Wisła będzie szlakiem transportowym?Drukuj

W środę w Brukseli odbyło się seminarium zatytułowane "Śródlądowe drogi wodne - wszystkie ręce na pokład". Pomorze reprezentowali marszałek Mieczysław Struk oraz Zbigniew Ptak. Przekonywali oni eurodeputowanych, że rewitalizacja polskich odcinków międzynarodowych dróg wodnych E-70 i E-40 powinna stać się częścią wspólnotowej polityki transportowej Unii Europejskiej.

Chodzi o miliardy na dostosowanie m.in. Wisły dla transportu rzecznego. W dyskusji wzięli udział także przedstawiciele innych polskich województw, położonych przy MDW E-40 i E-70, oraz przedstawiciele ministerstwa infrastruktury.

- Przygotowaliśmy dla części dróg śródlądowych analizy ekonomiczne - dodaje Zbigniew Ptak. - Wskazują one, że w ciągu 30 lat, obrót z transportu towarów i ruchu pasażerskiego na szlakach śródlądowych wyniósłby 13 mld zł i spowodowałby utworzenie ok. 12,5 tys. miejsc pracy, np. w obsłudze portowej.

Przypomnijmy, MDW dzięki sieci rzek łączą porty bałtyckie z Morzem Czarnym (E 40) i Morzem Północnym (E 70). W Polsce przebiegają m.in. rzekami Wisłą, Notecią, Wartą. Objęcie polskich części MDW, unijnym programem TEN-T (rozwój unijnych sieci transportowych i energetycznych) oraz programem polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2013-2020, może zapewnić pieniądze na inwestycje w zapuszczone, krajowe, rzeczne szlaki transportowe. A jest w co inwestować.

Chemikaliowiec "Reinie" z Płocka zbudowany dla Holendrów płynie Wisłą

- Polskie odcinki międzynarodowych dróg wodnych są zaniedbane - zaznacza Zbigniew Ptak, dyrektor biura rozwoju dróg wodnych Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - Taki szlak musi spełniać określone klasy żeglugowe, chodzi m.in. o odpowiednie głębokości, system nawigacyjny, śluzy itp. Np. Wisła warunki klasy żeglugowych spełnia tylko na pewnych odcinkach. Wiele fragmentów jest spłyconych. Uda się to wszystko wykonać, ale wedle naszych obliczeń potrzeba około 8,5 mld zł.

Jakie znaczenie mają dla naszego kraju śródlądowe drogi wodne?

- Rozwijająca się polska gospodarka wymaga kolejnych szlaków transportowych - mówi Zbigniew Ptak. - Już teraz pojawiają się problemy z transportem na drogach lądowych kraju. Będą one narastać. Transport kołowy wiąże się z olbrzymimi inwestycjami w sieć dróg, wieloma zagrożeniami. Wzorem Holandii i Niemiec proponujemy przenieść znaczną część transportu towarów z dróg lądowych na szlaki śródlądowe. Bez rozwoju korytarza transportowego Wisły i jej gałęzi, zatrzymany zostanie rozwój portów morskich Trójmiasta.

źródło: http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/693097,w-brukseli-lobbuja-za-pieniedzmi-na-transport-rzeczny-wisla,id,t.html
#1 | Wojciech Rytter dnia 09.11.2012 15:11
Odnośnie pogłębiania.Ostatnio w Płocku poniżej portu pogłębiali Wisłę.Piach wyrzuciła pogłębiarka przed wałem,zamiast poza nim.Wczoraj parzyliśmy ze Stasiem Fidelisem na to miejsce .Pozostało ,,kilka taczek tego urobku ,,.większość zabrała woda.Reszta popłynie po zimie.Ciężka praca i duże pieniądze poszły w błoto.Czy ktoś pomyślał ?Czy chodzi o to,żeby złapać kasę i z głowy.Takie są nasze władze nie doszkolone,nie mające pojęcia o wodzie i potrzebach w żegludze.Wyć się chce.
#2 | koj dnia 09.11.2012 16:12
Cuda ogłaszają ... a nawet się jeszcze Adwent nie zaczął . Jak zaczną (i skończą w założonym terminie) budowę stopnia wodnego "Nieszawa" (Siarzewo II) to uwierzę.
#3 | Wojciech Rytter dnia 09.11.2012 17:33
O Nieszawie to już było słychać w latach 70-tych.Zaraz po oddaniu Włocławka.A to złe plany,a to za mała odległość od Włocławka,to znowu trzeba ileś tysięcy ludzi wysiedlić ,a to żabki.rybki,muchomorki i tak w kółko. Proszę nie wierzyć w te bajki,a po drugie kto się wychyli z kasą...Unia ? może ? Daj Boże .
#4 | bolo dnia 09.11.2012 23:30
Następna bajka czy wreszcie ktoś władny na oczy przejrzał ? Zawsze mamy nadzieję a nadzieja umiera ostatnia. Tylko faktycznie skąd brać fachowców do takiego wielkiego przedsięwzięcia? Przy takiej organizacji i wykonawstwie jak w komentarzu Wojciecha Ryttera to daleko się nie zajedzie chociażby połowę budżetu krajowego i unijnego na to wydano. A piachu to już nikt nie potrzebuje? Oj ciężko z żyć ze świadomością że w dobrym kierunku to nie idzie. Dlaczego nie brać przykładu z krajów o dobrze zorganizowanej żegludze śródlądowej, nie skorzystać z ich doświadczeń w prowadzeniu tej gałęzi gospodarki? Ale może..............?
#5 | PiotrW dnia 10.11.2012 11:00
Witam myślę, że należałoby do tych komentarzy dodać jeszcze. Tymi problemami zajmował się Stefan Żeromski chyba w roku 1918 pisząc poemat - Wisła.
Pozdrawiam kolegów Piotr z W-wy
#6 | 2494 dnia 12.11.2012 06:52
chyba można dodac że kiedyś ktoś zapomniał o śluzie na Narwi w Dembe . fajnie by było żeby po Wiśle pływały takie bareczki od Krakowa do Gdańska a nawet przez kanał bydgoski do Szczecina ale niestety to chyba był tylko sen minionej nocy . Super ale te dwa pchacze obok tej bareczki wygladają jak dwa wózki widłowe obok lory do rozładowania . smutne ale prawdziwe czy doczekamy czasów kiedy bedziemy transportować rzekami towary na Białoruś a nawet do Rosji . może kiedys przyjdą
#7 | Przemyslaw Daca dnia 12.11.2012 10:18
Szanowni Państwo,
to są dopiero początki lobbingu na rzecz Wisły. Nie ma co się zrażać tylko trzeba wspierać. Jeszcze dużo wody popłynie zanim zacznie się coś dzieć w tej sprawie. Na razie Ministerstwo Środowiska myśli tylko o tzw. Nieszawie i jest to tak wielkie wyzwanie, że o innych nie ma mowy.
Co do artykułu, chciałbym zauważyć, że nie ma już Ministerstwa Infrastruktury i w Województwie Pomorskim Biura Rozwoju Dróg Wodnych. Jak to sie mówi: "panta rhei"
#8 | hoodyy dnia 12.11.2012 10:54
Czytam w DVZ (Niemiecka Gazeta Transportowa) w wydaniu sprzed paru tygodni, ze UE pod Cypryjskim przewodnictwem w ramach kompromisu dotyczacego nowego budzetu UE na 2014-2020 przewiduje obciecie budzetow na inwestycje infrastrukturalne o 30 %. Pzostawienie budzetu na poziomie poprzedniego wydaje sie w kompletnie zadluzonej europie nie do zrobienia. Przeciwni sa temu brytyjczycy, niemcy, francuzi itd. Pamietajmy do tego o koniecznosci dolaczenia infrastrukturalnego najnowszych towarzyszy w UE czyli Rumunii i Bulgarii - ktore na moje oko nie sa przylaczone ani troche.
Panie i Panowie, nawet jesli to tylko plotki, przecieki to trzeba spojrzec prawdzie w oczy. UE sie zwija - nie liczylbym na jakies magiczne pieniazki. Panow, wyglaszajacych w Brukseli czy gdziekolwiek swoje referaty, kim by tam nie byli, nie posadzam o tak dziecieca naiwnosc raczej o to zeby o nich na tak szacownych lamach napisac. Prosze Panstwa: kto jeszcze nie zmienil branzy niech ja zmieni bo zegluga sie zwija.

Zapewne wielu z Was ma jeszcze jakiekolwiek zludzenia, inaczej nie istnialby taki serwis. Coz nadzieja umiera ostatnia i podziwiam ja. Zapewne wielu sie za chwile ze mna niezgodzi, ale korzystajac z faktu ze "raz w internecie - wiecznie w internecie" napisze przepowiednie, ktora moze za 50 lat zostanie potwierdzona.
Szczerze wolalbym zeby sie nie sprawdzila.

"To co widzimy na Polskich szlakach srodladowych to koncowka istnienia tej galezi przemyslu w tym kraju. Sytuacja bedzie sie w tym samym tempie pogarszac. Zadna niewazne jak zreformowana administracja nie doprowadzi do zadnej poprawy. Po roku 2020 na polskich drogach srodladowych przewozy beda mialy charakter incydentalny i ladunkami beda jedynie ladunki ponadgabarytowe."

Pozdrawiam
hoodyy

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [1 głos]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL