiornika oraz infrastruktury wodno-kanalizacyjnej związanej z ochroną jego zlewni.

Wiceminister środowiska podkreślił, że po ukończeniu zbiornik Świnna Poręba będzie mógł być wykorzystywany także do celów rekreacyjnych i wypoczynkowych, na co liczą tamtejsze lokalne samorządy.

Budowa zbiornika Świnna Poręba jest jedną z najdłużej prowadzonych w Polsce - trwa od 1986 r. Pieniądze z budżetu państwa przeznaczane na jej realizację nie pozwoliły na dotrzymanie kolejnych terminów ukończenia budowy w latach: 1996, 2006 oraz 2010.

Zapora powstaje na Skawie, która jest dopływem Wisły w woj. małopolskim. Zbiornik ma pojemność 161 mln m sześc. i maksymalną powierzchnię 1 tys. 35 ha. Maksymalna wysokość zapory to 54 m, jej długość to 604 m, a szerokość korony - 8 m. Oprócz spełniania funkcji przeciwpowodziowych i retencyjnych dla m.in. Wadowic i Krakowa, ma być też zasobem wody dla celów komunalnych i przemysłowych w woj. śląskim.

Podczas powodzi w 2010 roku zbiornik przyjął 61 mln metrów sześciennych wody. Dzięki temu fala powodziowa na Wiśle w Krakowie była o około 0,5 metra niższa i nie doszło do przelania wody przez Most Dębnicki.

źródło: krakow.gazeta.pl/Ochrona_przeciwpowodziowa, krakow.gazeta.pl/Swinna_Poreba
Fot.Dawid Chalimoniuk, Tomasz Wiech/Agencja Gazeta
#1 | Apis dnia 15.11.2012 10:07

Cytaj

Niestety wszystko to zajmuje bardzo dużo czasu ze względu na brak kadr w szeroko rozumianej gospodarce wodnej, w której też do niedawna niewiele się działo - przyznaje Gawłowski.

Nie trzeba było likwidować techników budownictwa wodnego, żeglugi śródlądowej i innych szkół kształcących w zawodach pokrewnych. Absolwenci dzisiejszych szkół średnich czyli ogólniaków po prostu nic nie potrafią, podobnie ci po tzw. "studiach", bo nie ma ich kto uczyć...

W Niemczech kadry potrzebne gospodarce wodnej kształci się bezpośrednio w WSA (Wasser- und Schifffahrtsamt - odpowiednik RZGW) na zasadzie "szkoły przyzakładowej".

http://www.wsd-no...index.html
http://www.wsv.de...index.html
http://www.wsv.de...2_2012.pdf

(wszędzie w wykazach powtarza się słowo Wasserbauer - czyli "Budowniczy wodny" - spec od budownictwa wodnego, o zawodzie Schiffer już nie wspominając).

Nie ma bowiem lepszych nauczycieli zawodu niż zawodowcy pracujący w danej branży, ale w Polsce wymyślono, że nauczycielem zawodu musi być ktoś z wyższym wykształceniem - najlepiej pedagogicznym - który w zawodzie jakiego ma nauczać nie przepracował ani minuty. Może warto pomyśleć o zmianach? Wzorce podałem wyżej.

Reformy gospodarki wodnej nie da się zrobić "posunięciami na papierku" bez odpowiednich kadr o wiedzy hydrotechnicznej (praktycznej a nie wydumanej), Panie Gawłowski. Rzeka to nie wodociąg...
#2 | darpo23 dnia 15.11.2012 10:40
jak to się nie da. Da się , p. Gawłowski potrafi nie takie reformy papierem robił...
#3 | Seehund dnia 15.11.2012 11:19
Tylko na przebudowę i modernizację statku szkolnego RHEIN, niemieckie Ministerstwo Transportu, na 2013 rok, przeznaczyło 800 tysięcy euro. Tak dba się o kształcenie kadr.
#4 | Apis dnia 15.11.2012 13:01
Na modernizację statku szkolnego "Sucharski" wydano w roku 2009 ponad 3 mln zł. Pieniądze wyrzucone w błoto, bo:
- statek pływa okazjonalnie - najczęściej między Kłodnicą a Januszkowicami z konferencjami i innymi eventami a nie z uczniami.
- szkolenia na nim de facto nie ma, bo załogę stanowią ludzie, którzy w żegludze zawodowej nie pływali ani godziny.
- stan urządzeń związanych bezpośrednio z uprawianiem żeglugi jest - delikatnie mówiąc - nieprawidłowy (np. niesprawne windy kotwiczne)

Powinno się otworzyć w Zespole Szkół w Koźlu i Nakle klasę budownictwa wodnego - tak jak w początkach szkolenia we Wrocławiu (Technikum Żeglugi Śródlądowej i Gospodarki Wodnej) oraz ułatwić uczniom dostęp do wiedzy fachowców likwidując bariery formalne w sprawie "wykształcenia pedagogicznego" lub znacznie je uprościć. Gdy kończyłem kurs instruktora nauki jazdy - podstawy pedagogiki i dydaktyki zdobywałem na miesięcznym kursie, na którym było jeszcze mnóstwo innych przedmiotów ściśle związanych z teorią prowadzenia samochodu i przepisami ruchu drogowego. Dziś aby otworzyć szkołę nauki jazdy nawet chyba tego nie trzeba, a samochodów w Polsce mamy więcej niż statków, dróg kołowych więcej niż wodnych... Więcej logiki!

Z jednej strony rosnące bezrobocie, z drugiej kompletny brak średniej kadry technicznej i mnóstwo miejsc pracy. W Polsce mamy nadmiar speców (i to niedouczonych) od marketingu i zarządzania - do konkretnej pracy nie ma fachowców. Jeśli są - pracują za granicą (przysłowiowy "polski hydraulik" ).
#5 | 2494 dnia 15.11.2012 15:06
sucharski to dreamliner nie jest z tego co sie czyta
#6 | Seehund dnia 15.11.2012 17:13
Niesprawne windy kotwiczne służą do nauczania metodą "jak być nie powinno". Pieniądze na "Sucharskiego" zostały wyrzucone w błoto, gdyż należało pozostawić wszystko niesprawne, aby móc nauczać właśnie tą metodą. Ma ona tą zaletę, iż mogą z niej korzystać nauczyciele nie mający pojęcia, że może być inaczej.
#7 | Trawers dnia 15.11.2012 18:09
A nieczynna kuchnia służy do odchudzania dziewczynom w klasie żeglugowej :-) Chociaż fastfood działa dokładnie odwrotnie...
#8 | koj dnia 17.11.2012 12:11
W 2014 roku zakończy się budowa zbiornika wodnego Świnna Poręba na rzece Skawie w woj. małopolskim
czyli wszystko gra - przed wyborami chcą zdążyć...żygać się chce...
#9 | marek56 dnia 17.11.2012 15:06
"przed wyborami chcą zdążyć" - w sumie każda okazja jest dobra Wink. Dobrze, że wreszcie skończą (o ile skończą).
Mnie natomiast dodatkowo interesuje czy dopuszczą na tym zbiorniku wodną rekreację, a jeżeli tak to w jakim zakresie. Czy znowu będzie ta cholerna strefa ciszy i szlaban dla motorowodniaków ? Trzeba będzie tego pilnować.
#10 | Szafranek dnia 17.11.2012 23:32
Że by móc uczyć jak być nie powinno, trzeba najpierw wiedzieć jak jak być powinno,ale skoro się nie wie, to się pływa tak jak jest, i tu kłania się w pas pomysł uwalniania zawodów.Być może uwolnimy się kiedyś od głupich pomysłów i decyzji,ale to musi trochę potrwać myślę ,że jakieś dwa,może trzy pokolenia,a do tego czasu będziemy organizować różnego rodzaju przetargi i budować jedną śluzę o koło 150 lat. Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie Szafranek.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL